dinsdag 7 oktober 2014

7 oktober 2014

Vandaag staat er een stevige boswandeling op het programma - 
alleen gaat die iets eerder door dan aangegeven op mijn planning .. 

 Alle ingrediënten zijn aanwezig voor de herfstwandeling : 
stormwind, wolken en af en toe een stevige plensbui !
Ik vind het alvast fantastisch  .. tot ik Carine zie opduiken .. 
"Ze is er vandaag wel heel vroeg bij" bedenk ik nog. 
Tot ik een berichtje krijg : "Hey juf Tania, waar blijf je ?" 
Dit kan toch niet waar zijn .. nu al ?? 
Ja hoor ! Nu al ! 
Ik maak de kinderen in zeven haasten klaar, 
juf Inge krijgt net geen migraine-aanval ..
en juf Muriel ?? 
Die is in geen velden te bespeuren .. ziekjes ..

In een mum van tijd hebben we 29 kleutertjes klaar gemaakt voor de uitstap 
en precies om 9.30 uur vangen we de herfstwandeling aan. 
De bosbewoners zijn nog maar pas wakker : 
vogeltjes fluiten een vrolijk ochtendlied ..,
-mijn lieve gevederde vrienden, kan ik toch altijd op rekenen voor een heerlijk ochtendconcert-
 een eekhoorn loopt vliegensvlug over het wandelpad op zoek naar veilige oorden, ergens hoog in een boom ! 

En een spin werkt geduldig verder aan het weven van haar web ! 

Hier begint ons verhaal van de dag ! 
 Op zoek naar de eekhoorn .. 



De windkracht laat zich voelen en de blaadjes dansen door het bos. 

De kleuters huppelen achter de blaadjes aan en dan is het tijd om de aarde te voelen .. 
natte aarde lees : modder. 
We duiken de grachtkant in en stappen door het bos. 



Ook hier is er het een en ander te ontdekken : 
zacht mos, kleurige paddenstoelen en een verdwaalde kikker. 
Enkele kleuters ervaren hoe brandnetels best kunnen prikken. 
"Brandnetelsoep" weet ik "kan je eten" Geen enkel ukje deelt mijn enthousiasme. 
Alleen Mauro weet dat zoiets zeker klaargemaakt wordt door een heks. 
Ik laat het er maar bij. 

Even verder ontdekken we een houtstapel -
we zijn beland in de heksenkeuken. 
We stapelen de blokken tot een heksenvuur en dan is het tijd voor de soep. 
 Julie belandt als eerste op de houtstapel
Algauw volgen Fien en Thibault .. 

We wandelen voorbij de heksenbadkamer - een vijver waar eendjes vrolijk snateren in het water.
De heks duikt kopje onder en laat zich niet zien, helaas ! 


Ook in de fitness-ruimte van de heks valt er heel wat te beleven : 
evenwichtsoefeningen, bezemvliegen, .. 


Midden in het bos ontdekken de kleuters een afvoerbuis .. is dit een heksentoilet ?? 
Zou best kunnen want er hangt een naar geurtje .. jakkes .. heksenpoep ruikt niet al te lekker.
Iedereen knijpt de neus dicht ! 

Onze wandeling loopt ten einde. 
En we worden nog eens extra verwend met een regenbui .. 
 Singing in the rain .. dit is pas herfst !


We verzamelen nog enkele kastanjes en okkernoten 
en met die herfstoogst trekken we naar de klas. 

Enkele nootjes kraken en proeven van al het lekkers dat de herfst ons biedt. 
Onze kleutertroepen verzamelen en namijmeren over die gezellige wandeling ..

Vooraleer we terug naar de schoolbus stappen, controleert Mauro snel de groencontainer van het bos 
"Alles in orde !!" en met een dikke duim vervolgen we onze weg 

 Dank je Carine buschauffeur om alweer met ons op pad te gaan ! 
En de volgende keer controleer ik mijn afspraken dubbel .. zo hoef je nooit meer op ons te wachten 


2 opmerkingen:

  1. Jufke Tania.. je kan heel mooi en lyrisch schrijven....spijtig dat je zo vergeetachtig wordt.... xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lyrisch schrijven is een TALENT .. voor de rest heb ik een goed voorbeeld aan jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen