donderdag 22 juni 2017

22 juni 2017

De zomer heeft zijn start echt niet gemist.

We beleven een vroege hittegolf ! 
Voorbije nacht was de warmste sinds enkele decennia.
Het werd een woelige en korte nacht !
Vroeg uit de veren dus ! 

Op weg naar school stop ik even op de markt en koop een bakje verse aardbeien.

En dan is het wachten op de bus !
Omdat ik nog even tijd heb en het binnen broeierig heet is,
giet ik een emmer water in de klas, eventjes opfrissen. 
Het helpt amper. Dit wordt puffen !

Nu de bus er is met een lading kinderen, genieten we van de iets frissere buitenlucht. 
Alhoewel, de buitenlucht voelt plakkerig aan.  

  Joke Schauvliege heeft een nieuwe maatregel afgekondigd -
het is immers verboden om zwembaden te vullen, 
tuinen te besproeien of 
auto's te wassen .. 
Ahum, dat wordt een rustige zaterdag .. geen auto's wassen !! 
Onze tuin zal het hopelijk wel overleven en 
een zwembad heb ik niet .. 
Maar zei Joke (Schauvliege) iets over ploeterbaden ? 
Volgens ons Joke Beernaert (juf K1B) niet !! 
Dus gebruiken we een bodempje water om snoetjes te koelen. 
Moet echt wel nu de temperatuur oploopt tot 34 graden (én meer) ! 

Maar de zon brandt ongemeen hard.
Dus zoeken we de schaduw van de klas op. 
 De plasticine smelt net niet weg van de warmte .. 
Alessio en zijn maatjes dromen van ijsjes ..

 Anderen werken samen aan één groot schilderij ..
Over het thema zijn ze het snel eens 'een dag aan zee !'
 En deze prutsen spelen de pannen van het dak met het kasteel en hun bewoners, de ridders.

 Odil de krokodil geniet al van een welverdiende vakantie.
Na een frisse wasbeurt (in de wasmachine) trok hij de (klas)deur achter zich dicht 
en vertrok met een brood en een fles wijn naar .. Frankrijk (zo blijkt)
Op een kaartje dat hij van zijn reisbestemming verstuurde,
staat te lezen :
Het is heerlijk verblijven in la douce France !
Ik geniet van du vin et du pain  - de boursin lust ik niet ! 😉
Benieuwd waar Odil de komende dagen, weken nog heen gaat !


Voor de juffen is het nog helemaal geen vakantie,
alhoewel het vakantiegevoel niet ver weg is ..
Wij genieten deze middag van onze pauze onder een blauwe hemel.
Op het heetste moment van de dag vind je de kleuters in de overdekte speelzaal van de kleuterafdeling. 
Maar deze keer gaan we op verplaatsing wegens té warm ! 
We zoeken de schaduw op van de oude eik
en er wordt een film geprojecteerd, een echte openlucht bioscoop. 

Ook vandaag worden de drankjes gekoeld
en lassen we om het uur een pauze in 
om eventjes één of meerdere slokken water te nemen. 
De hoofdjes worden verfrist 
en de plantenspuit doet opnieuw dienst om verkoeling te brengen. 
En opnieuw krijgen de kleuters een lekkere verfrissing aangeboden van enkele ouders ..
ijsjes .. 


 Onze Matthias wordt 5 jaar en dus bouwen we een feestje met .. ijsjes ! 


 Matthias en zijn mama hebben een hele voorraad van deze lekkernij bij. 
Dank je wel !
En dat ijsjes smaken op warme dagen is een vaststaand feit !
Smullen maar !
In de schaduw van de grote parasol en in de loungeset genieten we van deze lekkernij.
En wie geen plaats vindt op de eerste rij, geniet dan maar op de tweede rij 😍





Even later krijgen we nog meer bezoek !
Deze keer komt de papa van Zoë (K2) en Emmy (P) aanrijden met zijn vespa,
geheel op Italiaanse wijze ..
met een lading ijsjes voor alle kleuters !
Ik waan me op een zonnig terras in la bella Italia .. leuk is dat ! 
En ook hier volgt een welgemeende dank je wel ! 

En er komt nog meer bezoek ..
ook mama Vitamientje loopt langs met sappige perziken voor alle kleuters. 
Wat worden wij toch ontzettend verwend. 
1000 x dank aan alle mensen die ons de voorbije dagen zomaar kwamen verwennen. 
Jullie zijn schatten !

Ook vandaag staan er nog overgangsgesprekken op de agenda. 
Om 14.30 uur word ik verwacht bij de zorgcoördinator en juf Kobie
samen met juf Joke en juf Muriel. 
Samen bespreken we de overgangsmaatregelen van K1 naar K2. 
Mijn kleuters worden opgevangen door juf Stephanie 
omdat ik het einde van de schooldag niet meer haal. 

Na de overgangsgesprekken 
staat de allerlaatste personeelsvergadering van dit schooljaar op de agenda.
En tijdens de vergadering breekt een onweer los die gepaard gaat met een regenbui. 
Hoezo regen ?? Hoe voelt dat alweer ?? 
Als ik na de vergadering naar huis fiets, steekt een harde wind op. 
Jammer genoeg niet in mijn voordeel !
Het is hard trappen en het voelt koel aan. 
Dit doet deugd - toch eventjes -
want een spreuk zegt : na regen komt zonneschijn 
en dat is nu niet anders ..
En waar zon is, voelt het alweer warm aan !
Lang leve de zomer !! 

Uit de kindermond : 
De mama van Matthias toont me een foto van 5 jaar terug.
Matthias als pasgeborene ! 
Ook Matthias kijkt met ons mee en zegt heel leuk : 
Ik had toen kaal haar hé ?! 😊😊😊
Fantastisch toch ! 


2 opmerkingen:

  1. Dat meen je niet... heb ik je na al die jaren uiteindelijk dan toch aan 'den drank' gekregen.... net nu ik er niet ben.. zeker omdat je me zo mist.. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je teleurstellen, ik houd het nog steeds bij een cola'tje !!

      Verwijderen