woensdag 13 oktober 2021

13 oktober 2021

 

Een nieuwe schooldag in de Tandem ! 

Tijdens het kringmoment heb ik een nieuwtje te melden.

We krijgen bezoek uit Spanje ? vertel ik.

Mijn zin is nog niet gezegd of Conor juicht : Joepie, de Sint komt ! 

Neen, dat is het niet. 

Voor een bezoek van de Sint is het nog veel té vroeg ! vertel ik.

Neen, ons bezoek komt met het vliegtuig uit Spanje. ga ik verder.

Enkele Spaanse juffen komen kijken hoe het onderwijs in België in elkaar zit.

Nu gonzen er heel wat talen in mijn klas, maar Spaans is er nog niet bij. 

Dus graaf ik in mijn herinneringen en jawel, daat vind ik een Spaans kinderlied

'Pinon pinon pinon, pirulin, pirulin, pirulero

pinon pinon pinon, pirulin, pirulin, pirulon.

Un dos tres'

Aan de slag ..

En na een kwartiertje weten mijn kleuters het wel ..

tellen in het Spaans doe je zo Un - dos - tres ! 



"Twee vechtende eekhoorntjes" is een grappig prentenboek met een wijze les :

Waarom ruzie maken als je ook samen kunt delen ? 

De eekhoorntjes Eduard en Reinier zijn druk bezig hun wintervoorraad aan te leggen 

en hebben allebei hun oog laten vallen op de àllerlaatste dennenappel in het bos. 

Als dat maar goed gaat .. 


Na het verhaal volgt een opdracht - Schilder een eekhoorn ! 

Toch nog snel eens kijken hoe zo'n eekhoorn er uitziet - 

dat noemen we in schooltermen een waarneming.

Wat zie ik? Wat heb ik nodig ? .. we voeren de opdracht uit. 

Taak van de juf .. observeren .. 

Wie komt tot vormgeving ? 

Wie heeft oog voor details ? 

Wie heeft ondersteuning nodig bij het hanteren van een penseel, 

bij weergave van de eekhoorn vb vergeet de oortjes niet !




We zijn zo druk in de weer dat ik de tijd uit het oog verloren heb. 
Bovendien is het dan ook nog eens woensdag en is het 'oog-voor-lekkers-dag'
Ik heb nog een kistje peren te schillen voor mijn kleuters. 
     



Smakelijk !! 





Na de speeltijd worden de groepen gewisseld. 
Wat een gedoe maar er hangt een rustig, gezellig sfeertje in de klas. Top ! 





Ook in de hoeken wordt er flink gespeeld. 
Herfstpuzzels van 36 stukken worden aangeboden. 
En het fantasiespel met herftsmateriaal en de kabouters kent een nieuwe dimmensie. 
Net als de kinderen blijken kabouters verstoppertje te spelen 😀


De afsluitervan de dag wordt een lied :
Eekhoorn eekhoorn met je lange staartje
Eekhoorn, eekhoorn spring maar met een vaartje 
Tikke takke tomen 
.. roetsj in de bomen.

Fijne woensdag en tot morgen .. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten