zondag 13 oktober 2019

14 oktober 2019




De kleuters trekken met meneer de Uil en andere dieren uit Fabeltjesland 
het Grote Dierenbos in
waar ze de spannendste avonturen beleven. 
In elke school is de Fabeltjeskrant in de bus gevallen.
Deze Fabeltjeskrant is gevuld met toffe en uitdagende opdrachten
waarbij de kleuters elke dag van de schoolweek 
met een ander dier uit het Grote Dierenbos op avontuur gaan. 

Helpen ze de Gebroeders Bever met het bouwen van een kamp ? 
Maken ze samen de lekkerste bos-modder-taart ooit ? 
Lopen ze mee met Zoef de Haas een marathon ? 
Gaan ze op speurtocht met Lowieke de Vos ? 
Spelen ze hemelse bosmuziek met Isadora Paradijsvogel ? 
.. 
Het wordt beslist een 'fabeltastische' week van het bos ! 

Eventjes voorstellen, onze vrienden uit Fabeltjesland :
Meneer de uil 
Meneer de Uil is de wijze uil in het Grote Dierenbos. 
Dagelijks leest hij voor uit de Fabeltjeskrant ! 

Juffrouw Ooievaar
Ze is een gerespecteerde dame in het Grote Dierenbos.
Ze houdt toezicht opdat iedereen alle regels naleeft in het bos en in de natuur. 

Meneer de Raaf
Raaf maakt graag grapjes en is de schrik van Juffrouw Ooievaar.
Hij is een goede vriend van Lowieke de Vos. 

Zoef de Haas
Hij is de snelste van heel het Grote Dierenbos.
Hij zoeft overal naartoe.
Hij doet er alles voor om in een goed blaadje te staan bij Juffrouw Ooievaar.

De Gebroeders Bever 
Ed en Willem Bever zijn een tweeling.
Ze werken heel hard en kunnen alles herstellen. 

Paradijsvogel Isadora
Zij is eigenlijk geen Paradijsvogel maar een Merel 😉
Ze houdt van zingen.
En mist haar leven als artiest. 

Lowieke de Vos
Hij heeft altijd honger en dorst.
Hij zal geen kans missen om te smullen. 

De gezusters Hamster
Net als de Gebroeders Bever zijn Martha en Myra Bever een tweeling.
Ze kwebbelen graag en maken elkaars zinnen af.
Ook zijn ze verliefd op Gebroeders Bever. 

Bor de Wolf
Hij is de cafébaas van het Dierenbosse café het Praathuis. 
Hier komen alle dieren samen om de laatste verhalen te delen. 


Meneer de Uil is een graag geziene gast in onze kleuterklas. 
Juf leest voor uit de Fabeltjeskrant 
en leest meteen voor hoe je een uil kan knutselen..
met heel veel knip- en plakwerk, zal blijken 😊
Deze kleuters gaan alvast de uitdaging aan ..
Knippen maar ! 
We beginnen met 5 knipoefeningen en 
wie klaar is krijgt er nog 3 extra .. 
zomaar, omdat ze zo flink geknipt hebben 
(Een mens moet al eens een opdracht weten te verkopen hé 😁) 
Niemand die mijn tactiek erg vindt !







 En na al het knipwerk, volgt nog wat prikwerk !
Dat gaat zo bij een lesje knutselen. 



De tijd vliegt voorbij. 
We maken ons klaar voor een rondje refter lopen. 
(Dat lopen mag je echt wel letterlijk nemen .. druk .. druk .. druk)




In de namiddag trekken we onze laarzen aan en 
duiken de schooltuin in op zoek naar .. 
paddenstoelen ??? 

Ja, die vinden we ook. De schooltuin lijkt op één groot kabouterbos. 
Opgepast, maak niet teveel lawaai of de kabouter komt naar buiten, waarschuw ik. 
En wat doen mijn kleuters ?
Ze gaan er lekker bij zitten en wachten tot de kabouter zijn deur open trekt. 
 Wat wij zoeken zijn herfstblaadjes en takken. 
Met deze materialen zullen we een nest bouwen voor meneer de Uil. 
En dat nest moet het mooiste en zachtste nest ooit worden. 
Wie weet komt Meneer de Uil bij ons logeren. 



 We hebben gevonden wat we zochten en beginnen aan de bouw van een nest. 
Maar hoe begin je aan zoiets ?? 
Ik ben geen vogel dus vraag ik raad aan mijn kleuters. 
Eerst leg je takjes, juf en daarna vul je op met herfstblaadjes.
 Kijk zo ! 
Mijn kleuters gaan aan de slag. 


 Heel mooi ! Maar er ontbreekt iets ! 
Bloemen !!
 Ja, echt wel ! 
 En die bloemen heb ik toevallig gisteren in mijn tuin gesnoeid. 
 Mijn kleuters kijken vol bewondering. 
Nu is het wachten op Meneer de Uil ! 

Mijn kleuters kijken vol verwachting uit naar de komst van Meneer de Uil.
Alleen .. die heb ik niet ! Toch niet de uil van Fabeltjesland.
Wat nu ? 
Na school loop ik te piekeren. 
En dan gaat een licht branden .. ik leg gele en blauwe veren in het nest. 
Dan vertel ik morgen in de kring dat Meneer de Uil de vleugels nam
toen ik op school kwam - het werd immers licht en de Uil is .. jawel .. een nachtdier. 😏
Oef .. gered !!!

En dan was er nog .. 
Op maandag is juf Inge (zorgjuf) aanwezig in de kleutertuin. 
Zij komt het nieuwste nest van Meneer de Uil bewonderen. 
Meteen hebben mijn kleuters het over de andere bewoners van Fabeltjesland. 
Ook Lowieke de Vos komt ter sprake. 
Wist je dat Lowieke mijn kippen opgepeuzeld heeft ? vraagt juf Inge.
Dit probleem heeft de papa van juf Inge 'hoogstpersoonlijk' opgelost. 😉
Wat of hoe .. laat ik hier in het midden. 

Ik plaag graag en dan vooral kleutertjes..
dus steek ik ook van wal. 
Mijn oma'tje was dol op Lowieke de Vos. 
Hoe het verhaal verder gaat, vertel ik lekker niet ! 
Misschien weet jouw kleuter het nog..
(Voor wie mocht twijfelen, dit verhaal kent geen waarheid !) 

Actua in  de kleuterklas 
De Belgische vlag wappert fier aan de klasdeur.
Dit heeft een betekenis : 
De Rode Duivels hebben hun match tegen Kazachstan gewonnen. 
Ja, ik heb dat gezien, veert Niene op.
Ze wisten twee keer te scoren en de anderen scoorden geen enkel punt. 
Flink hé ?! 
Hoogtijd dat we de Brabançonne leren zingen 
nu de Rode Duivels hun selectie voor het EK2020 binnen hebben
.. voor vorst, voor vrijheid en voor recht ! 
 Sommige kleuters zijn toe aan een beetje vakantie.
Zo heeft er eentje een reis geboekt richting Schotland,
nog een ander trekt op vakantie richting de zon, naar Spanje. 
Prettige vakantie en vergeet niet een kaartje te sturen. 
Tot gauw ! 
Juf Tania en de K2-tjes

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten