zondag 9 februari 2014

13 februari 2014

Bouwen met blokken 

Ik heb een doos vol blokken
waar ik vaak mee speel
ik bouw er leuke dingen van
bijvoorbeeld een kasteel 
zodra ik 's morgens wakker word
ga ik aan het werk
en bouw een mooie boerderij
een huisje of een kerk
en soms bouw ik een toren
maar is die bijna klaar
dan stort hij als ik even stoot
in één keer in elkaar ! 
Uit : het grote versjesboek 


De postbode doet nog steeds zijn ronde en is een graag geziene gast in de Tandem.
Hij bezorgde ons een stapel brieven met warme wensen en hartelijke kaarten .. vandaag echter heeft hij een postpakket bij zich, een laat verjaardagscadeau voor juf Vera

Juf Vera is verrast als ze het pakje open maakt. 
Vanaf vandaag is ze de 'trotse' bezitter van een Quick Step-paraplu en een mooie sleutelhanger.
Als supporter van het eerste uur van de Tandemtrappertjes heeft ze dit toch echt wel verdiend.

Het rijmen gaat verder in de klas en juf heeft een taalspelletje in elkaar geknutseld met rijmwoorden.
Niet zo eenvoudig blijkt .. maar oefening baart kunst .. 

Donderdag is het naar aloude traditie frietjesdag in de refter.
Juf Annelies is van dienst .. de andere kleuterjuffen hebben een uurtje vrij en 
dat wordt nuttig besteed ! 
 Als MOS-juf spurt ik van de ene bloempot naar de andere met mijn gieter.
Zie ze groeien, zie ze bloeien .. bedenk ik en ja, het rijmt ! 
Eentje om te onthouden en straks aan mijn kleuters te vertellen.
 Juf Anne poetst het stof netjes bij elkaar .. 
En vanuit de peuterklas waait een lekkere geur ons tegemoet ..
 Omelet met hesp en tomaat .. 
Het water komt ons in de mond .. mmm lekkerrrrrrr ! 
"Chez Miet Huysentruyt van de peuterklas" 

Na het uitgebreide middagmaal verplaatsen we ons naar de tweede kleuterklas.
Juf Anne heeft mijn 'crocheerwerk' ontdekt en gaat aan de slag.
(-Wie sprak er ook alweer van bomma-allures ????-)  
Hohoho, wat is ze fier op haar werk.
Maar als ik het handwerk van naderbij bekijk kan ik een lach niet onderdrukken ..
 wat wil het verhaal .. juf Anne heeft gewoon steken zitten breien maar dan op een haakpen.

Daar wordt aan de deur geklopt ..
Na het bezoek van Marten en Davy -de zoon van poetsvrouw Gerda-
 (en allemaal oud-leerlingen van me) staat vandaag 
mevrouw De Walsche voor de deur met haar oudste zoon Jeroen
Ook Jeroen is een oud-leerling van me en verblijft in het buitenland voor zijn werk.
Vandaag komt hij afscheid van zijn kleuterjuf nemen 
want hij vertrekt binnenkort voor minstens 1,5 jaar naar San-Francisco
Het gaat je goed "Jeroentje" en véél succes !! 
Je kleuterjuf.

 In de namiddag loopt juf Kobie langs en ze heeft een boek bij.
Ze heeft het nieuws van onze gedichtenweek gehoord 
en wil voor mijn kleuters een grappig vers voorlezen.
Héél aandachtig luisteren ze naar het versje over de olifantenboom
en hoe je beter groene olifanten niet plukt -wegens niet rijp-
en waar je van grijze olifanten lekkere confituur kan maken. 
Een te gek verhaal ! 
Dank je wel juf Kobie om eventjes tijd voor ons te maken en 
mee te stappen in de gedichtenweek. Tof !!!  

 


 

2 opmerkingen:

  1. Waar blijft je 'gedichtenboom' ?
    Het is toch niet het rare ding waarover ik bijna mijn been brak en mijn heupje uit de kom sloeg...?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wacht maar af .. over enkele weken zing je een toontje lager als je het resultaat van 'ons' werk zal zien.
    "Inderdaad, er is iets meer werk aan dan voorzien" .. maar dat kon ik moeilijk inschatten.
    Wie laatst lacht best lacht zegt een gezegde.

    BeantwoordenVerwijderen