maandag 13 september 2021

13 september 2021

 

Na het weekend staan we weer paraat voor een nieuwe speel-/leerweek.
 
Het thema " Ik .. jij .. wij .. het werkt !" bolt lekker. 
 En zo komen we terecht op 'sameneiland'..
het hart van de talentenarchipel
Eén ding hebben we nu al geleerd - wat je samen doet, gaat beter. 

Het boek "Groeten van de krijtjes" doet ons 'samen' kleuren ontdekken. 

En samen met de kleuren ontdekken we allerlei schilderstechnieken.

Vandaag gaan we knikkerschilderen - wat een ontdekking.

Wist je dat de knikker een spoor achterlaat ? 












Iedereen wil deze techniek wel eens uittesten.
Wie klaar is, trekt naar de hoeken. 
Rijgen van kralen .. eerst op een stokje, daarna op touw ..
willekeurig rijgen of rijgen naar een 2-delig kleurenpatroon ..
Het kan allemaal !! 
Ook de rekenbeertjes lenen zich tot een sorteerspel naar kleur.
Aanvankelijk werken we enkel op kleur, nadien verzamelen we de beren op twee eigenschappen
vb Verzamel de gele, kleine beren ! 
In de bouwhoek vind je dan weer kleurige blokken - 
de basisprincipes van bouwen worden al spelend ontdekt.
En ja, een stevige basis is belangrijk voor een stevige constructie.

 
Ook de actie "Samen tegen kanker" gaat van start.
In ons spaarpotje zit vandaag al 17 euro.
Wie vraagt een lied aan en steunt meteen het goede doel ?
 Wie geeft deze actie ook een duwtje in de rug ? 
 
Vrijdag sluiten we de actie af en gaan de kleuters een tegenprestatie aan.
Voor elk lied, trappen wij de pedalen rond .. met andere woorden
zolang er muziek is, rijden wij rondjes 😊💖 
 
 Ook de verjaardagsactie 'Liever een boek dan een koek' is een succes. 
Alle 5 euro-boeken werden reeds verkocht.
Wie nog een boek wenst te schenken aan de klas, kiest best een andere titel uit de verjaardagslijst. 
 
 
En dan was er nog .. 
dé spin ! 
 
Al enkele weken huizen er spinnen in de kleutertuin. 
En neen, ik heb het niet over de huisjesspinnen maar wel over die stevige joekels..
Je weet wel, die met een immens lijf en dikke zwarte poten. 
Ik ga ze te lijf met de stofzuiger.  
Maar vandaag zijn ze me té vlug af. 
Jayden brengt me zijn jasje en ik neem het aan. 
Ik voel gekriebel aan mijn hand en geloof het of niet - wat zie ik ???
Een grote spin die haar vrijheid wil op mijn hand.
Ik krijs het uit ! 
Liv gooit haar voetjes op de bank.
Rafaelle is boos op me !  
Moet je zo roepen, juf ?! 
De rest van de kleuters komt kijken wat er te beleven valt..
tot ze de spin zien. 
O oooooo juf ! Wat een spin. 
Ik griezel nog bij de gedachte ..
Snel plaats ik mijn voet op de spin.. ik kan de restanten van mijn schoen schrapen.
Die zien we niet meer terug .. ik hoop het toch ! 
 
 

De strapdag komt er heel snel aan. 
De voorbereidingen zijn volop aan de gang. 
Vandaag trekken juf Muriel en ik naar een lokale fruitboer
 - via de korte keten kopen we appels voor iedereen - 40 kilogram appelen .. 
ook 10 kilogram bananen .. 1 kilogram snoeptomaatjes .. komkommers .. wortelen ..
voor elk wat wils op de strapdag. 

 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten