maandag 11 december 2017

11 december 2017


Het belooft een moeilijke ochtendspits te worden ..
Voor Vlaanderen geeft men code oranje .. 
Dat wordt uitkijken ! (Als ik het weerpraatje mag geloven althans) 

Als ik naar mijn auto stap, is er (nog) geen vuiltje aan de lucht ..
geen sneeuwvlokje te bespeuren. 
Dus zet ik mijn weg verder..
Eerste halte .. brood bij de bakker!
Ook daar krijg ik te horen dat code oranje geldt voor gans Vlaanderen. 
Ik denk het niet, lach ik dit bericht weg.
Maar als ik in Eeklo arriveer, valt een eerste hevige sneeuwbui uit de lucht. 
Lap, daar heb je het .. de ellende begint ..  
 Binnen is het veel gezelliger en dus verzamel ik mijn bengels.
Binnen is het knus bij onze kerstspar. 
Maar de sneeuw wenkt .. 
Zullen we ? Kunnen we ? Willen we ? ..
Jawel hoor, de kleuters willen heel graag in dit mooie landschap spelen. 

Komaan juf, we willen buiten spelen ! 
Wie kan het hen kwalijk nemen .. 
Naar buiten dus ! 
We zoeken onze spullen bij elkaar : 
jassen - mutsen - sjaals en wanten/handschoenen. 
Juf haalt de sleeën uit de berging..een beetje winterpret kan nooit kwaad.

Is iedereen klaar ? Komaan, samen de koude tegemoet ! 

 De échte Tandemtrappertjes zijn met de fiets vandaag .. uit het juiste hout gesneden,
net zoals de oude garde veldrijders.
Roger De Vlaeminck zou vol lof zijn - zo heeft hij het graag 😉
We genieten van deze uitzonderlijke winterpret in de Tandem. 
Sleetje glijden, sneeuwpop maken, sneeuwballen gooien op de juf .. 
Hoe leuk is dit !
Niemand klaagt, niemand die de koude voelt .. dit is o zo prettig ! 





Atakan geeft het goede voorbeeld - hij wil een sneeuwpop !
Tatiana geniet van haar eerste winterwandeling in België






Terwijl de sneeuw jaagt, spelen de kinderen voluit.
De vogeltjes worden niet vergeten - we vullen het voederhuisje met zaadjes en ander lekkers.
En wie het té koud krijgt, gaat zich even warmen bij de verwarming
en duikt daarna opnieuw de sneeuwpret in. 
Wat een belevenis !
 
Luiz
Lauren
Cas
Amber
Djalinca
Atakan
Hailey
Mona
Bryan
Amir
Robbe
Emiel
Latoya en Josephine
Eduardo - Vladimir - Nicola
Tobias 
-Sabri en Korneel zijn aan de lens ontsnapt maar dat maak ik morgen goed 😊-
Met vereende krachten probeert men beweging te krijgen in de sneeuw.
Luiz heeft echter een idee : We maken het touw vast aan de fiets en dan gaan we rijden .. 
Dus probeert hij het maar uit. Helaas, het haalt niks uit .. 
Misschien kan de juf ook helpen. 
En die helpende hand doet wonderen : iedereen krijgt een rit op de slee. 
Mijn conditie vaart er wel bij. 
Als dank word ik nog bekogeld met een regen van sneeuwballen. 
Dank je wel, bengels ! 

De sneeuw blijft met pakken uit de lucht vallen. 
Het sneeuwtapijt dikt aardig aan. 
We moeten er door, ik heb refter .. en eten doen we op verplaatsing. 
Intussen zakken we al aardig in het pak sneeuw. 
De kinderen zijn druk, heel druk maar hier zit het weer echt wel voor iets tussen. 
Ik heb al enige jaren op de teller binnen het onderwijs en dus vraag ik de kleuters 
stil te zijn zodat ze de sneeuw horen vallen. 😊😊😊😀
Wij horen niets ! zegt een kleuter. 
Misschien ben je dan niet stil genoeg, antwoord ik. 
En stil werd het .. gelukkig maar ! 

Ook na de refter is er nog een kwartiertje sneeuwpret. 
Met blosjes op de wangen schuiven we nadien voor de televisie en pikken een film mee. 
De mutsen, sjaals en wanten leggen we vakkundig te drogen. 
Ook de schoenen krijgen een 'droogbeurt'. 
We hebben een jarige te vieren .. Atakan werd op 4 december 4 jaar
maar daar kom ik nu pas achter.
Dus vieren we vandaag zijn verjaardag.
Atakan glundert. 

En Atakan heeft een verrassing voor de klas, een heerlijk boek ! 
De kriebelsjaal van kleine uil ! 
Ook de agenda van de dag moet afgewerkt worden : 
Schilderen - verhaal lezen - nieuwjaarsbrief aanbrengen
én .. niet te vergeten ..  
Ons lied voor het kerstfestival van vrijdag as moet dringend ingeoefend worden. 

Bericht aan de ouders :
Ook morgen zal er nog een pak sneeuw liggen. 
Gelieve het schoeisel van je kleuter aan te passen aan de weersomstandigheden - 
wij moeten op verplaatsing eten en daarvoor moeten wij door de sneeuw. 
Dus trek je kleuter laarsjes aan !  Zo blijven de voetjes droog ! 

En dan was er nog Linde .. 
Linde heeft tijdens het weekend een lelijke val gemaakt en eventjes out met haar knietje. 
Spoedig herstel en tot gauw ! 
Juf Tania en de K2-tjes Xxx



2 opmerkingen:

  1. Ik heb al een mooie tekening gemaakt voor de klas. Morgen kom ik nog niet maar op het kleine dagje kom ik terug. Je bent de allerliefste juf! Hebben jullie vandaag ook geknutseld? Knuffel! Linde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Linde,
      Leuk iets van je te horen.
      Hopelijk gaat het al iets beter met je knietje. Laat je maar eens goed verwennen en we hopen je snel terug bij ons te hebben in de klas. Er wachten nog genoeg crea-opdrachtjes op je.
      Tot gauw..
      Dikke knuffel terug.. je juf

      Verwijderen