zondag 12 juni 2022

13 juni 2022

 


Beste ouder(s),

Op maandag 13 juni worden wij in sealife verwacht. 
Nadien trekken we nog even naar het strand voor enkele uurtjes dol speelplezier.

Denken jullie aan een lekkere picknick en een drankje (flesje water en een brikje),
een koek én een snoepje (jawel, voor 1 keer mag het 😉)

Een kleine handdoek, een reserve broekje neemt je kleuter ook mee,
evenals een tube zonnecrème én zonnehoed.
Er wordt windkracht 4 voorspeld (eindelijk zullen we onze vlieger kunnen oplaten) 
dus zorg voor laagjes én een waterdichte/winddichte jas.
O ja .. trek makkelijke schoenen aan, zonder veters.
Samen maken we er opnieuw een onvergetelijke, avontuurlijke, speelse dag van. 

PS : de schriftjes hoef je niet mee te geven - die lees ik wel op dinsdag.

Maar zorg er vooral voor dat de rugzak niet té zwaar weegt,
 je kleuter draagt immers zelf de rugzak tijdens het bezoek aan sealife.

Juf Tania 

Een bus vol enthousiaste, vrolijke kleuters trekt naar zee.
Fijn .. dit hebben we nog al eens gedaan en toen was het ontzettend warm !  vertellen mijn kleuters.
Shanaya is blij dat ze er deze keer 'écht' bij is
 want samen met de juf naar zee is heel 'peciaal' (lees ; speciaal) voegt een ander er nog aan toe. 
Vooraleer we de bus opstappen, neem ik van elke kleuter een foto, 
zo weet ik precies welke kledij / schoenen ze dragen, 
mochten ze het zelf vergeten in de loop van de dag 😁
Geloof me, 
bij elke uitstap is het raden van wie de sandalen zijn, 
van wie de gestreepte sokken zijn, van wie de trui is enz

Om 9.00 uur nemen we plaats op de bus - helemaal klaar voor de afreis. 
Juf Muriel laat op zich wachten en ik krijg nog een verrassende mededeling :
Ik stap pas op om 9.15 uur zoals op de uitstappenfiche vermeld. 😂
Geeft niet ! Doe maar rustig aan, wij vertrekken al ! en weg zijn we. 
Een bus helemaal voor ons alleen.
We oefenen met zwaaien want enkele grootouders zijn blijven staan om ons uit te zwaaien.
Heerlijk voor onze kleuters !
Ook juf Ilse en juf Kelly vatten post om ons uit te zwaaien. 
Mathew roept nog : Veel plezier juf Tania ! 
Fantastisch toch ! 
Dank je Mathew ! 

Klikvast op de bus ! Veiligheid staat boven alles ..
Heeft iedereen een fluo-jas aan want zo hoort het op de schoolbus. 

De rugzakken worden vakkundig ingeladen en de bolderkar wordt samengevouwen.
Alleen zal ik vandaag merken dat we toe zijn aan een nieuw exemplaar,
eentje die lekker bolt en niet een eigen weg op wil gaan.
Deze avond de directeur vragen of er nog een restje budget over is om een nieuwe te kopen. 
Best handig, zo'n bolderkar. 
Onmisbaar voor een kleuterjuf ! 








Voila, klaar voor een dagje zee. 
Awa heeft haar zonnehoed opgezet
en Shanaya, Léon, Jazzlynn en juf Tania dragen een zonnebril.
De toon is gezet .. 
Rijden we naar Spanje ? vraagt Shanaya.. ze hebben daar ook een zee hoor. 
Tuurlijk hebben ze daar een zee maar deze avond moeten we terug zijn op school leg ik uit. 
En als we naar Spanje moeten zijn we nooit tijdig terug !
Stel je voor .. met een bus kleuters richting Spanje 😄olé olé
Ik weet zeker dat het ook aan de Belgische kust fijn is.. en daar zijn de collega's het volledig mee eens




De weg naar zee brengt ons vlakbij een haven. 
Daar liggen immens grote boten, daar zie je windmolens 
en het strookje water wordt op gejuich onthaald - Joepie, we zijn aan zee, juf ! 😉


Welkom in sealife ! 
De dieren in sealife voelen het .. er staat iets te gebeuren vandaag .. 
jawel, want de kleuters van de Tandem komen eraan. 
Maar voor het zover is, nuttigen we een hapje. 
Vrije keuze ! staat te lezen op het menu. 
Waaaatttt ? vraagt Léon. 
Mag ik zomaar kiezen wat ik eet ? 
Dat mag ! lach ik.
Ongelooflijk maar waar, de kleuters kiezen voor structuur en eten hun fruitje. 
En de juf ? 
.. eet een taartje ! 
Geen structuur vandaag - ik ben op reis samen met mijn kleuters. 😊
Als juf van werkgroep "Mooimakers" heb ik een vuilniszak mee naar zee. 
Afval groot en klein, moet in de vuilniszak zijn ! .. 
want straks krijgen we te horen hoe de zeedieren lijden onder afval in de zee. 
Het is druk vandaag aan sealife. 
Het is wachten op het toegangsticket. 
Hand vrijmaken - op de hand wordt de enige, echte sealife-stempel gezet.
Ons avontuur kan beginnen !



Het rescue-team in actie 
Een film leert ons hoe zeehonden na verzorging opnieuw naar zee kunnen.
We krijgen meteen een wijze les mee : Laat het afval niet achter aan/in zee.
Denk aan de zeehonden ! 

Hoe schattig ze er ook mogen uitzien, een echte zeehond aai je best niet. 
Maar deze exemplaren kan je knuffelen.
Hoe klein mijn kleuters ook zijn - vandaag beloven ze zorg te dragen voor de natuur. 
Zo houden we het veilig voor de dieren. 












Even verderop ontdekt Edmund de wereldkaart.
Hier is Afrika, teacher ! 
Goed gezien Edmund. 
Meteen wijs ik ook even aan waar België precies ligt. 

We zijn nog lang niet rond in sealife maar de zee wenkt. 



Waggelende pinguins, wuivende zeeleeuwen..
Hangt er een onaangenaam geurtje bij de zeeleeuwen ?? 
Het ruikt echt niet fris - en dat heeft ook Liv opgemerkt : 
Ik denk dat er iemand een protje gelaten heeft ! 
En dat is de humor waar een kleuterklas plat van ligt. 
We besluiten de show links te laten liggen wegens 'geurhinder'. 
We wuiven naar de zeeleeuwen en zetten onze tocht verder. 






Binnen vinden we een reuze-schildpad en 
'Waw, a shark !' gilt Edmund.
Wat een beest ! 
Op onze tocht door sealife worden we gevolgd door een sympathiek Nederlands koppel. 
Als we even later onze pickncik nemen, komen ze nog even langs 
en krijgen we zomaar een compliment toegegooid van onze noorderburen.
"Jullie kleintjes zijn fantastisch welopgevoed". 
Dat is fijn om te horen. 
Dank je wel ! 
Eenmaal de brooddozen leeg zijn, 
en de snoepjes tussen de kiezen beland zijn,
trekken we snel naar de kustlijn. 
Het wordt een flinke klimpartij door de duinen. 
Het gaat omhoog, van een lichte helling tot een steile klim.
Maar eenmaal boven, krijg je een mooi vergezicht. 
De zee schittert onder een lichtblauwe hemel. 
De zon laat het allemaal een beetje vrolijker lijken. 
Dit is een mooi plaatje. 


Eens we de top bereikt hebben, moeten we een keuze maken.
Volgen we het pad links of kiezen we toch voor rechts. 
Mijn buikgevoel zegt rechts  dus volgen we het pad rechts. 
Ik had het kunnen weten, ik loop altijd verloren 
- op mijn buikgevoel kan ik echt niet rekenen 😁
We blijven maar lopen maar de zee bereiken we vooralsnog niet. 
Straks komen we aan in Engeland, grap ik.
Ja ! zegt Jude .. bij de koningin en haar beertje 😉




Na 25 minuten stappen maken we rechtsomkeer, terug naar het beginpunt. 
En wat blijkt .. hadden we de weg links gevolgd dan waren we in een wip op het strand. 
We hebben een trap te nemen
.. upstairs .. downstairs en dan ploffen we in het zand. 
Gelukkig hebben we de rugzakken op de bus gezet - die hebben we al niet moeten meesleuren. 
De enige die sleurt is de juf. 😏



We lopen  vanuit de duinen het strand op. 






Er staat een zeebries maar koud is het niet.
Na een tijdje worden de jassen uitgegooid. 
Wat een mooie dag ! 
We spelen en genieten van het samen-zijn. 
En ik weet zeker dat we een pak herinneringen aan ons verhaal kunnen toevoegen.


































Ook juf Nicole (kinderverzorgster in de Tandem) is er opnieuw bij. 
Elke uitstap tekent ze present om de kleuters te begeleiden. 
Dank je juf Nicole ! 
Van Néli krijg ik een dikke knuffel voor deze fijne dag.
Edmund spreidt de handdoek en neemt samen met de juf plaats.
Nu ben jij het kindje ! plaagt hij. 


Zon, zand, zee en water .. héél veel water.. 
Tijd om de temperatuur van het water eens te testen. 
De broeken worden opgerold en dan stappen we heel voorzichtig het water in. 
Brrrrrrr, koud zeg ! 


Opnieuw maken we een wandeling, deze keer langs de waterlijn. 
Zaaaaligggggg ! 
Instant vakantiegevoel.


















De duinen wenken ! 
Nog een laatste klasfoto voor we naar huis gaan. 

We nemen ons zitje in op de bus en even later wordt het heel stil op de bus. 





Liv kijkt bedenkelijk ..
Juf Tania toch !! 
Ik haal net als de Queen een sandwich uit mijn tas..
I keep it for later .. 😂
Ik voel me the Queen of the Tandem ! 


De dag is om ! 
Het is 20.58 uur en ik vermoed dat mijn kleintjes al naar dromenland zijn. 
Sometimes dreams come true ! 
En vandaag was zo'n dag, een dag vol plezier. 
Welterusten Léon, Rafaelle, Liana, Joudia, 
Edmund, Quinn, Néli, Conor, 
Jazzlynn, Conor, Jude, Jayden, 
Shanaya, Elena, Anber,
Ilham, en Liv ! 
Juf Tania 


EVEN  GEDULD 
Tekst volgt.. het is bijna 18.10 uur en heb nog wat opruimwerk in de klas. 
Nadien naar huis, eten, zand wegspoelen onder de douche en rond 20.00 uur begin ik aan het verslag van de dag.
Kijken jullie ook nog eens de Smartschoolberichten na ? 

2 opmerkingen:

  1. Wat een fantastisch mooie reportage van een superdag oma liv

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor deze fijne reactie !
      Een leuke dag voor groot en klein ..

      Verwijderen