maandag 3 november 2014

3 november 2014

3 november 2014

De herfstvakantie vloog voorbij .. en wat voor een vakantie ..
het weer brak alle records en we konden genieten van een lekkere warme herfstzon. 

Vandaag echter heeft de herfst pas echt zijn intrede gedaan : 
wind en regen vullen de dag en de temperaturen hebben een ferme duik genomen. 

Als ik aankom op school is het nog donker maar even later 
wordt het licht en zie ik pas de ravage aan onze prachtige bomen .. 
Gesnoeid !! 
Weg takken, weg bladeren, weg vorm .. 
onze bomen staan er maar treurig bij. 
Leonie heeft het erover in de kring :
 "Juf Tania, alle blaadjes zijn van de bomen .. nu kan de Sint komen"
 (Eventjes verduidelijken : voor de vakantie heb ik gezegd dat we nog eventjes wachten met de Sint tot alle bladeren van de bomen gevallen zijn) 
"Sorry Leonie, ik denk het niet !" probeer ik nog "Iemand heeft me willen foppen" 
Leonie is er als de kippen bij om het raadsel voor me op te lossen : 
"Het is Geert die dat gedaan heeft ! Ik heb het zelf gezien !" 
Zo, nu ken ik de dader !! Toch iets té ijverig gesnoeid !!

In mijn agenda staat een drukke planning : 
deze week hebben we het over speciale huizen .. een echt mysterie .. 
zo heb je een huis waar alleen oude spullen worden verzameld die ons iets vertellen over vroeger ..
een museum ! 
Of wat dacht je van het huis waar enkel boeken worden verzameld ?? 
Grote boeken, kleine boeken, dikke en dunne boeken, 
boeken met plaatjes en boeken zonder plaatjes ..
de bibliotheek ! 

Echte tongbrekers zijn het, maar mijn kleutertjes oefenen die moeilijke woorden met de glimlach. 
Vandaag beginnen we met de bibliotheek ! 
Een prentenboek moet duidelijkheid brengen.
"Een boek voor beer" leert ons wat er allemaal te beleven valt in de bib.
 Beer was nog nooit naar de bibliotheek geweest.
Hij had thuis zeven prachtige boeken :

drie over koningen en koninginnen,
drie over bijen
en één over augurken.
Beer was er tamelijk zeker van dat hij alle boeken had 
die hij ooit zou willen lezen.
Even later komen de leerlingen  van juf Lisa Tondat - KA Eeklo voorlezen in de klas.
Een leuke belevenis voor groot en klein. Ieder vindt zijn plekje en dan is het voorleestijd 
Kiara heeft twee nieuwe voorleesvrienden gevonden ..
Leonie luistert aandachtig ..
 Viyana vindt het dan weer een grappig verhaal ..
 Tarik kijkt geboeid naar de kleurrijke prenten ..
Milano vindt het boek veel lettertjes hebben .. maar ook heel veel blaadjes
Jay kijkt bedenkelijk ..
Mauro heeft zijn maatje gevonden ..
Yentl heeft er een 'grote broer' bij ..maar dan wel één die verhaaltjes voorleest
 Giorgio en Angelo gezellig samen kijken en lezen in een boek .. 
( Angelo was ooit een oud-leerling van me )
Deze jonge knaap heeft een dubbele opdracht : 
voorlezen en als het even kan een Engelse versie voor Xander  
Dean en juf Lisa luisteren samen ..
 maar waar is juf Lisa ??
 Thalita vertrouwt het hele zaakje niet ..
 Jennifer leest voor aan Julie .. 
Jennifer is de grote zus van Caithlyn (K3)
En ook in een verloren hoekje wordt er voorgelezen .. Ranim leest mee !

We gaan creatief aan de slag en maken met plaatjes een cover voor onze boekendoos - 
een groepswerk waar iedereen zijn bijdrage heeft. 

Al vlug is het middag .. we reppen ons naar de eetzaal, 
al is het tegen de wind in lopen niet zo eenvoudig ..
de grotere kleuters houden een kleinere kleuter bij de hand, zo hoeft niemand weg te waaien.
Ook de nieuwe peuters van juf Muriel gaan direct mee naar de 'grote' eetklas.
Julie, Sammy en Allesio zijn wel heel erg flink voor hun allereerste schooldag 
en eten netjes hun boterhamdoos leeg .. dikke kus van de juf en een bank vooruit. 

In de namiddag duiken de kleuters de speelhoeken in 
en af en toe wordt er even gestopt om buiten de windvlagen te volgen. 
Sommigen hebben zelfs de wind in hun kleuterlijfje en stormen door de klas
van de ene speelhoek naar de andere. 

De dag is moe .. zo ook mijn kleuters .. 
we sluiten de klasdeur en de boekendoos kan ook gaan slapen.
Welk boek zit er morgen in de doos ?? 

Na school heb ik nog een werkvergadering met enkele andere collega's.
Ook Fee -het dochtertje van juf Joke is erbij- 
"Is dat nu vergaderen, juf Tania ??? Altijd maar praten ???" 
Tja, zo kan je het ook verwoorden natuurlijk !!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten