woensdag 17 september 2014

17 september 2014

Sportclub in de kijker ..

Om stipt half acht is juf Vera klaar om haar dagtaak aan te vatten ..
en haar sportclub in de kijker te zetten .. volksdans ! 
Deze collectie schoenen zijn eigendom van juf Anne  ..
Sportclub in de kijker ????? 
Daar gaat ze  .. prima ballerina .. 
Dansen als Fred Astaire .. 
Spaanse Flamenco .. 
Het is me duidelijk .. juf Anne promoot de danssport .. 
Juf Muriel diept de zwemvliezen op en gaat vandaag voor snorkelen .. 

Fien en Thibault weten niet wat aan te vangen met deze 'grote schoenen' 
Juf Inge gaat voor folklore .. krulbollen .. al is ze geen groot talent, de staak krijgt ze niet geraakt 
Nikolai heeft het echt in de vingers en raakt op één haar na de staak .. waw, petje af ! 
In alle stilte bereid ik me voor .. deze doos heb ik zelf ontworpen en ik vind ze fantastisch.
De maïs ging ik gisteren - na de marathonvergadering - nog plukken 
Hier ben ik dan .. één en al liefhebber van de duivensport .. 


De consteur staat klaar en mijn "prijsbeest" pronkt in volle glorie ..
8.45 uur, vandaag rinkelt de schoolbel niet .. ik 'schuifel' (lees : fluit) mijn kleuters bij elkaar -
zoals een echte duivenmelker zijn duifkes verzamelt, verzamel ik mijn kleuters .. hilarisch !
Eénmaal in de klas zet ik mijn bengels aan het werk : 
maïskolven plukken .. lastig werkje .. 
Intussen vertel ik iets over het "duivenleven" .. over hun vluchten, zonder gps .. de afstand, de snelheid, het leven in de duiventil, hun voeding .. 
 En ja, ik ken enkele liedjes die ik uit volle borst zing : 
"'k Zie zo gere mijn duivenkot" 
of wat dacht je van "O mijne blauwe geschelpte, gij zijt mijn lievelingsduif" 
Viyana vindt het maar rare liedjes maar lacht zich toch maar een kriek .. 
zo zie je maar ! 
Iedereen steekt een handje toe ..
En Dean giert het uit : "Nen blonde maïs !"
Ranim werkt geduldig door en Viyana verzamelt korreltje voor korreltje 
Thalita en Tarik ondernemen een korte poging en komen tot het besluit : 
"Het lukt niet" 
Milan geeft Dylano enkele nuttige tips ..
Milano en Jay werken zwijgend verder ..
Julie prutst enkele maïskorrels bij elkaar, flink zo ! 
Iedereen druk in de weer ! 

En ja hoor, daar is een duifje .. een duifje op wacht in de schooltuin ! 
We vullen ons bekertje en trekken de schooltuin in ..
op zoek naar duifjes .. 
"Kom, kom, kom , kommekom .. " 
En dan ziet Milan ze vliegen :-) 
Dylano vindt het knap lastig, duivenmelker zijn .. "Krijg je stijve nek van !" 
Ook juf doet flink haar best ..
Ik heb het dan ook van kenners geleerd : opa Raymond en nonkel Noël ..
Mijn parkeerplaats blijft leeg vandaag .. ik ben met de fiets naar school gekomen .. 
Wie heeft mijn parkeerplaats ingenomen ?? 
Wie rijdt met de motor ?? 
Carine, onze buschauffeur zet de motorsport in de kijker .. 
Victor denkt er het zijne van. Voelt hij de bui hangen ?? 
Juf Anne is er als de kippen bij om een ritje op de motor te maken .. 
En ook de duivenmelker wordt naar het duivenlokaal gevlogen achterop de motor .. 
BORN TO BE WILD  ... 

Als Carine aanzet, vliegt de maïs de lucht in ! (ik kan het echt niet laten de kleuters te foppen)
Juf Inge ziet een ritje niet zitten en blijft veilig aan de kant toekijken 
Carine heeft me veilig gedropt en Alena kijkt bezorgd : "Waar is juf Tania ?" 


Sportclub in de kijker .. een leuk initiatief .. 

Na school is er nog een korte evaluatie met het kleuterteam.
Iedereen is best tevreden over de 'sportieve' voormiddag. 
Juf Anne vertrekt als eerste : "Ik ga naar huis .. koken .. we eten duifkes vandaag !" 

Ik fiets huiswaarts, 
mijn been behandelen met flammazine .. 
eventjes in aanraking gekomen met de uitlaat van de motor .. 
wist ik veel dat dat zoooooo heet was !!! 


Fijne, zonnige woensdag ..


Artikel pers : 

Sportclub in de kijker  in BSGO de Tandem - Eeklo

Kleuters houden van sport, spel en bewegen 
en nét daarom werd de sportclub in de kijker geplaatst.
In de week van de sportclub maakten we een keuze uit 

verschillende "vergeten" of "retro"-sporten.
Zo kregen de bengels een initiatie volksdans,
een beginnerscursus krulbollen "Raak de staak" (.. een typisch Meetjeslandse bezigheid)
en werd ook de duivensport uitvoerig voorgesteld en beoefend.
De keuze van deze retro-activiteiten werd door ons jeugdig volkje warm onthaald.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten