dinsdag 21 januari 2020

21 januari 2020

Ook deze ochtend is het eventjes bibberen buiten. 
Ik denk dat het vriest ! zegt een kleuter. 
Dat kunnen we best eens meten, vertel ik. 
De thermometer wordt van de muur gehaald.
Meteen wordt de werking van de thermometer duidelijk. 
Is het warm dan stijgt het lijntje boven de 0 graden uit.
Is het bibberkoud en zakt de temperatuur onder 0 graden dan vriest het. 
Iedereen begrijpt hoe de thermometer werkt. 
Eventjes het principe uittesten ! 
Klopt dit verhaal wel ? 

De weerman/weervrouw voorspelt het weerbericht adh van een weerkaart. 
De kaart van België wordt in beeld gebracht en het is duidelijk .. 
grijs weer en mist in België vandaag. 
Hoe zal de weerkaart er morgen uitzien ? 
Ik beloof de kleuters elke dag samen het weerpraatje te volgen.
Meer nog, we maken ons eigen, plaatselijk weerpraatje
 - meer specifiek 'Het weer in de Tandem vandaag' -
Ik hoop dat het thema voor onze volgers nu wel duidelijk is ..
 Later word ik .. weerman/weervrouw
Meteen leren we ook iets meer over het klimaat ! 

Het themalied is er eentje van Urbanus 'de aarde' 
Een mooi liedje met een eenvoudige tekst. 

Helaas moeten we de activiteiten stopzetten. 
Juf Cheyenne neemt de kleuters mee voor een lesje LO
De rode T-shirts die we dragen tijdens de les LO blijven even in de kast, 
wegens té koud. 

Een lesje media in de tweede kleuterklas. 
In ons winkeltje vind je allerlei leuke spulletjes. 
Iedereen is druk in de weer en maakt zich op om de wereld te ontdekken. 
De reisbestemming kiezen de kleuters adh van foto's.
Zoeken ze de koude op ? 

Of reizen ze naar een zonnige bestemming ? 
.. 
Er is ook een fotograaf van dienst ! 
Iedereen gaat vlotjes op de foto. 
Vervolgens wordt de foto bewerkt. 
Dit vraagt enige vaardigheid maar samen lukt het. 



Het resultaat van de photo-shoot ..


Deze stoere jongens gaan op expeditie naar de Noordpool.






En deze knapen willen weleens een kijkje nemen op de Zuidpool


Meer zelfs .. Robbe reist meteen door naar Lapland .. 'naar het huis van de kerstman'
(Dus kan juf op zoek naar een foto van het kersthuis 😊) 
Robbe is blij met mijn vondst. Mooi zo ! 
Nonah maakt liever een wandeling in het 'sneeuwbos'
Mekselina heeft het gehad met de koude.
Zij verlangt naar een streepje zon ergens op een warm strand en droomt van hemelsblauwe luchten.


.. daar heb je Arthur .. Juf, kan je ons ook bij de leeuwen zetten ?
Ik denk het wel .. dat proberen we morgen eens uit, lach ik. 
En zo hebben mijn bengels weer iets om naar uit te kijken. 😁


De dag is om. 
De kleuters kunnen naar huis.
De kleuterjuffen blijven op school want wij hebben routinefiches te schrijven. 
Leve de routinefiches !!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten