vrijdag 8 februari 2019

8 februari 2019

Het is (alweer) vrijdag en dus zwemdag voor de K3-tjes. 
De K2-tjes van juf Ilse sluiten aan bij mijn klas, goed voor een klasgroep van 30 kleuters. 
De niet-zwemmers van K3 gaan mee naar het zwembad..
de groep in mijn klas wordt anders veel te groot.

We hebben een jarige te vieren..Axelle mag vandaag 4 kaarsjes uitblazen. 
Gefeliciteerd met je verjaardag, Axelle ! 
En bij een jarige hoort een verjaardagskroon..



.. en we eten cake - daar zorgt mama voor
.. en natuurlijk is er het verjaardagsboek voor de klas. 

Om een groep met 30 kleuters draaiende te houden, introduceer ik de kookwekker.
Ik stel de tijd in en na 20 minuten geeft de kookwekker een signaal.. wisseltijd ..
Zo werkt het vlot ! 
Iedereen snapt meteen hoe het werkt, leuk ! 
Ik heb een heel speciale kookwekker .. een kip .. 
Voor ik ze aan de kinderen toon, zing ik een (raadsel)lied.
Eentje dat ik in bruikleen heb van Urbanus 😀

Gans mijn lijf staat vol met pluimen 
Grijze, witte, zwarte en bruine 
mijn kopje gaat omhoog, omlaag
Graantjes pikken doe ik graag. 
1-2-3 rikke-tikke-tik 
Rarara wie benne k'ik 
Is er iemand die al weet hoe ik heet ?? 

Al snel vinden de kleuters dé oplossing - een kip ! 

Ken je er nog eentje ?, vraagt Linde.
Natuurlijk, .. dus ga ik verder met zingen. 
De kleuters vinden het heel fijn ! 😉

'k Heb een krulletje in mijn staart 
en een stijve stoppelbaard.
Een neus met twee gaatjes in 

en een dubbele onderkin.
1-2-3 rikke-tikke-tik
Rarara wie benne k'ik 
is er iemand die al weet hoe ik heet ? ?

Ook nu is de oplossing snel gevonden - een varken.

Nog eentje .. roepen de kinderen in koor. 
Maar dit is wel het allerlaatste, zeg ik.
Voor nog meer, moet ik Urbanus bellen, grap ik. 

Daar gaan we, laatste strofe ! 

Ik ben een plezante zanger 
Mijne neus wordt alsmaar langer.
Ik maak liedjes voor de kleintjes 
over kippetjes en zwijntjes.
1-2-3 rikke tikke tik
Rarara wie benne k'ik
Is er iemand die al weet hoe ik heet ??


Ook nu wordt er druk naar een antwoord gezocht ..
Raymon weet het .. Juf Tania, jij bent het !! 😃😃😃

Meteen breng ik een stukje media in de klas en zoek het lied op. 
De kleuters vinden het best grappig en hebben talent van eigen bodem ontdekt. 


Tijdens de middagpauze ga ik boodschappen doen
en breng alle ingrediënten voor de wafelbak van dinsdag mee. 
Kilo's bloem, suiker, verse eieren, gist, melk, spuitwater .. laad ik in en uit. 

Plan deze activiteit zeker in in je agenda .. want geloof me, ze zijn heerlijk ! 
De winst van de wafel/pannenkoekenbak gaat volledig naar de kleuterafdeling. 

Eenmaal terug in de klas vlieg ik als een witte tornado door de klas. 
Alles is netjes opgeruimd en gepoetst. We zijn bijna klaar voor het weekend ! 


In de namiddag is er een lesje LO .. 
een tijdje geleden (ik beken) want met alle sneeuwpret
wisselden we ons uurtje LO in voor een sneeuwballengevecht ! 
Ook leuk natuurlijk. 

Fijn weekend ! 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten