woensdag 16 oktober 2019

16 oktober 2019


Voor dag en dauw kan je me vinden in de schooltuin. 
Ik heb takken nodig en dus voer ik enkele hoogdringende snoeiwerken uit. 
Takken genoeg ! 

Vandaag duiken we het Grote Dierenbos van Fabeltjesland in met Ed en Willem Bever,
een identieke tweeling en knap in bouwen en herstellen. 
In de Fabeltjeskrant staat te lezen dat de Gebroeders Bever dol zijn op kampen bouwen
én moddertaart. 
Hier kan ik wat mee ! 

 Maar vooraleer het zover is, houden we een schoenenwissel - geen truitjeswissel deze keer. 
Een goede oefening in zelfredzaamheid voor jonge kleuters. 
Schoenen uit dus en trek die laarzen aan want wij gaan lekker buiten ravotten. 
En zijn we straks een beetje smerig .. niet erg, onze juf poetst onze kleuters weer op 😉
Linkervoet .. rechtervoet .. daar gaan we ! 
Hoe moest je de laarzen alweer plaatsen ? 




 We sprokkelen heel wat spullen uit de schooltuin bij elkaar 
en dan kunnen we beginnen aan de bouw van een kamp voor Ed en Willem Bever,
een eerder bescheiden woonst.




 We scheppen aarde voor de moddertaart.. hé zeg, wat weegt dat zwaar. 
Maar ook nu leren mijn kleuters dat wat je samen aanpakt, 
beter gaat .. zoals dit stuk boomstam verplaatsen.
 Een schuilplaats voor Ed en Willem Bever .. klaar ! 



 En na de inspanning volgt de ontspanning. 
Eventjes op adem komen, juf ! 
We bespreken hoe we de moddertaart zullen maken.
De basis wordt een hart, een knipoog naar de natuur - "met een hart voor de natuur". 
Voor de afwerking gebruiken we allerlei herfstvruchten, bladeren en gedroogde bloemen. 
 Ed en Willem Bever zullen in hun nopjes zijn bij zoveel moois. 


Robbe wil de schuilplaats toch even uittesten. 
't Is ok hoor ! besluit hij. 
Wil je de taart ook uittesten ? lach ik. 
Neen, die lust ik niet ! zegt Robbe vastberaden. 

De Fabeltjeskrant is weer helemaal springlevend na 50 jaar. 
Niene heeft zelfs een trui die helemaal past binnen dit thema. 
Zalig !!! 
Ben je jaloers, juf ? vraagt ze. 
Ik beken .. stikjaloers, Niene. Hadden ze deze ook maar voor de juf. 
Helaas behoort die enkel tot de kidscollectie van brantano.😕
Ik ben grote fan !


En dan is er nog Nona.. zij ziet het leven door een roze bril.
Deze morgen wijst ze me aan waar de zon ontwaakt op school
dus die zonnebril kan ze best gebruiken. 
Helaas, even later regent het ! 
Maar Nona is een eeuwige optimist .. 
die bril past ook als je een kap moet opzetten, zegt ze vastbesloten.

Beste ouders, 
Inderdaad, er was iets voor te zeggen .. de kleuters waren smerig door de moddertaart. 
Hier en daar zit er zelfs een kleuter bij met aarde in de haren. 
Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk aarde weg te poetsen. 
De haren wassen laat ik aan jullie over. 
Weet dat we dolle pret hebben gehad bij deze opdracht 😀
Het was een fijne ervaring. 


Kennen jullie het gezegde : "Vang een uiltje" ?

Mijn kleuters zijn moe 
dus stel ik voor om deze middag een dekentje te nemen
om even 'een uiltje te vangen'
Waarop Robbe heel ernstig zegt : Ik heb dat niet ! 
Wat heb je niet ? vraag ik. Een dekentje ? 
Een dekentje heb ik wel, maar een uiltje om te vangen heb ik niet !! 
Beeldspraak, het blijft een moeilijk gegeven. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten