zondag 5 januari 2020

06 januari 2020



Zoek mooie avonturen
Volg je dromen en geniet 
Kus de maan, wees verwonderd
over wat je in de sterren ziet
Maak dansjes in de regen
verspreid geluk en lach
Vang zonnestralen tussen wolken
Vier een feestje elke dag
Laat achter wat je kwijt wilt
Bewaar wat je nooit had gedacht
En vergeet niet dat 'plezier' 
ook dit jaar op je wacht 

Beste wensen voor 2020 aan alle kleuters, 
ouders, (groot)ouders en vrienden van GO! de Tandem Eeklo 

Juf Tania 

Een nieuwjaar, een nieuw begin .. zo ook in mijn klasagenda. 
Wat heeft het nieuwe jaar voor ons in petto ? 

Nieuwe kansen, sterke uitdagingen, leerrijke thema's, leuke projecten,
veel plezier en dagelijks een stevige lachkramp.
Een jaar vol gezelligheid met elkaar, 
daar zorgen wij alvast voor in de tweede kleuterklas. 


Bracht de postbode  bij jullie ook de mooiste kerstkaarten de voorbije weken ? 

De charme van een brief of een wenskaart blijft bestaan,
ook in dit tijdperk van e-mail en WhatsApp. 
Bovendien is het schrijven van briefjes 
een mooie activiteit voor de ontluikende geletterdheid van de kleuters. 
En waar moet die brief dan heen ? 
We zoeken het samen uit en ontdekken cijfers op de brievenbus 
en ontdekken dat ieder van ons een uniek adres heeft. 
Laat maar komen dit thema .. leve de postbode ! 


Het oude jaar is gegaan, het nieuwe is gekomen .. 
Een nieuwe kalender prijkt aan de muur, de eerste schooldag van 2020 is een feit ! 
366 dagen telt het nieuwe jaar, 366 dagen om samen te genieten van zoveel leuke dingen. 
Wat het nieuwe jaar ons brengen zal, weten we nog niet maar
wij duiken vol vertrouwen het nieuwe jaar in .. welkom 2020 !  

Mijn oproep via Gimme leverde alvast mooie verhalen op. 
Wij blikten tevreden terug op de voorbije kerstvakantie. 

Wat deden de kleuters zoal in de kerstvakantie ? 
.. Veel spelen en lang opblijven 
.. Feest vieren en langsgaan bij familie 
.. Gezellig tafelen en heel veel eten
.. De allereerste Kerst met kleine broer / zus 
.. Luidop de nieuwjaarsbrief voorlezen voor iedereen die het horen wil
.. Cadeautjes uitpakken 
.. Centjes krijgen omdat de nieuwjaarsbrief 'schitterend' was 
.. Sommigen keken verwonderd naar het mooie lichtspel op oudejaar, anderen hebben dit gemist omdat de slaap het won 
.. Een film meepikken in de bioscoop 'FC de Kampioenen 4 - Viva Boma' 
.. De ijsbaan onveilig maken en lekker rondjes schaatsen op de ijspiste
.. Op logement bij de grootouders 
.. Een heus kerstconcert geven op kerst
.. Een dagje uitwaaien aan zee
.. Op uitstap naar de kerstmarkt 
.. Gezellig samen in het reuzenrad 
.. Samen cupcakes bakken, bij de ene lukte het .. bij de andere waren ze steenhard 😊
.. Een heerlijke winterwandeling maken in het bos
.. Goede voornemens waarmaken op sportkamp 
.. Samen naar het piratencircus 
.. Alle rommel sorteren en naar het containerpark brengen
.. Verhuizen naar het nieuwe huis en helpen meubels in elkaar zetten. 
.. Leren een wheelie maken 😁
.. 
Mooie verhalen, grappige verhalen, blije verhalen, gezellige verhalen, sportieve verhalen, ontspannende verhalen .. 
Ik krijg het vandaag allemaal te horen 
maar het allermooiste vind ik dat we zo blij zijn elkaar terug te zien. 
We hebben elkaar zo hard gemist ! πŸ’


En na al die verhalen haalt juf Tania de confetti boven om het nieuwe jaar te verwelkomen. 
 Juf Inge had duidelijk de bibber te pakken bij het horen van de knal - foto beetje bewogen dus


En opruimen ?? 
Dat doen we ook in het nieuwe jaar lekker samen..
alhoewel Arthur beweert dat je in 'zijn' 'hangar' nooit hoeft op te ruimen.
Dat brengt me op een  ideetje - zullen we daar carnaval gaan vieren ???πŸ˜‰
 Natuurlijk wordt er ook in het nieuwe jaar flink gewerkt. 
De opdrachtjes die we voor de vakantie amper rond kregen, worden vandaag afgewerkt. 




Ook de eerste eetzaal van 2020 staat te drummen.
En wie mag de spits afbijten in het nieuwe jaar ? 
Juist .. ondergetekende.. 
Onze rij kleuters blijft maar groeien. 
Mijn goede voornemens om 'mijn conditie te optimaliseren' maak ik waar in de refter..
een sprintje trekken van de ene naar de andere tafel,
door de knietjes gaan om kleuters te helpen bij het aan- en uittrekken van de jas, 
bordjes vullen, bekers vullen, bordjes inzetten,
brooddozen openen en sluiten en er nauwlettend op toezien dat niemand start met het dessert .. 
Een flinke workout !
 Een abonnement bij de fitness heb ik niet nodig. 
Dit kan tellen als 'topsport' ! 

En dan loopt de eerste schooldag ten einde. 
Ik ben zo moe, laten de kleuters me weten. 
Toch wil ik nog één ding van ze weten.. Wat wil je later worden ? 
Noah weet het ! Ik word politieman. 
Emiel wordt later brandweerman. 
Ik ook, roept Niene enthousiast, dan kunnen we samen rijden grapt ze. 
Emiel is helemaal van slag .. dat kan niet, jij kan nooit brandweerman zijn !
Moet ik hier een brandje blussen ? vraag ik. 
Jij wordt beter brandweervrouw, zegt Emiel wijselijk. 
Emilia heeft door dit gesprek lang kunnen nadenken : 
Ik word Zwarte Piet later ! 
Dan moet jij wel in Spanje wonen, weet een ander. 
Arthur weet precies wat hij wil .. Ik word ridder maar dat zal weer niet mogen van mijn mama 😁
En onze kleinste .. Nonah dus wil later 'prinses' worden. 
Adam wordt buschauffeur .. dan breng ik alle kinderen naar school met de bus.
Wil er dan niemand juf worden, vraag ik. 
Het antwoord is heerlijk : Jij bent toch onze juf ! We hebben jou al ! 
Ik weet het zeker, ik ga nog minstens 20 jaar door πŸ˜‰

Uit de kindermond : 
Wie wordt dokter ? vraag ik. 
Tja, zegt Arthur dan zal je wel mijn mama zien in het ziekenhuis.
Is jouw mama dokter ? vraag ik hem. 

Neen, collega ! zegt hij ernstig πŸ˜€


Nu het nieuwe jaar er is, duiken ook de eerste zieke kleuters op. 
Thenisha wensen we snel beterschap, zij verblijft al enige tijd in het ziekenhuis. 

Andere kleuters werden in de loop van de schooldag ziek,
maag- en darmstoornissen. 
Gelukkig hebben we een douche in de kleuterafdeling.
Na telefonisch contact konden alle kleuters opgehaald worden. 
Aan allen, spoedig herstel en tot gauw ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten