woensdag 29 januari 2020

29 januari 2020

De eerste spulletjes rond het thema vinden een weg naar onze klas. 
Noah heeft voor een brandweeroutfit gezorgd,
Niene heeft een set handboeien mee
 - ik heb zo'n klein vermoeden dat er veel arrestaties aankomen -
en ook de spoeddienst wordt van extra materiaal voorzien oa spuitjes en een mondmasker. 
Dit alles geeft ons veel kansen tot 'drama - rollenspel' in de hoeken. 

Kennen jullie het noodnummer 112

Ik leer de kleuters dat je dit nummer enkel kan gebruiken in een noodsituatie. 
Maar wanneer spreken we van nood ? 

Mijn kleuters weten dit raadsel op te lossen ! 
Bij brand, een ernstig (verkeers)ongeval, bij misdaad .. 
Deze opdracht leert ons het noodnummer kennen. 
Op de I-phone/smartphone duiden de kleuters de nodige toetsen aan. 


Op de spoeddienst is het razend druk. 
Imaya gaat over de hart- en vaatziekten..

Robbe waakt over het corona-virus .. voorzichtigheid is geboden. 
Nonah gaat volledig op in het rollenspel en simuleert een appelflauwte. 

Feline controleert de pols en gaat over tot een veilige evacuatie van het slachtoffer. 
Misschien schrijf ik Feline in voor een cursus 'Helpertje' bij het Rode Kruis Vlaanderen. 
Ook de juf gaat langs op spoed .. 'knieproblemen' is de diagnose die ik krijg. 
Een stevig verband wordt gelegd en ik krijg liefst 6 verschillende inspuitingen. 
Ik gil het uit van de pijn. 
Robbe leeft duidelijk mee met zijn 'patiënte' en staat me graag bij. 
Ik krijg zelfs een zakdoekje .. voor het geval ik zou gaan huilen 😉

Niene wacht geduldig haar beurt af op de spoeddienst. 
Maar telkens de dokter aanstalten maakt de oversteek te maken naar de volgende patiënt,
gooi ik roet in het eten. 
Niene verliest haar geduld .. Zeg, juf ! .. maar legt er zich uiteindelijk bij neer. 
Ze neemt een zwachtel en draait die zelf rond haar arm. 😁

Ook in het politiekantoor is het druk.
Ilano maakt zich klaar op kantoor om zijn dagtaak aan te vatten. 
En wat een fluitconcert ! Ilano oefent alvast enkele deuntjes. 


Ook de politiecommissaris kan je op kantoor vinden.
De eerste arrestatie is een feit. 
De aanklacht .. weerspannigheid .. dat wordt weer een zware boete 


Er wordt bijstand gevraagd. Adam is al onderweg.. 
Deze keer is Arthur geklist. Hij krijgt handboeien om 
en wordt voor ondervraging naar het commissariaat gebracht. 
De kleuters leven zich helemaal in in hun rol. 
In de crea-hoek wordt gewerkt aan een vlammenzee. 
De volgende opdracht bestaat erin om 
de brandweer het vuur te laten blussen, een 2-delige opdracht dus 



Bess heeft een bezoek aan de bib gebracht en heeft het boek 'Rikki is jarig' gekozen. 
Lees je het voor, juf ? vraagt ze. 

Het boek start met de aftelkalender en dan doen we een ontdekking..
Rikki is jarig .. vandaag .. kijk en vergelijk !
Op de scheurkalender staat precies hetzelfde cijfer als op de kalender in het boek. 
Ik lees niet alleen het verhaal voor maar zing 
samen met de kleuters ook een verjaardagslied voor jarige Rikki. 
Emiel glundert. 
Rikki is jarig, net zoals hijzelf, Mekselina en juf deze maand. 

En dan geef ik een 'weetje' prijs, eentje waar Emiel nog meer van gaat glunderen. 
Peter Sagan - de koning van de wheelies - was op 26 januari, net zoals juf jarig.
Op dit weetje komt een onverwachte reactie : 
Hebben jullie samen taart gegeten ? vraagt er eentje nieuwsgierig. (Stel je voor !) 
En dan komt Niene met een aparte vraag : 
Wanneer ga je eens met Peter Sagan fietsen ? Jij hebt toch een koersbroek ? 
En jij hebt gefietst op een koersfiets (zie fietsmarathon Kom op tegen Kanker - november)
Wat moet ik hier nu mee 😁😁😁

De halve schooldag is om. 
Tijd om naar huis te gaan.
Maar dan ontdek ik de barricade die klusjesman Geert opgeworpen heeft. 
Deze uitgang is 'tijdelijk' niet beschikbaar .. 
dan maar de school verlaten via de nooddeur van onze klas. 

De allerlaatste nieuwjaarsreceptie staat deze namiddag op de agenda. 

De uitnodiging heb ik aanvaard en Adam is mijn 'gastheer' 
Dit doet Adam perfect. 
Hij is zeer gastvrij en maant me aan om van alle hapjes te proeven. 
Meer zelfs, hij brengt het ene wereldhapje na het andere aan. 
Ook de directeur krijgt enkele hapjes aangeboden 
en juf Ilse neemt een foto als herinnering. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten