vrijdag 9 februari 2018

9 februari 2018


Nieuws uit de Tandem ! 

Het is officieel, de doorlichting komt ! (5 - 9 maart)
Een spannende en stresserende  tijd voor het leerkrachtenteam. 

Dus breng ik deze morgen 'het goede nieuws' over aan mijn kleuters.
Dat het doorlichtingsteam de activiteiten bijwoont, is een feit !
Dat ze de administratie ondersteboven gooien, staat vast ! 
Dat ze allerlei noteren, weet ik zeker .. én dan nog in een groot boek.
Dat ze de juffen op 'de rooster' leggen tijdens een gesprek doen ze al jaren..
Cas heeft aandachtig geluisterd en reageert gevat 
..zo'n beetje zoals Sinterklaas dan..
Jawel Cas, maar dan zonder de cadeautjes😊grap ik.


Het is winter én ijskoud !
Volgens de weerman wacht ons een pak sneeuw.
Zelfs de minister raadt ons aan om thuis te blijven en van daaruit te werken - 
helaas zie ik het niet zitten om thuis 23 kleuters op te vangen 😊
Maar ik ben teleurgesteld ! 
Op mijn weg naar Eeklo is er geen enkele sneeuwvlok te bespeuren.
Ik heb zeker de gepaste outfit aan ; sneeuwlaarzen en ski-sokken. 
Dus wacht ik vol ongeduld op de beloofde pak sneeuw.
(dit kreeg ik in mijn mailbox😃)

Ook de kleuters hopen op een pak sneeuw :
Gaan we dan sleeën of een sneeuwballengevecht houden  of we maken een sneeuwman ?
Niks winterellende, dit is pure sneeuwpret.

Tijdens de speeltijd dwarrelen de eerste sneeuwvlokjes, joepie.
De kleuters snellen naar buiten..
In de kleuterafdeling hangt een zoete geur, wafeltjes ?? 
Ja hoor, juf Muriel bakt wafels !
 Lekker ! 
Stiekem hoop ik op een warme wafel en
 juf Joke droomt van een kop warme chocolademelk mét slagroom.
Zou best wel eens lekker kunnen zijn. 
Dus schuiven we ongevraagd aan bij de peuters én het werkt !
We krijgen een warme wafel en het smaakt overheerlijk.
Dank je ! 


In de namiddag gaat het pas écht sneeuwen !
We trekken de wijde natuur in op expeditie. 
De beloofde pak sneeuw is er niet gekomen, jammer voor onze kleuters.
Maar met hetgeen er ligt, gaan we toch aan de slag : 
We maken sneeuwballen met grassprieten, 
bouwen een schuilhut met takken
en duiken de heuvel in de schooltuin af.
 (Lees : onze manier van schansspringen) 
Kijk je even mee ? 
Of zoals mijn collega K3 pleegt te zeggen : 
"Een beeld zegt meer dan duizend woorden" - 
Sneeuwpret in de Tandem ! 
Netjes ingepakt gaan we op zoek naar "dé" sneeuwstorm. Al is het even zoeken😉

 Komaan juf, speel je met ons mee ? roept Tobias.
Er ontstaat een heus gevecht .. de sneeuw vliegt door de lucht. 




 Takken, takken, overal takken .. gaan we een vuurtje maken ? 
Neen hoor, we bouwen een schuilhut !










 Wie past in de schuilhut ??


En dan ontdekken de kleuters een berg in onze eigen schooltuin.. 
De Mont-Blanc ? Col de Galibier ? De Mont-Ventoux ? 
Neen, gewoonweg Col de 'l école !! Een waanzinnig leuke berg !!
Klimmen en glijden en steeds opnieuw .. de fantasie neemt het over van de kinderen, leuk toch ?! 


En na een half uurtje 'sneeuwpret' verzamelen we aan de blokhut (lees ; ons fietshuis)
Een hapje en een drankje .. en we zijn klaar om de vakantie in te duiken.

Niet te geloven wat Amber ontdekt tussen de sneeuw..het eerste madeliefje. 

Zou de lente dan toch niet ver weg zijn ?!? 

Uitspraak van de dag ...
Juf Ilse en ik eten tijdens de sneeuwstorm (?) in mijn klas. 
We horen juf Joke mopperen tegen de kleuters : 
Ik denk dat er confetti in jullie oren zit ! 😀😁😀
Ooooooooooo, die ben ik vergeten stofzuigen !! (grapje collega)

En dan was er nog .. juf Tania .. 
Ik heb een plan, een snood plan .. 
Nu de doorlichting voor de deur staat ( mijn vierde al !!) wacht me 
een massa studeer- en voorbereidingswerk 
zoals het grondig bestuderen van het PPGO 
(pedagogsich project van het Gemeenschapsonderwijs)
Deze bestaat uit een aantal pijlers. Jaren terug waren de pijlers er ook bij en juf Anne 
had er een grondige studie van gemaakt.
Was het stress ? 
Maar de ochtend van de doorlichting somde juf Anne in haar auto de zeven pijlers op 
en reed prompt op een andere wagen in - ze was toch wel één pijler vergeten !! 
Nu heb ik toch een beter plannetje bedacht ..

Deze vakantie leg ik me toe op het schansspringen
en trek ik een weekje naar Garmisch Partenkirchen.

Met wat geluk breek ik mijn benen .. 
einde doorlichting .. en ik laat me lekker verwennen in het ziekenhuis. 

Juf Joke vind mijn plan grandioos en roept enthousiast : 
En als je er ook in slaagt je armen te breken, kom ik je eten geven in het ziekenhuis ! 
Dus ook voor haar .. einde doorlichting ! 
En nu maar hopen dat de inspectieleden de blog niet meelezen 😈

Fijne  vakantie  en  tot  gauw  !! 

1 opmerking:

  1. Dames, dames.... wat een drama ! Jullie zullen dit goed doen, heel goed.... !!! Maar ik wil toch en 'kleine' rechtzetting geven.. IK reed niet in op een auto... die dame kwam met razende vaart op me ingereden en sneed me de pas af.... mijn dochtertjes en ik kwamen er met de schrik vanaf.... en een wrak van een auto.....Onverschrokken als ik ben, kwam ik toch nog op school voor de heren inspecteurs van de doorlichting.. die dan ook erg onder de indruk waren. Ze gaven me dan ook prompt een uitmuntend en uitstekend'.... Voila ! En... ze zijn me in Brussel nog niet vergeten, want ik kreeg gisteren een telefoontje van onzen 'groten' baas Minister Crevits met de vraag of ik wou aanwezig zijn bij de doorlichting... om de 'inspecteurs' een beetje wegwijs te maken in ons kleuterblok en uitleg te geven over de kleuterjuffen en hun klasje... Dus hou me best te vriend nu... .......XXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen