maandag 4 februari 2019

4 februari 2019


We beginnen de nieuwe week met een kringgesprek.
Wie vindt de winter leuk en waarom is die zo leuk ? 
Wat is winter precies ? 
Wat kan je allemaal beleven in de winter ? 

Een doordenkertje .. maar mijn kleuters zijn er snel uit.. 
Winter is .. koud buiten 
Winter is .. handschoenen zoeken 😉
Winter is .. sneeuw - sneeuwvlokjes - ijs 
Winter is .. sleetje rijden 
Winter is .. sneeuwballen gooien
Winter is .. een sneeuwman maken 
Winter is .. veel pannenkoeken eten !, gilt er eentje. 😃
Ook dat is waar, natuurlijk. 

Meteen steekt Lize van wal : 
Toen we bij Bonnie (lees ; oma)  waren, bakte ze pannenkoeken voor ons allemaal. 💖

Niene vervolgt : 
Toen ik papa vertelde dat we pannenkoeken hadden gegeten op school zei hij : Ohhh ! 
En toen bakte oma schommel ook pannenkoeken voor mijn papa 💖


Winter heeft voor kleuters iets magisch. 

Sneeuw, sneeuwvlokjes, een witte wereld .. zomaar ineens. 
We maken een 'sneeuwdorp' en stempelen vele sneeuwvlokjes. 
De sneeuw komt 's nachts ! zegt Julius eigenwijs
.. dus knippen we nog een maan voor ons 'sneeuwdorp' (meteen een goede knipoefening)^

Met engelengeduld gaan de kleuters aan het werk. 





Anderen werken aan een sneeuwpop,
maar hiervoor moet je eerst veel sneeuwballen rollen. 


Na het voorbereidend werk worden de sneeuwballen gestapeld van groot naar klein.
Nog enkele details : Wortelneus, ogen, mond en klaar ! 
Niene weet precies hoe het moet .. Kijk juf, een standbeeld ! 
Ik vrees dat Niene nog even blijven hangen is in ons kunstproject 😉

Het loopt tegen twaalf uur aan. 
We ruimen onze klas op en maken ons klaar voor een rondje refter lopen. 
Jassen aan - jassen uit - schooltassen leegmaken - brooddozen openen - 
maaltijden scheppen - borden serveren - drank bedelen - tafels afruimen - 
brooddozen controleren - jassen aan en op weg richting kleuterafdeling.
Tot slot volgt nog het toilet-bezoek. 
En dat allemaal in ÊÊn uur tijd. Neen, deze avond hoef ik geen afspraak in de fitness. 
Mijn work-out zit er op.

In de namiddag hebben de kinderen vrij spel. 
Ondertussen werk ik verder aan de mutsen-collector-doos < zo krijgen luizen geen kans meer. 
Lize en Radion houden me gezelschap en steken een handje toe waar nodig. 
Mooi zo ! 

Einde schooldag - de kleuters verlaten de kleuterklas. 
De ene kleuter wordt opgehaald, een ander moet nog even naar de opvang
en nog een ander wordt met de schoolbus thuis afgeleverd. 
De juffen zijn nog lang niet klaar ! 
Klas poetsen, administratieve verplichtingen vervolmaken en de klasblog aanvullen. 

Belangrijk bericht :
Vrijdag kregen jullie allemaal een briefje mee met een luizenalarm-sticker. 
Slecht 7 van de 21 briefjes kwamen terug. 
Graag had ik alle briefjes terug zodat ik weet of de controle werd uitgevoerd. 
Was er besmetting, geef dit zeker door.  

Uit de kindermond : 
Juf, mag ik ook met de 'appelsienen' spelen ?? 
Welke appelsienen ? vraag ik. 
O .. juist .. met de plasticine !! 😄😄😄


Geen opmerkingen:

Een reactie posten