dinsdag 12 februari 2019

12 februari 2019

Smeer je kuiten in voor het klimaat !!! 

Te koud ? Te nat ? Teveel wind ? 
Komaan ! 
Voor deze editie van dikke truiendag zetten wij (als Tandemtrappertjes) de fietsers op kop.
Als iedereen massaal de fiets neemt,
dan daalt de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen
en is er ook minder lawaai.
Je komt monter en ontspannen toe op school/werk.
Vaarwel aan zorgen over een parkeerplaats of monsterfile.
Je spaart flink wat centjes en fietsen is en blijft gezond !
Doen !! 

Dikke truiendag in de Tandem !! 

Neen, wij moeten niet naar Brussel voor de zoveelste klimaatmars. 
Dagdagelijkse kleine inspanningen / acties  dragen heel wat bij tot een beter milieu 
zoals dikke truiendag, 
de zwerfvuilactie, 
de beruchte fietsweek, 
de strapdag, 
de fietsmarathon .. 
En wij doen allemaal mee. 











Vandaag gaat de verwarming een aantal graden lager
en de elektriciteit gaat uit voor één dag .. dubbele winst voor het klimaat !
Om op te warmen is bewegen de beste remedie 😊
Zo gaat het er vandaag aan toe in de les LO mét muts en sjaal .. toch apart te noemen ! 













Vandaag gaan we op zoek naar de enige, echte klimaatflandrien van de Tandem.
Die vinden we al heel snel. 
Korneel (K3) fietst al sinds zijn peutertijd elke dag naar school.
Weer en wind trotseert hij .. 
elke dag opnieuw en net daarom verdient hij de titel "Klimaatflandrien"
Proficiat Korneel ! 
Dikke kus van ons allen Xxx 
Onze klimaat-flandrien ! Zie hem stralen ! 
 En echte Flandriens krijgen er ook nog eens 3 klapzoenen bovenop van het bloemenmeisje😉
Zo gelukkig ..

Dag twee van de observatieweek.
Ik heb weer heel wat uitdagingen klaar voor onze kleuters.
En die losse ze moeiteloos op met muts en sjaal 😀
(en ja, camera alweer vergeten .. sorry .. nog even geduld ) 


















 





Gisteren -na de teamvergadering- was er grote bedrijvigheid in menig Vlaamse keuken. 
De ene bakte zelf, een ander schakelde een hulpje in. 



 Deze morgen kan je in onze koelkast stapels pannenkoeken vinden. 
Alleen de wafels ontbreken.. die moeten meteen geserveerd worden. 
Tijdens de middagpauze maak ik deeg in een geïmproviseerde keuken in mijn klas,
 goed voor 2 kilogram lekkers. 
Eenmaal klaar mag het deeg rijzen.

Oei oei oei .. het loopt mis .. het deeg rijst de pan uit.
Ik kan meteen alles opruimen, een streep door mijn rekening 
want nu rest er me amper tijd om een hapje te eten.
Ook de winterchalet moet nog ingericht worden alsook de overdekte speelzaal. 

En omdat de elektriciteit nogal eens kuren durft te hebben in de kleuterafdeling,
maken we ook nog eens een studie van de verschillende circuits. Geen lachertje. 
Als dat maar goed komt. 
Zo komt het dat de pannenkoeken gebakken worden op het ene circuit,
de koffie verwarmd wordt op nog een ander circuit en 
de wafelijzers aangesloten worden op een derde circuit. 
Toch even een testfase inlassen ! 
Het werkt .. joepie ! 

Alles staat klaar voor het bakfestijn. 

En  tussendoor schillen juf Joke en ik nog eens een bak vol peren voor onze kleuters.
En de kleuters ? Wat doen zij ?  .. smullen van zoveel lekkers ! 

Na een drukke schooldag opent de winterchalet, al lijkt het eerder lente..
de zon schijnt en het is aangenaam weertje buiten. 
De meesten eten dan ook hun wafel/pannenkoek buiten op. 
Ik bak een resem harten-wafeltjes en juf Joke doet een verwoede poging om mij te evenaren. 
Zij heeft een wafelijzer van een 'bekende' kok maar het toestel doet niet wat het belooft.
Dus staakt juf Joke algauw de strijd en bak ik in een sneltempo verder.
 Juf Kelly komt me aflossen en leert meteen hoe je wafels bakt
 En zo beland ik alsnog eventjes in de winterchalet. 
 
  Hier en daar zie ik een bekend 'kinder-kopke' dat enthousiast zwaait 
en beweert dat de wafels / pannenkoeken heel lekker zijn. 
Leuk om te horen. Dat is fijn ! 

Rond 16.30 uur kan het opruimwerk beginnen. 
En er is heel wat om op te ruimen. 
Opruimwerk met een sausje sappig 'Gentsch' !! 
(Geloof me, dat is lachen hoor !) 

De winterchalet moet weer opgeruimd - 
een stapel afwas wacht - 
de tafels moeten gevouwen - 
de tafeldoeken belanden in de wasmachine -
de kleutertafels en stoeltjes moeten weer naar de klas voor een nieuwe werkdag - 
en de auto's worden ingeladen.
(Het lijkt wel of ik heb een mobiele keuken😀😀)





Als ik even later mijn klas binnen loop, zie ik dat we vergeten zijn om het speelgoed op te ruimen.
Ai ai ai, nu kan ik er helemaal alleen aan beginnen. 
Net als ik begin, loopt juf Kelly mijn klas binnen.
Wat doe je ? Spelen ?
 Het wordt steeds erger met je ! grijnst ze. 
Meteen maakt ze een foto .. 
Bewijsmateriaal voor later, lacht ze. 

Om 18.30 uur sluiten we de kleuterafdeling. 
Moe ! Tevreden ! En een dikke 10 voor sfeer en gezelligheid ! 
 
Aan alle (groot)ouders en vrienden van het GO 
die even kwamen 'meegenieten' .. dank je wel ! 
En nogmaals blijkt dat de afwezigen ongelijk hadden !
Tot volgend jaar ?! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten