maandag 17 mei 2021

17 mei 2021

 


De voorbije nacht viel  de regen met bakken uit de hemel 

en deze ochtend is het al niet veel beter. 

Ik ben genoodzaakt mijn poorttoezicht te staken en de kleuters binnen per bubbel te ontvangen. 

Eenmaal de schoolbel rinkelt, vliegen de natte schoenen uit en 

worden deze ingeruild voor een paar lekkere warme pantoffels.

Wie een natte broek heeft door dit ellendige weer, mag ze te drogen leggen op de verwarming.
Na een half uurtje is het ergste leed geleden. 

De kleuters trekken hun droge broek weer aan  : "Ik heb een lekkere, warme broek" 😉 is hun reactie

De laatste instapperiode dient zich aan. 
Ook in onze klas komt er een nieuwe kleuter bij .. Kwame is zijn naam !  
(foto volgt) 

De zoveelste observatieronde gaat van start .. 
Ik tel en kleur ! 
Opgelet ! 
Tel je twee stippen dan kleur je twee figuren,
 tel je één stip dan kleur je één figuur in. 
Sommigen blijven kleuren in hun enthousiasme. 😏
 

Wie klaar is met opdracht één kan rijgen. 
De mens in de prehistorie reeg met takjes alles aan elkaar 
want van een spijker hadden ze nog nooit gehoord. 
'Hoe raar is dat nu !" vindt Matheo  "Raar volkje !"
 


Kunst is zo oud als de mensheid.
In de prehistorie waren ze meester in het tekenen van abstracte figuren. 
Ook wij wagen een poging tot het tekenen van deze figuren. 
Morgen breng ik een restje koffie mee (neen, ik lust dit goedje niet) en schilderen we ons kunstwerk in. 
 


Alweer loopt de voormiddag uit. 
De kleuters die een warme maaltijd nuttigen in de eetzaal zijn reeds vertrokken. 
Een tandje bijsteken want Eliano behoort ook tot de groep warmeters 
en moet de groep wandelaars inhalen. 
De groep bevindt zich ter hoogte van het secretariaat. 
Juf Muriel vraagt zich af waarom ik de laatste tijd vaak té laat op de afspraak kom.
Weet jij dat dan niet ? grap ik. 
Ten tijde van de prehistorie was er nog geen sprake van uren en minuten
 en al zeker niet van een uurwerk ! 
Juf Muriel kan er best om lachen. 
En ik leef me - net als mijn kleuters - geweldig in in dit reusachtige leuke thema. 
 

In alle drukte hebben de kleuters zelf hun spullen bij elkaar gezocht ! 
En zoals elke middag verzamelen mijn kleuters buiten op de bank. 
Hoezo ? Eten we niet binnen, vandaag ? vraag ik. 
Ik voel enkele druppels maar mijn bengels zijn niet te vermurwen.
"Wij eten buiten, juffie en jij dus ook !!" 
Gelukkig waait de regenbui over. Je kan het best frisjes noemen buiten.  
Ik verzamel enkele houtblokken en doe alsof ik een vuurtje aanmaak. 
De soep staat te pruttelen en de pannenkoeken van juf Muriel heb ik meegegrist.  😁
Mijn kleuters vinden het best gezellig ! 
En sommigen beweren zelfs de warmte van mijn houtvuur te voelen 
 - ook al komt er geen vlam aan te pas - van inleving gesproken. 

Na de middag staat er nog een knipoefening op de planning. 













De K3-tjes van juf Kelly maken het compostvat leeg, 
een werkje dat ik al vele jaren heb uitgevoerd, maar dat ik met plezier overlaat aan een iets jongere collega. 
Tja, de oermens had nu eenmaal nog niet gehoord van compost hé 😉

Actualiteit in de Tandem !  
Rikki konijn heb ik een gepast truitje aangetrokken nu de Giro d' Italia gereden wordt. 
Lukt het een Belg dit jaar de maglia Rosa te veroveren ??  
Ik hoop het, maar ben het net niet zeker ! 
Een duwtje in de rug van de Belgische renners kan nooit kwaad. 

En dan loopt dit filmpje binnen .. de directeur gaat op stap !!! 


 Maar waar is de fiets ???
Vorige week tijdens het koekjesmoment, vloog de directeur op een tandem de schoolpoort uit. 
Even later kwam hij te voet de schoolpoort binnen gestapt ? 
Waar is de fiets ?? Waar is de tandem ?? 

Ik neem even een kijkje bij de directeur.
Rikki vergezelt me .. en even later sluit ook juf Muriel aan. 
Ik lees iets over de nakende Tandemdagen. 
En er is nog meer .. de fiets zal de komende dagen opduiken ergens in Eeklo. 
Wie de fiets ontdekt, post een foto op facebook en klaar ! 
Ik deel mijn ontdekking met mijn kleuters. 
Iedereen wil mee op zoek naar de fiets/de tandem. 
Helaas moeten we nog steeds in eigen bubbel op stap - 
dus mama's en papa's, ga op zoek met je kleuter en post die foto. 
Wij willen die fiets echt wel terug.

Juf Tania gaat op stap met Rikki konijn. 
Klikvast in de auto, dat geldt ook voor een konijn ! 
Juf Muriel volgt me, samen met Nellie en Cezar. 
Ook zij wil de fiets vinden. 
Een blinde kaart - gevonden bij de directeur - wijst me de weg. 
De plaats heb ik correct ingeschat. 
Even de directeur verrassen met de vondst. 
Gevonden !!! 
.. een foto posten en klaar !!! 


We zijn trouwens niet alleen op stap ! 
De mama van Leonie en Emiel (K3) is er ook. 
Ook zij is op zoek naar de fiets. 😁 Leuk toch ?!

Beste ouders,

Vorig jaar -tijdens de eerste lockdown- trok iedereen op berenjacht. 

Dit jaar speuren we naar de fiets van de directeur.

Wie doet mee ?? !! 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten