woensdag 27 mei 2015

27 mei 2015

Streken uit de tweede kleuterklas .. 

Onze collega K3 meldt zich na de speeltijd aan in mijn klas.
"Wat is dat toch met jouw klas ??" vraagt ze ontdaan. 
"Weet ik niet !" Helaas, ik moet het antwoord schuldig blijven.
Tot ze me aanmaant naar buiten te stappen. 
Wat ik zie, tart alle verbeelding. 
Mijn bengels hebben hun fietsen gewoon vastgehaakt in de omheining ! 

  Er gaat een lichtje branden ! 
Ik heb immers mijn kleuters de geheimen van het (wieler)peloton verteld.
Een verhaal over bergen spaghetti, bananen, musettes, 
verzorgers alias soigneurs 
en niet te vergeten 'de mecaniciens'
Yenthl geeft juf Anne een woordje uitleg : 
"Ja juf Anne, wij moesten werken aan onze fietsen 
en daarom moesten we deze aan een haak hangen"
Juf Anne mompelt nog iets van 'Had ik kunnen weten ! Waar gaat dit eindigen ?' 

En wat te denken van dit verhaal ..
Op dinsdag is er turnen met juf Elina. 
Mijn kleuters gedragen zich steeds voorbeeldig,
maar op het einde van dit lesuur durft het wel eens mis lopen. 
Eén kleutertje wil steeds nog "een laatste keer .." 
Jammer genoeg telt een lesuur slechts 50 minuten 
dus moet juf Elina echt wel afronden 
tot groot ongenoegen van deze kleuter 
die telkens opnieuw in tegenoffensief gaat en blijft volhouden.
Juf Elina stelt me op de hoogte. 
Ik roep de kleuter bij me : 
"Je was zo flink vandaag ! Jammer dat dit gebeurde ! Waarom toch ? Volgende keer beter ?"
En dan krijg ik volgend antwoord : 
"Ik kan maar één keer flink zijn per dag, juf !" 
Als dat geen eerlijk antwoord is. 
Ik kan een glimlach niet onderdrukken. 
Je zou punten geven voor dit originele en eerlijk antwoord.
Kapoenen zijn het ! 



Vandaag oefenen we op samengestelde woorden ..
en dat vinden de kleuters spannend.
Ik bedenk een reeks woorden en mijn kleuters puzzelen de woorden tot een nieuw woord. 
Een voorbeeldje ?? 
Tomaten + Soep = tomatensoep
Fiets + rek = fietsrek 
Bloem + pot = bloempot 
En zo gaan we een tijdje door .. spelen met taal, heel fijn ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten