vrijdag 29 maart 2019

1 april 2019

1 april ..
Feest in de klas - onze aprilvissen zijn jarig ! 

Nog een traditie ..
Verzenderkesdag (fopjesdag) .. en wij doen graag mee.๐Ÿ˜‰ 
Tradities moet je immers in ere houden !!
Mijn outfit ligt klaar ๐Ÿ  met dank aan juf Ilse. 

Waar staat 1 april voor ? 
Een 1 aprilgrap is een traditie waarbij mensen elkaar op 1 april foppen.
In grote delen van Europa, Amerika, Rusland, Australiรซ en Noord-Afrika viert men 1 april.
In de Spaanstalige wereld (Spanje en Latijns-Amerika) is 28 december het equivalent van 1 april.
In delen van Denemarken en Zweden wordt dit op 1 mei gevierd. 

Vorige vrijdag bracht ik mijn klas en de K2-klas van juf Ilse op de hoogte 
wat 1 april is en 
wat hen te wachten staat. 
Het is die dag immers 'fopjesdag' ! 
30 paar oogjes en 30 paar oortjes kijken en luisteren gespannen naar mijn verhaal. 
"Zo leuk !"zegt Liam. 
"Hoe ga je ons dan foppen ?" vraagt hij nog ๐Ÿ˜€
Dat is het hem net - het is nog geheim !
Je zal het wel merken, Liam ! glimlach ik.
"Ik vind verrassingen leuk !" zegt Lorana.
"Ga je ons veel foppen ?" vraagt Niene. 
We zullen ons best doen, beloof ik. 
'Krijgen we er vandaag al eentje ?' zegt Liam schalks .. OK dan ! 

Dit weekend heb ik alvast enkele 'fopjes' bedacht. 
Ik ben reuze-benieuwd hoe de kleuters zullen reageren. 
Deze krijgt alvast een plaats aan de schoolpoort ! 
Voor wie het nog niet weet .. 1 april in de Tandem is leuk ! 

En daarom kregen alle ouders deze onschuldige brief .. 
GO! 30 en wij vieren feest ! 
Naar aanleiding van deze heugelijke dag wordt de eetzaal van de campus grondig herwerkt.
Alle kleuterstoelen worden afgeschuurd en opnieuw vernist.
Blijft je kleuter op 1 april eten op school, voorzie dan een stoel.
Zo zijn we zeker dat ieder kind aan tafel kan zitten, mochten de stoelen onvoldoende gedroogd zijn. 
Rechtstaan om te eten is voor niemand leuk !
Geschreven door een leerkracht 
Onze oproep is niet in dovemansoren gevallen, zo blijkt ! 
Hier en daar duikt een kleuter op met een stoeltje - mooi zo ! 
Het bezorgt ons enkele binnenpretjes. 
Een oma laat me weten dat ze geen klein stoeltje heeft .. Ook niet op 1 april vraag ik ?! 
Gelukkig is het een goedlachse oma ๐Ÿ˜‰
Niet iedereen hecht geloof aan onze 1 april-brief. 
Deze aprilvis vond ik in een mapje.. poets wederom poets.. 

Ik heb nog enkele 'fopjes' voorzien doorheen de klasdag. 
Zo wissel ik alle jassen van plaats..
De boekentassen krijgen een andere plaats ..
De koekendozen worden vastgekleefd aan de tafel .. 
In het toilet vinden de kleuters een ouderwetse kassa-rol ipv toiletpapier .. 



De kleuters vinden het heel grappig en bedenken zelf enkele 'fopjes' .. doel bereikt ! 
Een hele ganse dag zie ik overal lieve plagerijtjes .. 


En de stoeltjes worden echt wel gebruikt dus de moeite was niet voor niks..
.. meer zelfs, we spelen een stoelendans .. 
De kleuters hebben pret voor 10 en daar gaat het toch om ?!? 




En de winnaar van de 1april-stoelendans is Radion .. gefeliciteerd ! 
Tijdens de speeltijd gaat het 'fopfeest' verder. 
Ongelooflijk wat de kleuters allemaal menen te zien !
Kijk juf, een nijlpaard !
Kijk juf, een olifant ! 
enz. 
Ik speel het spelletje maar al te graag mee..

En na een dag vol fopjes, keert iedereen terug naar huis met zijn/haar stoeltje. 
Sommige kleuters hebben zelfs snode plannen voor mama en papa .. je bent gewaarschuwd ๐Ÿ˜‰

1 opmerking:

  1. Schat ze zijn prachtig.... klein detail.. je bent de wenkbrauwen vergeten... vlug eventjes met alcoholstift de wenkbrauwtjes tekenen... (niet microbladen ..) en klaar is kees ! XXXX

    BeantwoordenVerwijderen