donderdag 28 mei 2015

28 mei 2015


Vandaag rijdt de Ronde van België doorheen Eeklo ..
en wij zullen er zijn .. 

We maken ons op voor dit 'groots' spektakel ! 

Maar zoals elke dag starten we met een verhaal en hoe kan het ook anders ..
De titel van het prentenboek : "Ik fiets" 
Auteur : Stefan Boonen !! Kijk zie, die naam bevalt me wel ;-) 
Na het verhaal is er nog een luisterdictee en maken we nog enkele afspraken rond veiligheid ! 
We vertrekken onder een bewolkte hemel, K2 en K3 .. de sportievelingen van de Tandem.
 En natuurlijk hebben we Odil uitgedost in zijn mooiste Tri-colore truitje.
Wat een knapperd !!

 Eenmaal ter plaatse ontvouw ik mijn vlaggenlijn, 
oogt feestelijk en vrolijk 
en maakt het een pak veiliger voor de kleuters
En dan is het wachten op het peloton !
Ook juf Vera is op de afspraak en begeleidt onze Tandemtrappertjes naar dit grandioze evenement.
 Eventjes een ernstig momentje : "Waar blijven ze ? Tommeke Boonen is toch weer niet gevallen ?" 
Dat zijn nu de woorden van juf Anne .. Ik stel mijn kleuters gerust : "Alles is ok !"
De eerste signalen van een aanstormend peloton : de politie ! 
Zij maken de wegen vrij.

 De kleuters wuiven de agenten vriendelijk toe en krijgen als dank een oorverdovende sirene te horen
De wedstrijdwagen .. nu kan het echt niet lang meer duren ! 
 Als bij toverslag breekt de hemel open - 
een helicopter in de lucht laat vermoeden dat het peloton niet ver meer kan zijn.
 Mijn kleuters worden helemaal gek van enthousiasme
En de rij volgwagens heeft ons opgemerkt - wat volgt is een heus toeter-concert.
En al even luidruchtig laten de kleuters van zich horen. Oorverdovend ! 
Een kolonne motards maar nog steeds geen renner te bespeuren.
 Daar zijn ze dan .. 157 stuks .. de zon geeft het beste van zichzelf en
de kleuters scanderen Tom zijn naam. 
Die heeft het opgemerkt, gaat recht op de pedalen staan met een glimlach van oor tot oor. 
Fantastisch !! 
Dank je wel, Tommeke.
Eens het peloton voorbij gereden is, blijven de kleuters staan.
"Waar blijven ze nu juf ??" 
Jammer genoeg keren ze niet meer terug, zij vervolgen hun weg naar zee 
en wij stappen straks terug naar de klas met een pak belevenissen ..
 Ook de auto's met reserve-materiaal kunnen op heel wat bijval rekenen .. 
wat een rij .. indrukwekkend !
En dit doet Tommeke Boonen met de juffen - 
Juf Kelly is niet meer in te tomen .. "Formidabel" vindt ze "Ongelooflijk tof van Boontje" 
Ik heb mijn handen vol om juf Kelly weer met beide voeten op de grond te krijgen.

Eenmaal terug op school is het koekjestijd. 
Eventjes zetten we de televisie aan en volgen de renners aan zee 
 Isabella (K1) volgt alles nauwlettend en vergeet van haar koekje te knabbelen. 

En dan is het de beurt aan mijn kleuters. 
Op de speelplaats wordt er vandaag een 
'eerste editie van de Ronde van België bij de Tandemtrappertjes' gereden
Xander heeft een gloednieuw 'stalen ros' .. speciaal voor de Ronde en hij is héél erg fier op zijn fiets.
Hij maalt onvermoeibaar rondjes mét steunwieltjes.  
Leonie probeert haar evenwicht te vinden op een tweewieler, aangemoedigd door haar vriendin. 
En met een steuntje lukt dit reeds vlot. Flink zo ! 
Wat een talent ! 

En natuurlijk willen we jullie deze filmpjes niet onthouden. 

Kleuters de Tandem gaan uit de bol !!  
Veel kijkplezier !! 






(Met dank aan juf Noëmie die voor deze opnames zorgde)


Je raadt nooit wie de rit wint .. juist .. "ons" Tommeke Boonen. 
Hoe kan het ook anders .. met zo'n enthousiasme onthaald in Eeklo door de Tandemtrappertjes,
dan moet je gewoon winnen !!   
Gefeliciteerd !! 
Na zijn val in Parijs-Nice staat hij er weer helemaal. Het voelt goed .. het doet goed !

 En het Belgisch feestje blijft duren .. zalig ..
Philippe Gilbert wint opnieuw een rit in de Giro ..
Felicitations !!

Beste volgers, 
Jullie moesten er enkele dagen op wachten 
maar eindelijk heb ik het programma kunnen downloaden
  dat ik nodig heb om de foto's op de blog te krijgen. 
-met dank aan juf Kelly die me door deze akelige opdracht leidde-
Nu is onze blog volledig - neem een kijkje vanaf 21 mei

Geen opmerkingen:

Een reactie posten