dinsdag 8 oktober 2019

8 oktober 2019


Ook deze week loopt mama Vitamientje langs in de kleutertuin  
met een voorraad lekker en gezond fruit. 
En dat fruit snij ik (voor dag en dauw)in fijne partjes. 
De mini-Tandem-klas en de K3-tjes krijgen een portie mee op uitstap naar het bos. 

Ook de postbode is reeds vroeg op ronde. 
Hij heeft een brief bij voor de K2-tjes. 
Waar komt die brief vandaan ? En wie heeft die brief naar ons gestuurd ? 
Mijn kleuters zijn heel nieuwsgierig  .. Komaan juf, doe je die brief nu eindelijk open ? 
Wat zijn mijn kleuters blij verrast.
Wij hebben de enige, echte Fabeltjeskrant in de bus ontvangen. 😀
Zou meneer de Uil die verstuurd hebben ? 
Ik hoor de kleuters spontaan het fabeltjesland-lied zingen. 
De I-pad wordt erbij gehaald .. maar de verbinding is niet wat het moet zijn.
Dus hoop ik wat tijd te kopen .. 
Ik weet waarom meneer de Uil niet zingt, hij is een nachtdier. plaag ik.
Mijn kleuters zijn bij de pinken en vragen me het licht te doven en de gordijnen te sluiten.
Dan gaat hij vast wel zingen hoor, juf !
 En ja, het werkt ! 
Meneer de Uil zingt zijn lied en wij zingen gezellig mee. 
Meneer de Uil en zijn vrienden wonen in Fabeltjesland en daar zijn heel wat bomen te vinden. 
Misschien moeten wij ook wat bomen hebben in onze klas 
willen de dieren van Fabeltjesland zich hier thuis voelen, opper ik.  
Dat moet ik geen twee keer zeggen - iedereen werkt graag mee. 
We tekenen onze hand, die vormt de basis van onze 'handjes'boom.
De kruin kleuren we deze namiddag met verf in en natuurlijk gebruiken we dan heel veel herfstkleuren. 
Wedden dat meneer de Uil goedkeurend naar ons knipoogt ?!  
Robbe maakt alvast de vergelijking van zijn hand en de afdruk op papier. 
Ja ja, precies vijf vingers !!! roept Robbe.


Na deze oefening maken de kleuters zich klaar voor de les LO.
Mijn kleuters trekken wat graag hun sportoutfit aan.
Dit lukt al aardig.
Nog een portie vers gesneden fruit er bovenop en dan zijn ze er helemaal klaar voor.
Terwijl mijn bengels gaan turnen heb ik overleg met de zorgcoördinator.
Daar worden alle kleuters één voor één onder de loep genomen. 
Wat zijn hun sterktes ? Waar hapert het nog wat ? 
Gelukkig heb ik dit gesprek grondig voorbereid en zo verloopt dit gesprek vlot. 
Na één uurtje zijn we klaar en kan ik opnieuw naar mijn klas 

Tijdens de middagpauze vul ik de bestellijst maaltijden in, 
controleer ik de contactschriftjes,
verzamel ik de centjes voor het frietjesfeest,
orden ik de inschrijvingen voor het oudercontact van 24 oktober ..
en werk ik verder aan de dozen waar deze winter 
de muts, sjaal en wanten/handschoenen in verzameld zullen worden.  
20 stuks in totaal, voor elke kleuter één.
De dozen plaats ik waar ze horen te staan.
Leuk niet ?!  Nu is het wachten op de eerste winterprik.

We eindigen de schooldag met enkele afspraken. 
Zoals jullie weten reizen we morgen af richting Gent.
Een hele belevenis want geef toe .. je gaat niet elke dag met je juf en vriendjes naar de film hé.
Op het filmfestival wordt de 'rode loper' voor ons uitgerold. 
Iedereen vroeg naar bed, zodat je morgen tijdig op school bent, geef ik mijn kleuters mee.
Vergeet de frisse douche niet, een vleugje parfum mag ook 😉
en trek je leukste kleedje aan. 
Voor de jongens dachten we aan een hemdje met strik of das. 
En 'mooie' schoenen willen de kleuters ook aan. 
Het is duidelijk, mijn kleine sterren  willen schitteren op de rode loper !
 


Na school ruim ik de klas op, stapel de stoelen en banken 
want de poetsvrouw komt langs. 
Rond 17.00 uur sluit ik de klasdeur en rep me naar de winkel.
Morgen is er geen tijd voor een tussendoortje
maar juf zorgt voor een stiekeme knabbel .. 
een koekje en een snoepje (voor één keer mag het !)  

Uit de kindermond .. 
Arthur verbaast me.. 
Als ik deze morgen vraag wie wil helpen om een bos te knutselen
krijg ik volgend antwoord : 
Ik mag van mama en papa niet hard werken, ik ben nog te klein !!!

1 opmerking:

  1. Wat mooie winterdozen, hopelijk komt er ook zo een mooie winter met sneeuw. Zou Rikki dan ook opdagen?
    Veel plezier bij de film morgen en geniet ervan, niet in slaap vallen he ?

    BeantwoordenVerwijderen