zondag 23 november 2014

27 november 2014


Er hangt een zekere spanning in de kleuterafdeling ..
het grote feest voor Sint nadert razendsnel ..
en de klasjes zijn smaakvol versierd ..

 Het thema rond Schrijfpiet leeft bij de kleuters ..
Vandaag willen de juffen de kleuters eens lekker bij de neus nemen :-) 
Gisteren stuurde ik de collega's een mailtje :
"Duik in je schoenenkast en breng zoveel mogelijk schoenen mee naar school !"
 Kijk eens, de collega's hebben echt hun best gedaan  !!! 
 Het is wachten op de kleuters en hun reactie !!!
 Eerste reactie : verbazing alom !! Hoe kan dit ??
 Viyana, slimme meid heeft het raadsel vlug opgelost : 
"Die hak-schoenen zijn van juf Anne, de kleurtjesschoenen van juf Tania"
Oei, de glimlach verdwijnt op de snoetjes : 
"Dit mag niet .. alleen kindjes mogen hun schoen zetten" weten de kleuters.
Jay heeft iets ontdekt .. een rare machine ..
 Een echte ouderwetse schrijfmachine mét bel .. 
dat vinden de kleuters héél erg leuk -vooral dat belletje dan- 
 Giorgio maakt een studie van de uitgestalde schoenen. "Er kan veel in !" mijmert hij.
Hij droomt luidop van de tijd dat zijn schoenen ook groter zullen zijn .. zo krijg je immers meer cadeaus van de Sint

 De allereerste zin van Schrijfpiet is klaar .. 
Hij vraagt de kleuters hulp om samen een verhaal te schrijven voor Sint !  
Het verhaal weet ik deze keer maar matig te appreciëren. 
Ik zie hier de hand van mijn collega in plaats van Schrijfpiet. 
In het verhaal is Anneke een prachtkind, een voorbeeld !
Tania'tje echter lijkt me een monster ! 
Neen, Piet moet dit verhaal echt opnieuw schrijven.
Ik bedenk een plan ! Deze avond ga ik -samen met Schrijfpiet - aan de slag. 


 Vlug aan de slag in de klas .. het is knutseltijd !!
 Papiertjes scheuren, want hiermee kleven we onze Pietenmuts !
 Een ander groepje werkt aan een Pieten-stok-pop
Met crêpe-papier draaien we bolletjes en die vormen dan maar de buik van onze stok-pop 
Het resultaat zie je morgen - zeker kijken dus !! 

Dit is een werkje van de peuterklas .. nogal donker vind ik ! 
Maar ik ken het doel van deze activiteit : 
Juf Muriel bereidt haar kleintjes voor op het afschakelplan deze winter :-)
Het wordt een lange, donkere winter !!


 

4 opmerkingen:

  1. Neen, nee, lieve collega, het is echt een verhaal aan de hand van Schrijfpiet en mijn kleutertjes hebben er gewoon
    een passend einde aan gezet !
    XOXO

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat ook de juffen hun schoen mogen zetten...zij hebben dit jaar héél flink geweest en hard gewerkt!!
    juf Tania, bij jou mogen dat die magnifieke laarzen zijn...die zijn echt om te stelen!!
    Opgelet dat Zwarte Piet ze niet meeneemt om te poetsen in het kasteel...
    De kleuters kunnen al heel goed hun penseel jusit vastnemen en schitterende Pieten schilderen.
    en die typmachine...doet me mijmeren naar zo'n 35 jaar terug...volgde jij ook die cursus 'dactylo'...
    Nog een gezellige en fijne Sintperiode!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De kleutertjes werken al aan techniek, zuinig omgaan met elektriciteit !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb ik toch toffe vrienden .. "Juffen mogen ook eens hun schoen zetten. Ze zijn héél flink geweest en hebben hard gewerkt!" Dat kan tellen als complimentje .. dank je !!

    BeantwoordenVerwijderen