maandag 20 januari 2020

20 januari 2020


De eerste vrieskou van 2020 is een feit - al is het maar 'lichte' vrieskou. 
Tijd om eens lekker gezellig te ijsberen. 

Het ochtendtoezicht gaat buiten door. 
Wie goed ingepakt is, voelt er helemaal niks van.
De kleuters vinden het grappig - 
sommigen krijgen een rode neus van de kou,
anderen hebben een 'loopneus' 
De eerste koude is een ervaring op zich en de komende dagen
geeft de winter een extra winterprik dus ga allemaal maar op zoek
naar die ene warme muts, die wollige sjaal en die leuke wanten. 
De verwarming draait op volle toeren en 
wij kunnen de 'rookpluimen' zien die opstijgen uit de schoorsteen. 
Niene geeft aan dat 'rook' niet gezond is.
 Dus besluiten we de verwarming een graadje lager te draaien,
een extra trui houdt ons lekker warm. 
Het lijkt wel een voorproefje van dikke truiendag (zie 12 februari) 
Hoe meet je de koude ? vraag ik.
Waar is de koudste plek op aarde ? 
Waar zouden we de warmste plek vinden ? 
Hoe kan het dat na de herfst de winter komt en dan pas de lente ? 
Wist je dat de mensen zich aanpassen aan het weer ? 

Veel vragen maar wie kent het antwoord. 
Ik heb alvast één wakkere burger in mijn klas : 
De koude meet je met een meter ! 
Welke meter ? vraag ik. 
Komen mijn kleuters nu werkelijk aanzetten met een meetlat ?!?
 Ik ben in de war. 
Ik weet wat me te doen staat .. binnenkort is er waarneming van de thermometer. 

De winkel verandert in een 'seizoens'winkel met aangepaste kledij : 
winterjas - wintermuts - regenlaarsjes - zomerjurk - korte broek enz. 
Maar er kan nog meer bij ! 




Heb jij thuis nog spulletjes die passen bij de seizoenen, breng ze mee ! 
Ik dacht zo aan een zonnebril - duikbril - zonnehoed - badpak - regenjas - paraplu .. 
Aan de hand van foto's kiezen kleuters hun bestemming en (ver)kleden zich naar het weertype. 
Leuk om te zien ! 



Meteen koppelen we dit aan een lesje media. 
Eenmaal de gepaste outfit aan, maken de kleuters een foto en 
dan passen we de foto in in de bestemming. 
Zo kan je vb je kleuter zien verschijnen op de Noorpool,
anderen maken een wandeling door het herfstbos... 
De kleuters vinden dit alvast zeer leuk !
De volgende dagen gaan we aan de slag met foto's in elkaar te schuiven. 
Alvast een voorbeeldje .. 


Mededeling : 
In het contactschrift zit de facturatie van de maand december. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten