maandag 4 oktober 2021

4 oktober 2021

 

De WK-perikelen hebben we opgeborgen, 

de strijdbijl is begraven.

Geen goud voor Remco en Wout, zoals het lied zingt. 

De regenboogtrui behoort toe aan Julian Alaphilippe. 

We hebben er vrede mee (lees ; het moet wel ! 😉)

In onze klas start alweer een nieuw thema 'Seizoensweetjes over de herfst'

De ochtendstond heeft goud in de mond .. zegt een spreekwoord
dus vlieg ik er snel in met mijn bengels.
We gaan op herfstwandeling onder een stralende zon. 
Jammer, want ik hoopte op een ferme regenbui. 
Die kwam er helaas niet ! 
En komt die regenbui dan toch nog, dan trekken we er zeker nog eens op uit deze week. 
Een aparte ervaring .. samen wandelen in de regen. 
Wat gebeurt er met de bomen in de herfst ? 
We maken een studie van de bomen in de schooltuin. 








Blaadjes geel en blaadjes bruin brengt de herfst in onze tuin .. 
(Waar is het groen naartoe ? wil Jude weten.)
De ene heeft het over helikoptertjes, een ander heeft het over elfenvleugeltjes
maar voor echte kenners zijn het de vruchtjes van de esdoorn.
Even verderop heeft de wind zijn werk gedaan - de dennenappels liggen op de grond ..
verzamelen maar ! 






De oude eik, een prachtboom !

Ook de molshoop verdient de nodige aandacht. (alleen geeft de mol niet thuis) 
Het is tenslotte dierendag 




Bij onze terugkeer naar de klas staat de ladder tegen de gevel van onze school.
Deze morgen lag de Hel van het Noorden even in mijn klas.. (water)insijpeling heet zoiets. 
Ik kon zwemles geven in de kring. 
Even de klusjesdienst verwittigen en vragen om de dakgoten vrij te maken.
En ja hoor, het werkt ! 


Wie kent het lied 't Is weer voorbij die mooie zomer niet ? 
Met weemoed denk ik terug aan de mooie, zonnige dagen.. 
aan onze uitstap naar zee op die ene mooie zonnige en warme dag .. 
 
Maar eerlijk, de herfst heeft ook iets. 
De mooie kleuren ontroeren me telkens opnieuw.
Nog één keer schittert de natuur in volle pracht vooraleer ze de winterslaap ingaat. 
Deze keer staat er geen boeket bloemen in de klas.
We hebben gekozen voor een herfstdecoratie. 

De focus van het thema ligt deze week op het weerbeeld :
Regen, wind, storm, .. maar ook die gezellige herfstzon, de koude start van een nieuwe schooldag. 

Met de regen van de voorbije dagen stempelen we alvast regendruppels. 
We ontdekken dat regen van boven naar beneden valt, maar ook soms schuin met de wind mee. 




Met de herfst komen ook de gezellige pantoffel-dagen eraan. 
Vieze laarzen en schoenen gaan aan de kant, de droge warme pantoffels trekken we aan. 
Het heeft iets ongelooflijks gezellig ! 
Mijn kleine pantoffelhelden .. 




En nu het buiten steeds koeler wordt, brengen we de gezelligheid in onze klas.










De dag is om .. nog één verhaaltje voor het slapengaan.. 

Uit de kindermond : 
Rafaelle is uitgeziekt. 
Deze ochtend vertelt ze doodleuk dat ze een "hoesting" had
- ik vermoed dat het in dit geval om een verkoudheid gaat, een combinatie van hoest en valling 😁 - 
Om het nog een tikkeltje op te vrolijken gaat ze luchtig verder.
Ik heb ook een piqure gehad ( lees ; een injectie/prik) 
😁😂😁
 
En is de klas uit dan begint de juf aan haar tweede werkdag :
Administratie in orde brengen - facturatie september  opmaken
en de klasblog aanvullen. 

4 oktober - dierendag ! 
Deze kleine kapoen bracht een bezoek aan de Antwerpse zoo 
en bezocht meteen het paviljoen van de giraf - het symbool van Liv - 
Meteen kreeg ik deze foto doorgestuurd .. dank je .. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten