dinsdag 22 oktober 2019

22 oktober 2019

Het is nog pikdonker buiten als ik op school aankom. 
Ik haal de heks tevoorschijn, alsook enkele fluo-skeletten,
een wanddoek met een griezelig tafereel, een bezemsteel,
blaadjes, herfstvruchten en gedroogde bloemen en (kerst)lichtjes. 
Best gezellig ! 
En maar een klein beetje eng ! 
Benieuwd of de kleuters het mooi vinden.
De voorleesmama is er en jawel, opnieuw heeft ze een leuk boek bij.
Deze keer gaat het over kikker. 

Iedereen is knap ! De ene is een krak in timmeren, 
een andere maakt de lekkerste taart,
nog een ander kan vliegen. 
Kikker wil dit nabootsen. 
Niks lijkt te lukken ! 
Kan kikker dan echt niks ??? 
(Vraag het je kleuters, zij kennen het antwoord)



 Na het verhaal geef ik een demonstratie 'vliegkunst'
Wist je dat kleuters kunnen vliegen ? 
Nonah is degene die ' een gratis vlucht' doorheen de kleutertuin krijgt.
Zij behoort tot de categorie 'lichtgewichten' van mijn klas. 
Natuurlijk willen de andere kleuters dit ook..maar mijn rug verdraagt dit niet langer meer. 
Dus probeer ik er met een smoes vanonder te komen .. 
Vraag het je mama of papa ! 
Mondig als ze zijn, bromt er eentje : Mijn mama kan dat niet !
Maar ook nu heeft de juf een antwoord klaar : 
Jouw papa is een sterke kerel .. deze avond mag jij samen met papa vliegen. 
Dus beste papa's, .. je weet wat je moet doen !!
(Ik vraag het morgen na bij mijn kleuters 😉)

Op 23 oktober gaan wij speurneuzen in het bos.
Alles wordt in gereedheid gebracht voor deze unieke belevenis. 

Alle laarzen op een rij en Meneer de Uil is onze gids in het Grote Dierenbos.
En nu maar hopen dat Bor de Wolf zich gedeisd houdt.😁
We hebben een jarige te vieren.
Liliana mocht gisteren 4 kaarsjes uitblazen. 
Gefeliciteerd Liliana !




De allerlaatste sportles voor de herfstvakantie is een feit ! 
Truitjeswissel in de Tandem ! Het gaat steeds beter .. 
Intussen leg ik de laatste hand aan de boezemvrienden van Meneer de Uil
en vul de knutseltassen met allerlei werkjes en opdrachten. 
Mijn kleuters kregen de opdracht mama en papa wegwijs te maken in al deze oefeningen,
goed voor de mondelinge taalvaardigheid. 

Brandalarm in de Tandem ! 
Net nu ik zo druk in de weer ben. 
Meester Ken en de directeur hebben een evacuatie-oefening ingepland. 
Verlaat je het gebouw niet, juf Tania ? vraagt de directeur verwonderd.
Hoezo ? Is dit echt een oefening ? 
Dus gooi ik mijn spullen aan de kant, 
haal mijn troepen bij elkaar (stonden vertrekkensklaar voor de refter)
en maken we ons snel uit de voeten. 
Opdracht geslaagd ! We zijn tijdig en veilig weg uit de kleutertuin. 

Tijdens de middagpauze maak ik een stempel voor de Talentendag van vrijdag. 
Gelukkig kan ik rekenen op wat assistentie van juf Muriel. 
Met een gevaarlijk voorwerp (= een guts) halen we het overbodige materiaal weg rond de tekening. 
Ik verlies bijna mijn vingers bij het insnijden. 
Gevaarlijke job, kleuterjuf zijn ! 
Na de middag wil ik mijn kleuters verwennen met een zoetigheidje.
Wat blijkt, koekjes in overvloed maar van de zure beertjes resten er nog slechts twee. 
Meteen wordt er overleg gepleegd. 
Hoe kan dit nu ? 
Ik laat de kleuters maar wat praten en 
o neen, de directeur wordt zowaar verdacht van het plunderen van de snoeppot.
Ik breng hem op de hoogte : 
Meneer directeur, u wordt ervan verdacht snoepjes te hebben gesmuld tijdens de brandoefening.
Er zitten maar 2 zure beertjes meer in onze snoeppot. 


De directeur speelt het spelletje mee : Ik kom eraan !!!

Mijn klas staat op stelten ! 
Stop alles snel weg, juf ! roept de ene.
In de kast ermee !, krijst een andere.
Nu eet hij die 2 ook nog op ! zegt er eentje triestig.
Eenmaal de directeur in de klas is, is het muisstil. 
Wie zal hem tonen waar wij de snoeppot verstopt hebben. 
Robbe kijkt gespannen de richting van de snoeppot uit. 
De directeur heeft dit gezien - Wil je iets zeggen, Robbe ? vraagt hij. 
Neen hoor !!! zegt Robbe. 
Adam wijst en Roeya kan het niet hebben en legt haar hand op Adam zijn mond 
alhoewel hij niks zegt 😊
We besluiten toch om een snoep te delen .. Omdat je keihard werkt ! zegt Niene. 
Waarop ze er nog fijntjes aan toevoegt .. 
maar die andere is voor de juf want zij werkt nog keiharder !!
😁😁😁
Nu hoor je het ook eens van een ander ! 
Kleuters, wat zijn ze toch kleine, leuke wezentjes. 

In de namiddag is er geen houden meer aan. 
Ik heb ongelooflijk veel zin om de kleutertuin eens goed op stelten te zetten.
(foto volgt) 
Ik spring op een bezemsteel en neem de heksenketel mee. 
Ik vlieg voorbij juf Muriel.. Stap je ook op mijn bezemsteel ? roep ik.
Mijn kleuters maken zich zorgen. Wie gaat er nu voor ons zorgen ? vraag Imaya. 
Juf Tania haar zus ! lacht juf Muriel.
Dit had ze niet moeten zeggen. Boze oogjes schieten haar toe .. onze juf is geen heks. 
De dag is bijna om ! 
Snel nog de knutseltassen verdelen en naar huis .. 

Emiel die stelde al zijn werkjes fier tentoon op de speelplaats 😊
Super Emiel ! 
Na school sleur ik alle tafels en stoelen de klas uit.
Morgen zijn we immers in het bos te vinden en donderdag staat een heksenfeest op de agenda. 
Of zoals ik het mijn kleuters vertelde :
EÊn keer slapen en we gaan naar het bos ! 
Twee keer slapen en het is heksenfeest ! 
 Drie keer slapen en het is 'klasjeswissel' voor de talentendag !
Vier keer slapen en het is vakantie ! 
Vijf keer slapen .. doe maar lekker eens je zin 😁(sorry mama's en papa's)

Wat doe jij in de vakantie, juf ? 
Zal je ons missen ? 
.. 
Ik heb nog een hele to do-lijst af te werken.
Het leerlingvolgsysteem moet ik online ingeven per kleuter.
Nieuwe 'spinnen' moeten op smartschool gemaakt worden.
Ook enkele routinefiches moeten uitgeschreven worden en dat in verticale lijn. 
Ik heb nog enkele telefoons te plegen .. 
eentje naar Zwarte Piet om het verjaardagsfeest van Sint te organiseren en 
eentje naar de kerstman om te vragen of hij op 7 december de kerstboom kan leveren. 
Op 30 oktober trek ik naar de boekenbeurs op zoek naar de leukste boeken.
En elk jaar bak ik een stapel wafels op 31 oktober.
.. 
en voor de rest wachten er nog heel wat klusjes.


Oproep .. 
Nonah speelde haar roze paraplu kwijt op school.
Heb je die per toeval in je bezit,
 breng die dan zo snel mogelijk terug mee naar school. 
Dank je ! 

1 opmerking:

  1. Wat is het fijn op de heksen/ uilenschool. Mogen we nog veel kleine heksjes maken. Wie weet brengt het heilig man wat zure beertjes mee.

    BeantwoordenVerwijderen