donderdag 6 december 2018

6 december 2018

Deze morgen ontmoet ik op mijn weg naar school Zwarte Piet. 
Zakken vol met speelgoed en snoepgoed heeft hij mee.

'Komaan Piet, instappen .. vandaag word je verwacht in de Tandem !'
En dus rijden we deze morgen gezellig met ons tweetjes naar school. 
Zwarte Piet vertelt over de mooie, zonnige dagen in Spanje. 
Hoor ik daar wat heimwee ? 
Maar evengoed vertelt hij over zijn fantastische tijd in België die er nu bijna opzit..
Hij vertelt over  aardige kinderen die prachtige tekeningen maken
en over de liefste kleuterjuffen van het land. 😊
Oh Zwarte Piet, je doet me blozen ! 
We zijn er ! 
Alles uitladen en aan het werk ! 
Snoepgoed strooien, broodjes smeren, sfeer brengen en heel veel kaarsjes aansteken. 
En natuurlijk, niet te vergeten .. de cadeautjes etaleren. 




'Ik moet gaan !' wuift Zwarte Piet en weg is hij. 

De kleuterjuffen blijven verweesd achter. 
Nu is het aan ons om op deze vroege ochtend te genieten van sfeer en gezelligheid in de Tandem.
Alles is nog rustig, maar niet voor lang meer. 
De eerste kleuters komen opdagen, ietwat nerveus .. wat zal er dit jaar te
lezen staan in het boek van Sint ??? Spannend toch ! 

Precies om 8.40 uur is de Sint er, netjes op tijd. 
Ook Conchita Esperanza is er.
Wat een blij weerzien ! 
Het is alweer veel te lang geleden, exact één jaar en dat is héél lang ! 




 Raymon glundert - hij kreeg een klinkende zoen van Conchita


 Sinterklaas neemt plaats aan zijn bureau, een vertrouwde stek ..
 want hij komt al bijna 900 jaar afgezakt naar de Tandem. 
Sinds een paar jaren komt ook Conchita Esperanza mee..
gelukkig maar, nu de kleuterjuffen dagelijks zelf de klas moeten poetsen. 
En Zwarte Piet ??? Die heeft weer kuren. 
Nog steeds last van pijnlijke voeten .. je weet wel- zijn tenen liggen in de knoop ! 
Maar niet getalmd, de kleuterjuffen kennen een oplossing .. kietelen maar .. 
Piet giert het uit. 
 Zwarte Piet is op zoek naar enkele sloebers maar weet ze niet te vinden. 
Latoya (K3) helpt Piet even op weg 😉

Zwarte Piet voelt zich duidelijk 'goed in zijn wel' en toont enkele van zijn talenten..
zoals zingen, een instrument bespelen ..


 .. snoepgoed strooien en een massa koekjes in één keer happen .. 
 .. sociaal, lief .. en soms ook een streng .. 
 Hij is een super-talent in het vertellen van anekdotes.
Maar eentje herkent zich in die anekdote en zou liefst onder de tafel verdwijnen, oei !!! 

Heeft Zwarte Piet nog meer talenten ? 
Ja hoor, raadsels oplossen kan hij heel goed - al moet Conchita Esperanza soms wel eens helpen. 




Sinterklaas is een rustig en wijs man. 
Hij bekijkt het allemaal met een knappe geest en ziet dat het goed is. 


Maar Zwarte Piet kan nog meer. Op een Spaans ritme gaan de heupen dansen. 
Grappig, vinden de kleuters. 

Maar na een poosje heeft Piet er genoeg van. 
Snoep strooien, daar wordt hij blij van. 
En als de snoep op is, gooit hij ballen door de zaal - is me dat schrikken ! 








Deze twee weten er ééntje te strikken - mooi zo .. goed gedaan ! 
Mamady kijkt bedenkelijk .. talent, heb ik ook .. zoals gekke bekken trekken .. kijk maar ! 
Euhm, nog een Pietje ?? 
't Is een witje, lacht Mamady. 
Linde weet het zeker .. Het is de directeur ! 
Volgens zijn das is het Hulppietje ! 
En volgens Hulppietje hebben alle brave kinderen recht op wat snoep ! 
Daar gaan we .. 
En bovenal kent Sint ze allemaal bij naam - geweldig man, niet ?! 😉





Niks vergeten Sint ?? De juffen misschien ?? 
Zwarte Piet wil er niks van weten en ik teken revolte aan - ik kom in opstand. 
Dat is niet naar de zin van Piet en ik word meteen tot de orde geroepen
en moet op mijn knieën. 
Wacht maar, ik pak hem terug ! Hier komt Piet niet zomaar mee weg. 
We krijgen een opdracht van Piet : Zing een mooi lied voor Sint ! 
Aha .. mijn repertoire is ruim en ik zing uit volle borst ..
Tingelingeling tralala het is kerstmis ! 
De kleuters houden gespannen hun adem in. 
Juf Tania, daar zit toch Sint roept Nicolas (K3) (naamgenoot van de echte Sint)
Ik had mijn bril niet op, protesteer ik nog. Het helpt niet, helaas ! 

 Joepie, pakjestijd !! 







 Sint moet er nu echt vandoor. 
Hij heeft nog een drukke agenda af te werken en het is al iets na tien uur.

 We wuiven, knuffelen, dansen en maken een afspraak voor volgend jaar. 
Op 6 december ben ik er weer, zegt Sint. En ik kom op 5 december, grapt Piet. 
Wat een olijk ventje, die Piet ! 


Nog een allerlaatste groet en tot ziens .. 
maar dan gaat het goed fout .. Zwarte Piet is het noorden kwijt en loopt de verkeerde kant uit. 
 Of neen, het gaat toch nog de goede richting uit. Met Zwarte Piet weet je nooit ! 






Nog een ommetje Piet ? 
Hij moet plassen, roept er eentje.
Neen toch, gil ik.
 Gefopt !!! Net zoals ik dacht .. zin in een ommetje
En dan is er ontbijt .. al lijkt het eerder brunch gezien het late uur 😊












Na het ontbijt gaan we cadeautjes uitpakken
maar ook dit jaar is alles weer geleverd in 'bouwpakket' 
Ik mag deze avond nog sleutelen 😡






En na een lange dag, trekken de kinderen naar huis mét een werktas vol knutselwerken 
en hele mooie en leuke verhalen. 



En dit kleintje heeft het gehad. 
Hij zoekt een rustig plekje waar niets of niemand hem nog stoort .. op de ladder 😊


Dank je .. Dank je .. Dank je .. 
.. Conchita Esperanza voor de vrolijke noot in je Spaans accent .. een waar talent !
.. Meneer De Baere alias Hulppiet die deze dag in zijn hele drukke agenda vrijmaakte voor het mooiste kinderfeest ooit ..
.. Mohamed, net terug uit Tunesië voor het lieve briefje en het mooie geschenkje dat ik vandaag van je kreeg Xxx 

Beste volgers,
Mijn werkdag op school is af. Het is nu 17.20 uur en ik rijd naar huis. 
Sint-spullen opruimen en Kerst-spullen van zolder halen want morgen start een nieuw project. 
Geniet nog van deze mooie dag en tot morgen. 
Juf Tania 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten