zondag 12 mei 2019

14 mei 2019


Wat groeit/bloeit er in onze kleutertuin ? 

De komende weken staat 'de natuur' centraal in de eerste/tweede kleuterklas. 
Dat er in de tuin heel wat te ontdekken, te beleven is
kunnen de kleuters binnenkort ervaren. 

Trek dus die tuinlaarzen aan, 
breng je mini-kruiwagen en ander klein tuingereedschap mee naar de klas,
ook (bloem)zaden oa zonnebloem - gras .. zijn welkom..
want wij gaan met zijn allen gezellig tuinieren. 
Nog een restje potgrond ?? 
Bezorg het ons. 
Wij gaan er graag mee aan de slag in onze moestuin, 
waar wij de uitdaging aangaan om zelf onze groenten te kweken.
En natuurlijk nemen we een kijkje in het compostvat van Jerome Compostworm .. 
Handen uit de mouwen dus !😊



Deze ochtend in de kleutertuin .. 
Raymon - Niene - Bess - Loredana - Emiel en Julius hebben reeds wat tuingereedschap bij. 
Leuk toch ?! 
En natuurlijk zorgde juf voor nog wat extra.. 
Wat zie ik ? 
Ik kijk en vergelijk ! 

Waarvoor gebruik ik deze spullen ? 
En wat als ik zaadjes in de aarde stop ? 




Een verhaal stuurt ons in de juiste richting. 
Maartje plant een zaadje.
Het zaadje wordt een zonnebloem.

.. 
We weten wat we moeten doen .. zaaien en planten ..
Maar eerst is er les LO met juf Shirley. 
In de les LO gaat het over kruipen en sluipen, 
één van de vele ontwikkelingsdoelen in het leerplan. 
Ook ik volg het leerplan LO strikt op.. 
Ik sluip door de klas en kruip de ladder op 
om de fris gewassen gordijnen vakkundig te haken aan de rails.
En ik ga maar door, ook tijdens de middagpauze. 
Na de middagpauze steken we de handen uit de mouwen
 en gaan we de tuin eens flink onder handen nemen.
Onkruid wieden is de boodschap ! 
En met het meegebrachte tuingereedschap gaan we aan de slag.  
"Groenafval", ook hier hebben we een aparte bak voor.
Nu is die nog licht .. wacht maar, na een namiddag onkruid wieden !
Toch eerst even duidelijk maken wat tot de orde van het onkruid behoort ..
Ten aanval, er is heel wat te vinden na een lange, koude winter.
Zo hoog kan onkruid dus groeien, meteen een lesje in metend rekenen. 
Ook dorre takken worden weggenomen, een lesje natuureducatie. 
Er wordt hard gewerkt door de K1/2-tjes. 
Naarmate de tijd verstrijkt, verdwijnt het onkruid in de groenafvalbak en zwelt deze aan.
Meteen ervaren de kleuters dat het onkruid stevig vast zit in de grond. 
Het wordt een gevecht .. onkruid versus kleuters. 
En wanneer het toch lukt, vallen de kleuters om .. hilarisch en o .. wat hebben ze plezier ! 
En bij zoveel inspanning durft er al eens 'iets' te ontsnappen 😊
Oeps, wat was dat ? vraag ik. 
Pienter als ze zijn, krijg ik als antwoord : 
Dat is het onkruid dat windjes laat, juf !! 😉


In mijn bloementuin vind ik slakken ! 
De snoodaards .. zij vreten alle planten stuk .. 
Ik leg ze op de stenen, zo kunnen de kleuters de activiteit van de slakken goed zien. 
Mijn kleuters zijn uitermate geïnteresseerd en gaan er zowaar bij zitten.
Meer nog, ze zoeken gras bij elkaar om ze eten te geven .. 
😒😒😒grrrrrr .. ik grom !
De vergeet-mij-nietjes staan in volle bloei. 
Ik kreeg ze ooit bij een afscheid van een geliefd persoon, als aandenken. 
Nu ze in bloei staan, sta ik even stil bij het leven en de dood. 
Pluk de dag .. of zoals de kleuters zingen 'leef alsof het je laatste dag is .. 
En dat is wat we doen, samen genieten van zoveel kleine dingetjes. 

Na een middag samen tuinieren, hebben we heel wat groenafval verzameld. 
Ons tuintje ligt er netjes bij. 
En zoals het spreekwoord zegt .. vele handen maken het werk licht .. 

Morgen ontdekken we het compostvat en 
ontmoeten we Jerom compostworm en zijn vele vriendjes. 
Benieuwd wat mijn kleuters vinden van deze wormen ?!? 

Leuk nieuws .. 

De mama van Niene heeft aardbeienplantjes voor ons.
Hoe leuk !! 
Binnenkort snoepen we ook nog aardbeien van eigen kweek. 
Dank je wel ! 

We hebben al een gepaste naam voor onze moestuin .. de gezonde snoeptuin van de Tandem .. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten