dinsdag 27 november 2018

27 november 2018


We hebben bezoek gehad ! 
Voorbije nacht kwam 'leespiet' langs maar wat die aangericht heeft, maakt me helemaal niet blij. 
Mijn allermooiste Sint-boek is gescheurd en hij heeft alle plaatjes uit een ander verhalenboek geknipt.
Hoe kan ik nu een verhaal aan mijn kleuters vertellen ???
Mijn kleuters zijn verontwaardigd ! 
Wij helpen wel het verhaal weer in de juiste volgorde te zetten, juf ! 
O wat zijn ze lief ! Het wordt even puzzelen - hoe zou het verhaal in elkaar zitten. 
Na wat wikken en wegen denken we de correcte verhaallijn gevonden te hebben. 
Knap werk van mijn K2-tjes. 👍
Snelde verhaallijn kleven en nu maar hopen dat 'leespiet' niet opnieuw gaat knippen 😉😊


Ook STEM-Piet was er en heeft de ontdektafel opgesteld met allerlei materialen. 
Zullen deze drijven of zinken ? 
We nemen de proef op de som en durven al eens te voorspellen. 


De boot drijft, weet Mathis. 
En gelijk heeft hij .. tot juf een zetje geeft aan de boot en deze water maakt .. oei, hij zinkt !
Lize weet dat eendjes drijven - hebben ze op de kermis ook en die zinken nooit !! 


Steeds meer kinderen komen naar de ontdektafel. 
Ik laat ze maar .. er wordt druk overlegd !

Even later is het de beurt aan de grote bal !
Die gaat zinken hoor !!! Niet dus !!! 
Hoe kan dit toch ? 
Meer zelfs .. een kleine knikker zinkt, de pingpongbal drijft en de grote isomobol drijft lekker mee (??)
Wetenschap en natuur .. een raadsel .. 
maar wie goed nadenkt, komt tot dé oplossing van het raadsel. 


Na de les wetenschap gaan we sporten.. een gezonde geest in een gezond lichaam ! zegt de juf.
We trekken naar de Pieten-sport-school ! 
Een parcours opstellen .. opwarming uitvoeren en dan gaan we klimmen, daklopen, dakglijden, trampolinespringen, pakjes gooien en nog veel meer.
Het wordt puffen en zweten deze keer. 























En na al deze inspanningen is er tijd voor ontspanning. 
 

Een voetbalwedstrijd tussen de Pieten : Barcelona - Real Madrid !
De wedstrijd blijft onbeslist .. 



Op het middaguur snel ik naar de winkel - ik moet dringend een paar boodschappen doen. 
Daarna spurt ik terug naar mijn klas voor een werkvergadering rond de 'groene' speelplaats. 

In de namiddag krijgen de kleuters een lesje 'Knutselen met juf Anne' 
Ze vertelt iets over een schoorsteenpiet en zo te horen wordt het een werk van lange adem.
Ondertussen ben ik met een ander groepje druk in de weer om een verhaallijn op te bouwen. 
TEAM-work heet zoiets ! En eerlijk, daar zijn juf Anne en ik al jaren getraind in. 



Na school is er weer een werkvergadering, eentje over muzische conceptkaarten.
En ook nu kan ik me verdiepen in allerlei doelstellingen rond muzische vorming. 
Morgen een nieuwe dag .. en ook nu eentje met een hele drukke planning. 

En dan was er nog dit .. 
Gevonden op de blog van juf Muriel. 

Komt juf Anne voorlezen bij de allerkleinsten ?? 

Wel, dan ga ik turnen met de peutertjes 😉


2 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar, zelf als 'gepensionneerde mens', werk ik nog voor mijn pensioen... en met veeeeel plezier ! Dank dat je me er nog steeds bij wil hebben XXXXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen moet langer werken !
      Ik ben blij dat je dit nog wilt doen..elk een groepje, zo schiet het dubbel goed op.

      Verwijderen