vrijdag 24 juni 2022

24 juni 2022

 (Nog) Een toffe dag in de Tandem !!

De Tandem is autoluw gemaakt.
De campus schittert onder een stralende zon.
En op elk plekje in de Tandem is er iets te beleven voor groot én klein. 
Kortom, het wordt een uitermate toffe dag ! 
 
De dag begint met een aanbod oude volksspelen - een schot in de roos, zal blijken ! 
Er wordt gespeeld, 
er wordt een tactiek bedacht, 
sommigen spelen het spel eerlijk,
anderen lappen de spelregels aan hun laars.
Maar iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen : WINNEN !! .. hoe dan ook.
That's the spirit ! 
Een beetje competitiedrang is helemaal niet fout. 😁
We gooien ons in de strijd en willen liefst zoveel mogelijk scoren. 
The game is on !  
En wat is er nu leuker dan samen spelen ? Ik .. jij .. wij .. 
 
Eén voor één worden de spelen voorgesteld. 
De juf doet het voor, 
verwoordt de spelregels en dan is het aan de kinderen.
Of toch niet ?? 






Terwijl de kleuters verdiept zijn in hun opdracht,
speelt de juf lekker verder.. jawel, ook voor mij is het een toffe dag. 
Jude en Léon komen aansluiten - kunnen we meespelen juf ? 
Wie een munt in de kikker gooit, scoort 100 punten. 
Wie een munt in een gaatje mikt scoort tussen 10 en 50 punten. 
Ook juf Joke gooit zich in de spelletjesstrijd.
Eerlijk is eerlijk, ze gooit telkens opnieuw naast het doel tot groot plezier van de kleuters. 
Blijven oefenen! juf Joke.  


Bij dit spel ga je best voorzichtig te werk. 
Kennis van enige stabiliteit is een must.
Eén voor één worden de blokken uit de toren gehaald. 
Komt de toren ten val dan is degene die als laatste een blok nam de verliezer. 
Niemand wil strijdend ten onder gaan en dus wordt er gewikt en gewogen.

Dit spel wordt gespeeld met een knikker en een hamertje op een hellend vlak. 
Hilarisch .. want voor je het weet, rolt de knikker in je vakje en verlies je 1 punt. 
Snel wezen en handig zijn is de opdracht. 
Ik hoor de kleuters schaterlachen want er wordt meermaals naast de knikker geklopt. 



De klassieker onder de klassiekers - een reuze-mikado.



Bij dit volksspel wordt met een balletje een kegel geraakt.
De voorloper van de bowling, laat ons zeggen

En lukt het bij het ene spel niet zo goed dan wacht er nog een ander spel.
Ilham demonstreert alvast hoe het NIET moet 😂
Dit is wat ze  "spelregels aan de laars lappen" noemen.



Bij 'de wiebelbeer' is samenwerking vereist.
De bal gaat pas lopen als er niveauverschil ontstaat.
Hoger .. lager .. hoger, nog hoger .. de instructies volgen elkaar snel op 
tot de bal in de mond van beer zit.
We zijn nog lang niet uitgespeeld maar er wacht ons een nieuw avontuur
Verborgen achter het fietshuis 
en tussen de moestuin en het bloemenveld,
staan enkele springkastelen verborgen.  
 
Een piratenboot, de apenjungle, een ballenbad en een mini-prinsessenkasteel. 
Schoenen uit en springen maar !! 





Conor heeft het rijk voor zich alleen en oefent een nieuw soort handenstand 😉
Gelukkig wordt het een zachte landing. 










Als deze 2 dames komen aanlopen, schrik ik mij een (piraten)hoedje.
Oei, gebotst ? vraag ik. 
Neen, wij zijn piraten ! krijg ik te horen.
Kinderlijke fantasie ! 





Tussendoor trekken we een sprintje rondom de veldbloementuin in de 'springballenrace'
Geweldig !!  
Waar blijven ze de energie halen ?!


Even pauzeren ! denkt de juf. 
Mijn actie blijft niet onopgemerkt - daar heb je ze ..
Juf, kunnen we meespelen ? 
En dat is wat we vandaag doen - tijd maken voor elkaar en heerlijk ravotten. 
Hoe tof kan een dag zijn  !
Het plezier spat er vanaf. 



Donkere wolken pakken zich samen boven de Tandem ! 
Ik voel de bui hangen ..
snel de schoenen én kleuters verzamelen en schuilen in de klas. 
Een uur lang staan de hemelsluizen open. 
En nu ?? 

Ik heb een noodplan in gedachten. 
Beertje Paddington the movie brengt redding. 
Na zijn bezoek aan the Queen is hij razend populair in mijn klas. 😊 
Even bekomen van de drukte bij een lekkere picknick.
De regen heeft intussen plaats gemaakt voor de zon. 
 

 Na het middagmaal doen de Tandemtrappertjes waar ze heel goed in zijn .. fietsen ! 
Met het Belgisch Kampioenschap in het vooruitzicht worden de benen getest. 
Wie ook even komt meegenieten van de toffe dag is onze directeur Kristof De Baere. 
Tof !! Zalig !! Plezant !!  .. en nog enkele andere superlatieven ontsnappen hem.  
Enkele kleuters hebben hem herkend en komen spontaan hun verhaal doen. 
Dag meneer directeur .. 
 
Ook bij meester Ken - waarnemend directeur - mag de riem er af. 
De overgangsgesprekken zijn afgerond, de rapporten zijn geschreven
en dus is het tijd om de collega's een peer te stoven.
Volgend bericht verschijnt : De eerste die me een ijsje brengt, krijgt opslag ! 😂
Meester Ken doelt op de ijskar die straks zal komen aanrijden op de campus
maar ik heb een plan. 
Voor loonsverhoging doe je al eens iets extra's, niet ?!
Ik verzamel mijn kleuters en mijn ijsjes 
- die ik in voorraad heb om na een drukkende warme dag met de collega's te delen -
 en haast me richting bureau.
 Ik denk de eerste te zullen zijn. Fout gedacht !
Tot onze grote ontzetting is iemand ons voor geweest. 
Meester Ken gaat voor een tweede ijsje onder lichte dwang van de juf.
 - Je wil toch al die schatjes niet teleurstellen hé, meester Ken,
plaag ik nog. 
Of hij het erg vindt ??
 Neen, ik denk het niet !! 
Hij kan er nog om lachen.

We zetten de toffe dag verder..

Er is precies haast bij, waar gaat het zo snel heen ??

De zon heeft haar werk gedaan, de springkastelen zijn weer droog.
Daar gaan we .. we blijven gaan ! 
Dit is gewoon genieten ! 














Een uurtje later wordt het spel stopgezet.
Hoezo ? 
Het regent toch niet ? willen enkele kleuters weten.  
Neen, er is een verrassing aan de schoolpoort voor jullie ! vertel ik. 
Een verrassing ?? .. dat hoef je geen 2 keer te zeggen aan kleuters. 
We spurten naar de schoolpoort .. benieuwd als we zijn.
.. ijsjes voor de volledige campus.
De oudervereniging 'de steunwieltjes' zorgen voor een frisse en lekkere verkoeling.
 
Zoveel keuze en o zo lekker .. romig ijs !  
Dank je wel aan de steunwieltjes voor de sponsoring van dit lekkers. 










Na het ijsje trekken we naar het sportveld achteraan de campus.
Daar zijn nog meer springkastelen, groot én hoog - 
ze vormen een hele uitdaging.
Het vraagt klimwerk en een portie durf. 
Mijn stoere helden en heldinnen doen wat ze moeten doen -
Elke nieuwe uitdaging aangaan en samen de angst overwinnen. 
Mooi om te zien hoe iedereen elkaar een figuurlijk duwtje in de rug geeft..  
Mijn doel is bereikt .. mijn toffe bende staat er voor elkaar, door dik en dun. 




















De schooldag loopt ten einde.
Alweer een toffe en mooie dag om in ons herinneringsboek te schrijven. 
De kleuters zijn uitgeteld. 
 
En na school -als niemand het ziet- duiken de juffen het springkasteel in.
We vieren nog even deze mooie dag en stomen ons klaar voor maandag. 
 
Herinnering .. herinnering .. herinnering .. 
Vanaf maandag worden er geen warme maaltijden meer geserveerd. 
Iedereen brengt een picknick én een drankje mee !! 
 
Prettig weekend, 
Juf Tania  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten