donderdag 3 oktober 2019

3 oktober 2019


Morgen is het 4 oktober .. dierendag .. 
Helaas zijn we er niet dus sluiten we ons thema vandaag netjes af. 
En wie anders dan de wijze uil wordt in de bloemetjes gezet ?! 
Want is het niet zo dat elke wijze uil begon als uilskuiken ?!? 

We tekenen lijnen en volgen de schrijfrichting nl van links naar rechts. 
De uil bewerken we met een lijmstift en krantenpapier, zo krijgen we een afdruk van de krant.
Tot slot knippen we nog de maan, een gebogen lijn - want de uil is echt wel een nachtdier.
Of zoals de kleuters het zeggen : De uil gaat slapen als wij wakker worden.😉


 Van deze uil ben ik ongelooflijke fan...'Meneer de uil' uit de Fabeltjeskrant. 
Ik vertelde mijn kleuters dat ik, als klein Tania'tje gek was op het lied van de Fabeltjeskrant. 
Niene heeft dit goed onthouden en heeft dit aan haar oma verteld. 
Ook zij kent het liedje van Hallo meneer de uil ! 
En na al die jaren is meneer de uil eindelijk terug ! 
Ik beleef mijn tweede jeugd samen met mijn kleintjes 😊

Juf Kelly is volop bezig met 'de spin' 
Neen, niet een spin omdat het herfst is maar wel de spin als onderdeel van onze klasagenda.
Deze middag komt ze binnen gewaaid in de kleutertuin. 

Ken jij alle bomen ? vraagt ze. 
Ja, toch bijna allemaal .. heb ik in mijn opleiding moeten leren. 
Dus word ik voor ÊÊn keer natuurgids in de Tandem : 
Eik - beuk - esdoorn - lijsterbes - berk - krulwilg...
Ken je ook het verschil tussen een den en spar ? 
Ja hoor ! 
Na deze uiteenzetting heeft juf Kelly genoeg informatie en kan ze ijverig verder werken aan "de" spin.

In de mini-Tandemklas werken ze rond het weer. 
Ze oefenen volop op de waarneming en het verwoorden van het weerbeeld. 
Ook het dagelijks weerbericht wordt netjes genoteerd. 
Maar wisten jullie dat er ook ontzettend veelliedjes zijn over het weer ? 
Zal ik er een paar opsommen ? 
Mooi weer vandaag - Door de wind door de regen - Westenwind - De Noorderwind - ..
ik kan nog uren doorgaan 😉😀





In de namiddag is het bij juf Muriel weer 'koekenbak' .. letterlijk dan.
Vince is jarig en juf Muriel is dol op wafels en/of pannenkoeken bakken. 
Dus zet ze telkens haar koekenpan op het vuur en bakt een stapel pannenkoeken. 
Zo ook vandaag ! 
Maar met de kaarsjes wil het maat niet lukken. 
Telkens je denkt de kaarsen uitgeblazen te hebben, schieten ze weer aan. 
Juf Muriel roept een hulplijn in .. ik dus ! 
Vince heeft het intussen al lang opgegeven.
 Komaan Vince, samen lukt het wel !
En maar blazen.
 Ook de andere kleuters blazen gezellig mee,
maar het wil  niet lukken.
Er gaat een licht op .. Juf Muriel, toon de verpakking van je kaarsen eens ! vraag ik/ 
 Had ik het niet gedacht - magische kaarsen - die krijg je gewoon niet gedoofd.  😁😁😁

BELANGRIJK  BERICHT  .. BELANGRIJK  BERICHT .. BELANGRIJK 

Op 4 oktober is er geen school voor onze kleuters.
Zij hebben een extra dag vrij 

terwijl de juffen zich concentreren op de pedagogische studiedag.


Alle inschrijvingen voor het filmfestival van 9 oktober zijn binnen.
De uitstap wordt gefactureerd eind oktober.



In het contactschrift van je kleuter staat een nieuw bericht. 
Op 24 oktober is er heksenfeest in de kleutertuin. 
Die dag komen de kleuters verkleed naar school.
Word jij die schattige heks of dat leuke spookje of wat te denken van die enge trol ? 

Zoek alvast je outfit bij elkaar en verras ons, juffen. 
Die dag staken de juffen hun bezigheden en verblijven ook zij in de heksenschool. 

's Middags eten we samen een lekker heksenmenu.
Op de kaart staan lekkere heksenvingers met een sausje heksensnot,

heerlijke vleermuisworst met een dipje bloed
en een verfrissende heksendrank. 
Inschrijven kan tem  18 oktober. 
Gelieve het pasgeld in gesloten omslag cash te betalen
 (en denk eraan, wij aanvaarden geen 1 - 2 of 5 eurocenten)






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten