donderdag 21 oktober 2021

21 oktober 2021

 

Aurore .. zo heet de storm die over ons landje raast. 

En ik moet zeggen, de storm doet zijn best.. 

Haren in de war, hevige regenvlagen en stevige rukwinden zijn ons deel.

Ook de kleuters hebben er last van en neen, dit is geen fabeltje. 

Na bijna 31 jaar voor de klas weet ik het wel ..

als een storm opsteekt is er geen land te bezeilen met ons jong grut. 

Maar ik heb door jarenlange ervaring dÊ oplossing - 

ik geef ze geen ademruimte 

- mijn agenda is gevuld met heel veel opdrachten. 😁

Lees je even mee ? 


We verzamelen in de kring en werken de verschillende kalenders af : 

Aanwezigheidskalender, daglijn, scheurkalender, weerkalender.

De taalactiviteit van de dag brengt een verhaal.

Juf leest voor uit een prentenboek. 

We nemen er de agenda van de juf even bij en de activiteiten van de dag worden voorgesteld. 

Voor sommige kleuters lijkt het 'de koppenberg' .. zoveel te doen ! zucht er eentje. 😀


Opdracht 1 : Kleur de plaat in volgens de kleurencode.

Cijfer 1 staat voor oranje, cijfer 2 staat voor paars en cijfer 3 wordt groen. 

Meteen is dit een oefening op cijferherkenning. Wie kan de cijfers lezen ? 

Dit is een opdracht voor de oudste kleuters. 

Opdracht 2 is er eentje voor de jongste kleuters. 
Leg de puzzel zodat het plaatje klopt.

Wie niet puzzelt, komt terecht in de bouwhoek. 
De basisprincipes rond bouwen leer je er spelend. 
Opdracht 3 is een knipoefening.
Knip met de schaar op de stippellijntjes. Stopt de gele lijn dan stopt ook het knippen. 
Geen makkelijke opdracht voor de jongsten. 
Heel af en toe speelt de egel zijn stekels kwijt.









De oma van Liv bracht gisteren kurken en dennenappels.
Vandaag maken we bij de creatieve opdracht gebruik van de kurken. 
Opdracht 4 : Stempel de (handjes)herfstboom in met herfstkleuren en kurk. 



In het kabouterbos is het inmiddels alle hens aan dek - er woedt een storm 😁

Tijdens de middagpauze zet de wind een tandje bij
en ook de regen valt met bakken uit de hemel.
Even later kunnen we genieten van de zon om 
daarna opnieuw een fikse regenbui op ons hoofd te krijgen. 
Gek weer ! vinden mijn kleuters.
Sommige kleuters houden er een nat pak aan over
omdat ze volop de plassen hebben uitgeprobeerd. 😕
Wisselen van kleding is de volgende opdracht. 
In de namiddagstaat er nog ÊÊn opdracht op de agenda.
Teken je hand en prik deze uit.. een hele rustige opdracht Ên een werk van lange adem.






Van al het harde werk krijg je honger.
We hebben nog een voorraadje fruit liggen .. smakelijk iedereen ! 


Na de personeelsvergadering van vorige week,
de werkgroepvergadering van begin deze week,
is er naschools nog een teamvergadering..
juf Ilse leidt, ik ben verslaggeefster van dienst. 
Alle agendapunten (11 stuks) moeten afgerond zijn tegen 17.00 uur
want dan gaat een delegatie bowlen met de collega's uit Spanje.
En terwijl ik thuis het verslag uitschrijf, krijg ik een bericht van juf Ilse :
 Wij verliezen ! klinkt het.
Ik stuur mijn collega's aan : Winnen moet je doen - Maak me trots ! 😉
Ik heb ze niet meer gehoord. Ik voel een volgende bui hangen en deze keer is het geen regenbui. 



Op 21 oktober willen we Vlaanderen overspoelen door een gele golf van solidariteit.
Het gele  lintje verbindt ons in de strijd tegen kanker.
Laat jij ook je hart spreken ?
De kleuterjuffen hebben alvast hun lintje opgespeld. 💖💖💖




Tot slot nog dit.. 



Beste ouder(s),

Jullie kregen via smartschool een uitnodiging voor het oudercontact. 

Nu het nog kan, zou ik graag alle ouders persoonlijk ontmoeten op school.

Zoals de coronacijfers nu oplopen, weet ik niet of deze optie nog mogelijk zal zijn tegen Kerst. 

Om het voor iedereen veilig te houden, is een mondmasker verplicht 

- ik zorg voor voldoende ventilatie van de ruimte.

 đŸ˜‰

Schrijf je aub in voor het weekend ? 

Dat geeft mij de tijd om tijdens het weekend

 de voorbereidende verslagen te schrijven voor 19 kleuters. 

Dank je ! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten