maandag 1 september 2014

1 september 2014


1 september 2014 

De allereerste schooldag in de Tandem / kleuterafdeling 

De Tandemtrappertjes zijn er helemaal klaar voor ..
evenals de kleuterjuffen ..
en juf Kobie die vandaag present tekent om traantjes te helpen drogen ..
een heel karwei .. 
Ook Carine en Carine zijn reeds vroeg op weg om met de bus de leerlingen op te halen !
En dit is wat sommige leerlingen waarschijnlijk denken : 
"School has returned, run for your life"
(schrijf ik hen in een berichtje ).. of deze vond ik ook schitterend : 
"Helllpppp, Carine komt eraan !"
Caitlin en Caithlyn hebben hun zonnebloemen ontdekt - 
vorig schooljaar zaaiden we zelf deze fleurige bloemen  - 
Vandaag kunnen we de bloemen bewonderen .. heerlijk !
 Precies om 8.45 uur gaat de schoolbel .. de kleuters verzamelen en stappen het nieuwe schooljaar in.

Ik verwelkom mijn bengels in de school van toen 
waar juffen nog Fröbels waren ..
waar heel wat discipline te halen was ..
waar kleuters muisstil op een bankje zaten .. 
en waar "sloebers" een paar ezelsoren kregen aangemeten !! 

Dit zijn alvast mijn sloebers :
 Leonie
Ranim 
 Yenthl
Dylano 
 Jay
Milan 
 Milano 
 Thalita
 Julie
Giorgio
 Mauro
 Kiara
 Dean
 Tarik
Viyana 

Mané, Jacub en Jeremy zijn blijkbaar nog in vakantiestemming .. 
vandaag waren ze nog niet aanwezig in ons klasje .. 
dus daarom deze oproep : 
"Komaan, 't is 1 september .."
Hopelijk zijn ze er morgen !! 

 Eerste opdracht van de dag : maak een tekening !
 Giorgio plaatst meteen zijn handtekening en kleurt er alvast een Belgische tri-colore bij 
.. nog een overblijfsel van het WK-voetbal ??!!
 Tarik en Thalita zien het dan weer kleurig .. la vie en rose !
Milan houdt het vandaag bij blauw, 
net zoals de stralende lucht en bijhorende zon die we vandaag voorgeschoteld krijgen .. 
 Om 10 uur is het koekjestijd ..
 Kiara is heel blij met dat lekker koekje ..
De jongens vergelijken hun hapjes .. ziet er héél smakelijk uit ! 
 Yenthl koos dan weer voor een fris fruitslaatje ..
 En Mauro ?? Die lust alles wat in de koekenmand zit .. :-)
Joepie .. speeltijd .. de meisjes dansen de beentjes los op vrolijke wijsjes .. 
blij met het nieuwe schooljaar !
Na de speeltijd ontdekken we de speelhoeken .. voor elk wat wils .. 

Al vlug schuift de wijzer naar 11.30 uur .. 
de buikjes knorren en we verzamelen de brooddozen. 
Net als vorig schooljaar begint het nieuwe schooljaar op maandag 
en dus kan ik als juf van toezicht aan de slag  :
soep verdelen, bordjes vullen, bijvullen en afruimen.
Brooddozen openen, sluiten én controleren .. 
een hele opgave voor een eerste werkdag ! 
 Lekker smullen van de vol-au-vent met worteltjes en aardappeltjes ..
 Fran (K1) en Viyana vinden het alvast lekker !
Linne (K1) zag de soep liever verdwijnen.
Fan van tomatensoep met balletjes, Linne ??

Leonie smult van haar boterhammen en eet een lekker kaasje 
Ranim smult haar stokbrood op, belegd met verse groentjes.
 Benne, Donart en Kiara .. gezellig samen tafelen, het leukste wat er is !
Vic (K1) doet het rustig aan vandaag en Milan is wat blij met zijn sandwiches
 In een mum van tijd zijn alle brooddozen leeg ..
.. alhoewel er hier en daar een korstje achterblijft in de brooddoos. :-) 

Vooraleer ik 'mijn' boterhammen kan verorberen, rest mij nog één (heel zware) taak : 
Iedereen op de pot !!  (lees : wc-pot) 
Na 20 minuten is iedereen zijn grote of kleine behoefte kwijt geraakt. 
Tot één kleuter me roept en zegt : "Die pot is té klein !" 
Ik geloof mijn ogen niet .. de boodschap ligt op en naast het toilet ..
mouwen opstropen en pot afwassen is wat me te doen staat ..
en dan pas kan ik gezellig mijn boterhammen smullen. 
Ja, ook dat krijgt een kleuterjuf te verwerken - 
we zijn het intussen, na al die jaren wel gewend - alhoewel ..
 In de namiddag gaan we over tot spel !
Spelen met de blokken : bruggen bouwen, torens bouwen tot ze omvallen ..
Ranim waant zich duidelijk in het tijdperk van de dino's .. rare beesten 
En ook aan de werktafel wordt heel wat spel verzet.

Onze eerste echte schooldag zit erop .. 
snel de kleuters toevertrouwen aan mama en papa, 
andere kleuters naar de bus brengen en 
 dan hebben wij, de collega's eens wat tijd voor onszelf na een hectische dag.
Mijn buurvrouw - de allerbeste van de hele wereld - 
stopte me deze morgen bij vertrek naar school
een pakketje in mijn handen .. een lekker stukje taart ! 
Dank je wel .. het heeft gesmaakt na een dag zwoegen ..

uit de kindermond :
Mauro is een hele grote kapoen, 
dus daarom heb ik hem gezegd dat ik een bril draag om alles zeer goed te kunnen zien.
Wat wil het verhaal : 
Als ik mijn (lees)bril afzet, vraagt Mauro me "Zet je bril op zodat je me goed ziet !" 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten