maandag 11 maart 2019

11 maart 2019


Na één weekje vakantie zijn we er weer helemaal klaar voor.
Uitgerust, de batterijen opgeladen en natuurlijk een nieuw thema in de agenda.

Het thema voor de komende periode is 'Feest!' 
Juf Ann-Sophie vervangt me deze week in de klas.. deels toch !
Zij studeert aan Howest Brugge - eerste jaar opleiding
en ik ben haar mentor voor één week. 

Ik moet bekennen dat ik heel blij ben om mijn kleuters weer te zien. 
En ik ben al helemaal benieuwd naar hun belevenissen. 
 Mohamed is als eerste aan de beurt. 
Deze morgen heeft hij twee kleurrijke rozen voor me mee 
en de vaas heeft hij meteen ook maar meegebracht. 😉
Dank je wel, Mohamed ! 
Hij vertelt dat hij voorbije vakantie leerde fietsen .. jawel .. op twee wielen 😊
Super Mohamed ! Goed gedaan ! 

Mathis heeft buiten gespeeld tijdens de vakantie. 
Was er dan geen regen bij jou, Mathis ? vraag ik. 
Soms !! is zijn eerlijke antwoord.  
Als het niet regent, kan je wel buiten spelen hé juf ! 
Dat is ook waar natuurlijk ! 

Radion denkt met heimwee terug aan de lekkere pannenkoeken die op zijn bord belanden. 
Mijn papa heeft er 10 gegeten, ik eentje ! lacht hij. 

Raymon heeft dan weer een 'wit' ijsje gesmuld. 
Ah, een vanille-ijsje ! zeg ik. 
Neen juf, een wit ijsje !!! zegt hij beslist. 

Lize heeft cake-jes gebakken ..  
Eentje voor mama, eentje voor papa en eentje voor mezelf, zegt ze. 
Heb je er ook één bewaard voor mij ? vraag ik. 
Neen, Metie (juf Lien/L1)  heeft ze allemaal opgegeten. 😀

Mamady heeft een fijne middag op de ijspiste beleefd,
samen met papa, zus en opie !
Mama en Omie deden niet mee en Linde viel zomaar om !  
Bij die gedachte moet hij nog lachen.  

Ik vind vakantie niet leuk. Ik heb je gemist ! zegt Niene. 
Heb jij me dan niet gemist ?? vraagt ze. 
Tuurlijk wel ! 😄
Ik heb mijn bed een ander plekje gegeven ! vertelt ze nog. 
En ? Slaapt dit beter ? vraag ik.
Niene bevestigt. 

Bess komt iets later de klas binnen. 
Ik ben té laat, steekt ze van wal. 
Moeke heeft me gebracht en ik moest nog een sandwichke eten. 

Mekselina heeft het over de reis naar Turkije. 
Ik zat in de wolkjes ! zegt ze nog. 
Doen we dit ook een samen juf ? vraagt Raymon. 

Emiel heeft een verblijf aan zee achter de rug. 
Ik ben met papa gaan zwemmen, maar Leonie was ziek. 

Wissal heeft dan weer naar muziek 'gekeken' ? 
Mamady kan het niet geloven .. Hoe doe je dat ? 
Ik luister naar muziek hoor .. 

En na al deze verhalen ben ik weer helemaal op de hoogte. 
Juf Ann-Sophie neemt het van me over .. thema 'Feest!' 
Wat is feest ? 
Hoe vier je feest ? 
Wanneer vier je feest ? 
Wat heb je allemaal nodig op een feest ?  
Een vertelplaat moet hier enige inspiratie brengen. 
Feest ! is .. veel cadeautjes 
Feest ! is .. zingen
Feest ! is .. muziek maken 
Feest ! is .. taart eten 
Feest ! is .. kaarsjes op de taart
Feest ! is .. versieren met slingers en ballonnen 
En dat doen mijn kleuters  ..  mijn klas versieren met kleurrijke slingers. 

Ook het hoekenwerk neemt juf Ann-Sophie voor haar rekening. 
Opdracht .. we maken een muziekinstrument met dozen, rollen .. 
zelfs met kleurige plasticine worden er instrumenten gevormd. 


Ook het muziekmoment staat volledig in het teken van een instrument, de gitaar ! 
Muisstil worden ze, mijn bengels. 
Ik bedenk dat juf Ann-Sophie die gitaar deze middag best kan meenemen naar de refter. 
Wedden dat ze dan ook stil zijn ?!? 😀

We maken ons klaar voor een rondje refter en neen, de gitaar gaat niet mee. 
Hoe jammer ! 
En druk zijn  ze ! Is het de wind die speelt ?? 
Zeker weten !! 
Straks laat ik ze eens lekker uitwaaien. 
Maar of dat enig soelaas zal brengen ? Hmm, ik heb zo mijn twijfels.
Ze zijn vandaag gewoon ontzettend druk. 

Na de middagpauze en een stevige hap ga ik de kleuters ophalen. 
En er is iets mis.
Vier kleutertjes staan aan de kant met .. jawel .. bloemen.
Juf Muriel doet me het hele verhaal. 
Jouw madammen hebben de hele bloementuin leeg geplukt. 
Oh oh oh wat een ramp ! Ik ben zo gehecht aan mijn eerste lentebloeiers. 
Hier moet ik wat mee !
Als iedereen in de kring zit, steek ik van wal. 
Weten jullie welke bloemen dit zijn ?? Neen ?? 
Dat zijn paaslelies en die heeft de paashaas nodig om te weten 
waar hij eieren moet brengen met Pasen. 
En nu jullie al de bloemen geplukt hebben,
 zal de paashaas de weg naar onze school niet vinden, ga ik verder.  
Krijg ik dan ook geen ei, vraagt Raymon ongerust. Ik heb toch geen bloemen geplukt ?! 
Ik ook niet, haast Mamady zich. O neen !  
 Mamady voelt de bui hangen en doet meteen een oproep.
Ik heb thuis nog zaadjes. 
We zaaien bloemen en dan vindt de paashaas zeker zijn weg terug naar onze school.🐇🐇🐇
Niene vindt het maar raar.  
Mijn papa heeft ook eens alle bloemen geplukt en mama was er blij om.
Waarop Mamady vraagt : Moest de paashaas dan ook nog komen bij jou ? 😊😊😊

De betreffende dames hebben hun lesje wel gehad nu 
en beloven echt nooit meer bloemen te plukken uit onze schooltuin 😉

Tijdens de namiddag is er vrij spel in de klas. 
Kleuters kunnen dan vrij kiezen wat ze zullen doen.
Niene komt aanzetten met een idee.
Slingers hebben we nu wel in de klas maar er zijn geen ballonnen dus is het niet echt feest hé.
En ze gaat maar door .. Als je ballonnen maakt uit papier en ze een leuke kleur geeft dan is het pas echt feest ! 
 Ze weet een paar klasgenootjes te motiveren en samen wordt er geknipt en gestempeld.
De werken worden te drogen gelegd en morgen krijgen de ballonnen dan nog een touw. 
En dan zal het pas écht feest! zijn.

Mijn kleuters zijn gesteld op een verhaaltje.

Vandaag lees ik voor uit het prentenboek 'De fanfare van Flierefluitegem'  
De titel alleen al vinden ze grappig maar ook de inhoud van het verhaal mag er best zijn. 
En als we dan ook samen nog eens een fanfare vormen, is het helemaal dolle pret. 

 Na school krijgen we nog bezoek .. de brandweer heeft nog enkele klusjes te klaren.
Met een hoogtewerker gaan ze de lucht in, het dak op.
Ook de kleuterafdeling heeft stormschade opgelopen - 
zo is de bekleding van het fietshuis gaan vliegen.
Hopelijk wordt dit snel hersteld want ons fietshuis kunnen we echt niet meer missen. 
Ook enkele zware takken zijn bezweken en liggen geknakt hier en daar in de schooltuin
en het deksel van het compostvat heb ik ergens op het schooldomein gevonden. 

Sorry .. sorry .. sorry .. 
 Na school krijg ik een berichtje van juf Vera (onze vroegere secretaresse) 
- zij leest trouw de klasblog en heeft mijn bericht gelezen.

Ze schrijft : Taniaatje ik las op je blog dat je vanaf vandaag vervangen wordt. 
Wat is er aan de hand ? 

Ik : Niks hoor, ik heb een stagiaire van howest Brugge die het deels van me overneemt. 
Onkruid vergaat niet ! 😉

Juf Vera : Jij kan een mens nogal eens ongerust maken. 

Ik :  Sorry, ik zal het nooit meer doen. Ben je nu boos op mij ? 😊

Juf Vera : Neen hoor, integendeel, heel blij dat het goed met je gaat. 

Bij deze .. sorry aan alle mensen die ik verontrust heb met mijn bericht op de blog. 

En er is nog meer goed nieuws te melden : 
Vanaf deze week moeten de K1 -tjes niet meer verdeeld worden. 
Zij kunnen in hun vertrouwde klas blijven, in het gezelschap van juf Shirley
 en moeten dus niet meer verdeeld worden onder de peuterklas en mijn klas. 
Meer nog .. vanaf deze week hebben we ons vrij turnuur terug. 
Juf Shirley neemt ook deze taak weer van ons over. 
Ondertussen kan ik wat administratie inhalen, routinefiches schrijven 
of de klas eens een grondige poetsbeurt geven.. 
Zoveel te doen .. en eindelijk weer eens tijd !

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten