vrijdag 30 november 2018

30 november 2018


Hoe zou het voelen een echt Pietje te zijn ?? 
Dan moet je in het roet rollen, vertelt de ene. 
Dan draag je een Pietenmuts, weet een ander. 
Pietje draagt een zak vol cadeautjes ! 

Allemaal correct natuurlijk ! 
En bovendien heb ik van Piet een 'roetstaaf' (lees ; houtskool) gekregen. 
Mag ik .. vraag ik plagend.. 
Ja hoor, het mag ! 
 Ik leef me ten volle uit en smeer riant met roet. 
Mamady is verbaasd .. Ik  kleur ook zwart ! 
 Ik geef iedereen roetvegen en niemand die het erg vindt. 
Alhoewel .. Mathis W vraagt zich af of dat kleurtje er ook weer af gaat. 😀
Een beetje schrobben en je blinkt als voorheen, lach ik.



 En dan ontdekken we een wit Pietje in de klas. 
Het is Hoogtevreespietje. 
Hij durft echt niet op hoge daken en zo moet hij ook niet door een schoorsteen.
Wat zou hij zo graag net als andere Pietjes zijn.. 
Dus besluiten mijn kleuters Hoogtevreespietje te helpen.
Ze kleuren hem in met houtskool en meteen leggen ze bij zichzelf nog een extra laagje roet 😉
Ik laat ze maar doen - het is tenslotte Sinterklaastijd ! 



Het is heerlijk rustig in de kleuterafdeling. 
Juf Ilse muist er even tussenuit en gaat met haar klas naar de bibliotheek. 
Neem je mijn lading boeken mee ? vraag ik.
Ja hoor, geen probleem ! is haar antwoord. 
Dus laad ik de boeken-trolley in.
Nog een klusje geklaard, prima ! denk ik tevreden.
 Bij de terugkeer van de K2/3-tjes heeft juf Ilse steun gezocht (Ên gevonden) bij juf Kelly.
Juf Ilse heeft een grandioos probleem en juf Kelly is ervaringsdeskundige.. 
En nu komt het .. het wiel van de boeken-trolley is er compleet af. 
Heb je ooit zoiets meegemaakt ?? 
Ik wel .. ooit in Gent .. ik was op stap met Juf Kelly en juf Muriel naar een beurs.
Er werden heel wat catalogi verzameld en juf Kelly dacht alles voordelig te kunnen ordenen. 
Wat ook lukte, maar ook toen, brak het wiel..niet te geloven ! 
Juf Muriel, juf Kelly en ik konden de lading boeken door Gent dragen
want ons karretje deed het niet meer. 
Einde verhaal van onze boeken-trolley. 
Het was nochtans een heel mooi exemplaar. 
Ik ga op zoek naar een nieuwe, minstens even mooi 😔

Wist je dat de Sint elke ochtend doucht ? 
En na de douche moet hij zich aankleden. 
Eventjes kijken welk kledingstuk er telkens bijkomt.
Even later komt de directeur de klas binnen met een bericht. 
Ik kreeg telefoon van de Sint !
 Hebben jullie volgende donderdag even tijd om de Sint te ontvangen ? vraagt hij.

Niet echt ! Ik heb een drukke agenda, zeg ik. (Ben ik nu slecht ??😉)

Mijn kleuters zijn het niet met me eens.
Juf toch .. hij brengt cadeautjes .. of  niet ? 
Verwarring alom ! 
Het verhaal van Piet zijn pijnlijke voeten speelt nog. 
Zou hij ? Of toch niet ? .. 
Volgens de directeur komt hij op 6 december. 
Ik ben benieuwd. 

Geen LO deze namiddag.
We sluiten de voorleesweek af met een boekenfestijn in de kleuterklas. 
De leerlingen van Mevrouw Tondat komen voorlezen in alle kleuterklasjes. 
Fijn zeg ! 
Meteen maken we een afspraak voor een volgende activiteit .. gedichtendag ?? 





Prettig weekend en tot maandag ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten