woensdag 23 oktober 2019

23 oktober 2019


Het is weer herfst en dus trekken de K2-tjes er gezellig op uit..
Samen op stap naar het bos ! 
Meneer de Uil (- wie anders ?! -) gidst ons door het bos.
Tof ! 
Benieuw wat hij allemaal te vertellen heeft. 


Iedereen is er klaar voor.
Vooraleer we de tocht aanvatten,
smullen we nog een stuk lekker en gezond fruit. 
We kunnen er weer tegenaan. 
Nog een plasje, de warme trui strak trekken, 
jasje aan én fluo-jas niet vergeten. 
(Zonder kom je echt niet op de bus !)
Net zoals klikvast op de bus hoort de fluo-jas er nu eenmaal bij. 
Nog een 'schoenen'wissel - 
laarsjes zijn gezien de situatie in het bos ideaal
én klaar ! 
Om 9.30 uur staan we reeds paraat. 
Nog even de afspraken doornemen en 
dan gaan we op zoek naar de bus en chauffeur. 


Iedereen klikvast ?! 








In het bos daar staat een huisje .. 
Euhm, wie woont er ??? 
Bor de Wolf ? 
Of Lowieke de Vos ? 
Kom, we stappen snel door .. daar komt niks goed van .. 
Merk ik enige spanning bij mijn kleuters ? 
Stel je voor dat Bor de deur voor ons openmaakt van zijn Dierenbosse café ! 😉
Gezellig toch ?! 

Over de velden heen, zie je de kerktoren van Eeklo. 
Het is duister in het bos maar even later ontwaakt de zon. 
Meneer de Uil zoekt een plaats om tot rust te komen. 
Bij dag gaat hij slapen - want zoals iedereen weet is de uil een nachtdier. 
Voor die ene keer blijft hij graag wakker om met ons het bos te ontdekken. 

Wat is het mooi in het bos ! 
En rustig ! 
Zoals juffrouw Ooievaar ons leerde, blijven we de paadjes volgen. 
Even verderop ontdekken we de verblijfplaats van juffrouw Ooievaar. 
Helaas, ze is er niet ! 

Niene meent een hol ontdekt te hebben. 
Neem een kijkje en vertel ons wat je ziet, moedig ik haar aan. 
Twee stappen verder meent ze de staart van de wolf gezien te hebben. 
Snel keert ze terug naar de veilige hand van de juf. 

We ruiken het bos en dat ruikt lekker, vinden we. 
Omdat het de laatste weken toch heel wat geregend heeft, zien we overal paddenstoelen opduiken. 
Maar die ene - die we zo speciaal vinden nl de rode met witte stippen - vinden we voorlopig niet !



En dan houdt Meneer de Uil het voor bekeken. 
Hij vliegt uit de armen van de juf recht het bos in. 
Dit zit nu eenmaal heel lekker voor een uil.
Meneer de Uil is in zijn nopjes en hij roept het hele bos bij elkaar oehoe oehoe oehoe. 
De andere vogels fluiten een vrolijk boslied en 
de kraaien krassen er maar wat op los. 

In het Grote Dierenbos is er een stukje poëzie te vinden. 
Ik lees mijn kleuters voor wat er op een bankje midden in het bos te lezen staat. 
Dit is het bankje bestemd voor de kabouters ! zegt een kleuter. 
Wie weet ? 
Misschien moeten mijn kleuters nog maar eens terug naar het bankje.
Misschien zit er wel een kabouter op. 
Net als Zoef de Haas gaan we 'boslopen' 
Springen maar ! 












We trotseren de hindernissen die het bos voor ons uitspreidt. 
De braamstruiken zijn de ergste..zij haken vast in je kleren..
Juf Nicole weet hier wel raad mee en maakt zo de weg vrij voor onze kleuters. 


Jawel, er zijn nog meer paddenstoelen te vinden in het bos



Het bos brengt rust - even ontsnappen uit de dagelijkse sleur en massa's energie opdoen. 
Af en toe merk je dat er een boom om ligt. 
Het versje speelt door de kleuters hun hoofdje .. 
De mensen kappen bomen om .. reuze stom .. 




Bij het zien van deze houtblokken gaat een belletje rinkelen .. 
Ed en Willem Bever .. zo te zien waren ze zeer actief hier in het bos. 😊
Juf Nicole maakt onze eerste klasfoto van dit schooljaar ! 
Jammer genoeg zijn er enkele kleuters afwezig.. 
Arthur is nog steeds in Spanje 
en Aseel verblijft in het ziekenhuis .. 

De Gebroeders Bever hebben een ware ravage aangericht maar dat is wat bevers nu eenmaal doen. 

Een fikse ochtendwandeling dwars door het bos. 
Dit is genieten. 






Naast paddenstoelen vind je ook plassen én modder in het bos.. 
.. en wie gaat lopen in het bos glijdt al eens uit in de smurrie. 
O o o o Ilano, ik weet niet waar te beginnen.. 
Laten drogen en daarna schoon borstelen, lijkt me het beste ! 

Deze beuk is best indrukwekkend.. hoe lang zou die al in het bos wonen ? 
Na lang zoeken, vinden we er eindelijk één .. een vliegenzwam ! 
Wat is hij mooi maar o zo giftig, leert Meneer de Uil ons. 


We nemen nog enkele hordes door het bos en de juf doet lekker mee .. 
tot ze vast komt te zitten in de bramen. 
En als je denkt dat mijn kleuters dit erg vinden ?? 
Zie maar .. lachende gezichtjes. 

Meneer de Uil is trots op het bos en de mooie natuur. 
Meteen krijgen we nog een belangrijke levensles .. zorg voor het bos ! 

Een nieuw nest voor Meneer de Uil ?? 
Ik denk het niet - Emiel gaat hem vrolijk ophalen.
Jij hoort bij ons ! 

Onze tocht door het bos zit erop. 
Maar dan plots duiken er heel veel vliegenzwammen op, midden in het bos. 
Mijn kleuters blijven staan en ik baan me een weg door het struikgewas. 
Ik moet én zal foto's maken van deze mooie paddenstoelen. 



Opnieuw blijf ik steken en duik in de braamstruiken.
Bovendien blijf ik met mijn rugzak hangen aan een tak. 
Ik gil zowaar het bos bij elkaar. 
Wat is er juf ? roepen mijn kleuters.
Bor de Wolf beet in mijn billen, grap ik. 
En weg zijn ze .. krijsend .. om het verhaal te doen bij juf Nicole. 





Even later spelen we ook nog juf Nicole kwijt. 
We zoeken maar kunnen haar maar niet vinden. 
Als juf Nicole huilt als Bor de Wolf, zetten mijn kleuters het op een lopen. 
Snel juf,.. Bor komt eraan ! 
En zeggen dat wolven mensenschuw zijn .. 



Het is herfst, dat zie je aan de bomen. 
Blaadjes dwarrelen naar beneden en wij gaan in de blaadjes-regen staan.

Op  terugweg naar de bus

Nog even onze laarzen borstelen .. dag bos .. tot een volgend bezoek ! 


Bericht .. bericht .. bericht .. 
Morgen viert de Tandem feest. 
Iedereen, (ook de kleuterjuffen) worden verwacht in een aangepaste outfit. 
Ben jij die schattige heks, dat zwevend spook, die enge griezel of
die leuke kabouter .. vier dan morgen gezellig met ons mee. 

En voor de ouders.. 
Jullie worden verwacht op het oudercontact 
 zoals vermeld bij de inschrijving op het afgesproken uur. 
Voor één keer zijn kleuters niet welkom ! 

1 opmerking:

  1. Juf tania je tekstjes zijn echt een plezier om te lezen, het zou je nog afgaan om kinderboeken te schrijven. Ik zet mijn geld alvast in op jou...

    BeantwoordenVerwijderen