donderdag 7 december 2017

7 december 2017


Sint is nog maar net vertrokken 
en wij gaan op zoek naar een geschikte kerstspar ! 

Maar welke boom is nu precies geschikt als kerstspar ?? 
Ik vraag raad aan mijn kleuters
én zij weten precies wat ik zoek .. 
'Een groene kerstspar, juf !'

Ik neem mijn kleuters mee op onderzoek .. 
en doe enkele voorstellen .. 
'Samen' moet het ons lukken de geschikte boom te vinden !
Door de wind, door de regen, dwars door alles heen .. op zoek .. 
(Dit lijkt verdacht veel op een liedje uit mijn jeugdjaren !) 
Ik denk de geschikte boom gevonden te hebben ..
Die daar met 'groene' blaadjes .. of nemen we dat 'sprieterig' exemplaar ? 
Ook mooi, die 'gestruikte' kerstboom .. of wat te denken van dit sober model ? 
Of gaan we voor deze waar de 'vredesduiven' al in huizen ? 
Ohhh, die met 'herfsttinten' is ook niet mis .. 
Ik ga maar door maar mijn kleuters kijken alsmaar bedrukter. 
Neen juf, toch maar niet ! krijg ik telkens te horen.
Plots denk ik 'het licht' gezien te hebben .. 
Daar .. boven .. of die daar .. 
Inderdaad, dat lijkt er al beter op maar die zijn reeds ingenomen door anderen..
Kan je niet doen, juf ! protesteren mijn bengels.
In de schooltuin vind ik uiteindelijk de perfecte spar ! 
Mooi, groot en groen ! 
Té groot ! vindt Djalinca.
Té dik ! vindt Linde.
We vinden maar geen geschikte boom..jammer ! 
Ik waag enkele sprongen naar een zwiepende tak en heb alsnog een stukje kerstspar mee
om in de klas te versieren. 
Mijn kleuters zijn ontgoocheld : Zal er dit jaar dan geen kerstspar zijn ??? 
Korneel doet een voorstel : Je mag mijn kerstboom lenen !
Ook Nicola wil zijn exemplaar afstaan voor deze kerstperiode. 
Linde vindt dit geen goed idee : 
Als ik mijn kerstboom meebreng naar de klas dan heb ik er thuis geen meer. 
Ook waar Linde, niet aan gedacht ! 
Waarop ze vrolijk  met haar ogen rolt .. Juf toch ! 
We tekenen een spar. Juf Tania geeft de aanzet, juf Kelly werkt af .. 
Het woordje 'samen' .. o zo belangrijk met kerst !
Dus gaan we 'samen' spelen ! 
We maken ons eigen kerst-sparrenbos met staafjes en 
rangschikken deze van groot naar klein. 
Met de steekparels van Sint kan je ook een kerstspar maken
in reeksen van 1 - 3 - 5 ..

Ook met duplo bouw je een stevige kerstspar. 
Intussen verandert ons klasje in een sfeervol kersttafereel. 
Djalinca mist geen enkel detail en droomt weg bij zoveel moois. 

Na de middag heb ik een verrassing .. ik heb een kerstspar gevonden. 
De kinderen juichen en Nicola vindt dat ik 'een goede zoeker ben' 😉
Best grappig zijn uitspraak. 
Maar wat heeft de spar nodig om een echte kerstspar te zijn ? 
Lichtjes, kerstballen en slingers ..
Vergeet de ster niet, juf ! roept Linde. Dat is écht mooi ! 
OK dan, deze avond zoek ik nog een ster - ik pluk er eentje uit de hemel grap ik. 
Hemeltje .. juf toch .. dat kan jij toch niet ?! Of wel ?! 




'Samen' de kerstspar versieren .. Gezellig !





De kerstspar is klaar ! Mooi toch ? 

Kerst is ook de tijd van vrede op aarde !
Maar dat hebben de kleuters nog niet zo goed begrepen.
Ze zijn ontzettend druk vandaag -komt hoogstwaarschijnlijk door de wind-
en hier en daar vliegen er een paar in elkaars haren.
Hopelijk gaat de wind snel liggen en keert de vredige rust terug in de klas. 
Laat ons hopen ! 
Iemand wil ons nog iets zeggen .. 
We krijgen een boodschap via de pc van Samson en Gert.
Hun kerstlied is de rode draad door ons thema !
Tingelingeling, tralala 
Het is kerstmis, het is kerstmis .. 
Volgend vrijdag (15 december) is het kerstfestival op school
en wij brengen, speciaal voor jullie, dit mooie kerstlied ! 



Voor Sint terug naar Spanje afreisde,
bracht hij nog wat lekkers bij Nicola voor de juf !
Dank je wel (Sint) Nicola ! 😊

Geen opmerkingen:

Een reactie posten