dinsdag 17 september 2013

17 september 2013

17 september 2013
De zon verdreef de laatste wolken ..
De regenwolken hielden het voor bekeken .. 
De kleuters waren door het dolle heen .. 
en zelfs een laatste (verloren) bij stapte gezwind mee op de schoolbus




Deze kleine bij vatte post op de jas van Kato en toen ontstond er lichte paniek.
Gelukkig was ik "gewapend" met een rol vuilniszakken en mepte ik de bij weg van ons Kato ..
mijn eerste nobele daad van de dag ! 
 Meneer Ouanas (onze buschauffeur) reed met ons naar de "grote" stad. 
 En op de bus werd er druk gekwebbeld ..
Donart vertelde me dat hij niet geslapen had ..
"Waarom ?" vroeg ik hem 
"Ik kreeg mijn ogen niet dicht" was zijn antwoord.
Matteo was dan weer ontzettend vroeg wakker geworden.

Kaila vroeg zich luidop af of ze "de redders" (lees ; ridders) te zien zou krijgen vandaag.
En eenmaal langs de N9 kregen de kleuters de boten in het vizier ! 

"We zijn er " juichten ze. Juf Anne keek zuur .. "ik stap niet op een vrachtschip !" pruilde ze.
Waarop Fee heel leuk vroeg : "En op een speedboot wel ??!!"

Ter bestemming - zicht op het Gravensteen !! 
We zijn nog maar net in Gent of Emiel (K3) maakt kennis met een verlichtingspaal.
Gevolg : een dikke buil ! 
Gelukkig brengen mijn koele handen verzachting .. mijn tweede nobele daad van de dag !
Juf Anne zet een sprintje in en arriveert als eerste aan de kasteelpoort.
Het volgende kleuterpeloton arriveert op enkele seconden van juf Anne
De kleuters zijn onder de indruk van dit imposant gebouw !
We hebben de eerste trappen gehad .. toch eventjes luisteren of we de draak niet horen brullen ?!?
Rienzo is er niet helemaal gerust in -kan ik aflezen van zijn snoetje-

Hoor ik nu de draak of toch niet ??? De kleuters luisteren zeer aandachtig !
Op naar de "ridderkamer" 
Alhoewel ik niet uit de riddertijd kom, gids ik mijn kleuters door het kasteel.
Juf Anne heeft zo te zien haar bedenkingen !! 
Een kleutertje ontdekt dat een hand ontbreekt .. achter gebleven ergens te velde, denk ik ! 
Kaila vindt mijn uitleg alvast prima !
Na het bezoek aan de ridderkamer, lopen we de trappen op naar het hoogste punt van het Gravensteen
De zon schijnt maar er staat een venijnige wind .. stoer als we zijn deert het ons niet !
Zicht op de stad !!
Op zoek naar de draak ..
We vinden enkel dé vlag van het Gravensteen !
Odil is op post en hij wordt op de uitkijktoren geplaatst ..
En Odil .. zie je de draak ?? 
 Even later waait Odil van zijn kantelen !
Rienzo vindt het beter zo ! Toch een stuk veiliger in elk geval.
En ja hoor, als je heel goed kijkt, zie je de draak op een toren.
Zij woont nu verderop in de stad !
Juf Anne en juf Kobie in hogere sferen ..
Ook enkele moedige kleuters wagen zich op het allerhoogste punt van de burcht .. 
Zeer moedig ! Ridders zonder vrees !
Na zoveel activiteit begint het buikje te knorren.
Gelukkig zit er een verborgen schat in mijn rugzak .. een kleurrijke snoepdoos !
Na wat extra energie/suikers dalen we de honderden trappen af in een rotvaart.

Nieuwsgierig als kleuters zijn, vragen ze wat er achter de gesloten deur te vinden is.
Eventjes aankloppen ! Het blijft er stil ! 
Misschien slaapt de jonkrouw nog ..
Ook het vuur in de open haard brandt niet .. Zou er dan echt niemand zijn in dit kasteel ?? 
Renée weet het wel .. "Ze zijn brood halen, juf !" 
De pijltjes brengen ons langsheen de folterkamer.
Mijn deskundige uitleg bestaat uit één zinnetje : "Hier kan je je hoofd verliezen"
Juf Kelly vindt het grappig. 
Hoe kan ik nu zo'n griezelverhaal vertellen aan kleuters ?? Neen, dat doe ik niet !
Beneden vinden we de vergeetput en die is diep, ontzettend diep !
De juffen verzamelen hun muntstukken en we gooien ze de vergeetput in en luisteren tot ze aangekomen zijn. 
Ooit zal die put wel eens gevuld raken !
De jonkvrouw gaf niet thuis dus neem ik haar taak over .. jammer genoeg is er geen tijd meer voor een spannend ridderverhaal .. misschien de volgende keer .. maar we hebben een afspraak ..
Op naar de Leie want daar wacht "onze kapitein" (zoals Diëgo zo mooi zegt)

We ontdekken Gent vanop de waterkant  ..
 Instappen .. on board please .. bitte einsteigen ..
niet eenvoudig als je zo'n korte beentjes hebt ..
Thibo is er niet gerust in  .."Het bootje wiebelt, juf !"
Toch een beetje schrik misschien ?

Onze kapitein blaast de hoorn .. we zijn vertrekkensklaar !
Thibo voelt zich de koning te rijk en wuift naar iedereen die langs de waterkant staat.
Blijkbaar heeft hij de blijde intredes van Koning Filip en koningin Mathilde goed bestudeerd.
Juf Anne heeft speciaal voor deze rondvaart een nieuw hoedje gekocht.
Ik was al bang dat ze volledig in marine-tenue zou verschijnen mét matrooskraagje en witte plooirok :-)
Onder een hoge brug door..
Donart klemt Odil stevig vast ! Alena heeft de tijd van haar leven !

Het gravensteen vanop de Leie !
Werkt ontspannend zo'n rondvaart, kleuters worden er rustig van ..



Matteo en Axana, beste vriendjes !
Waar je ook vaart, steeds duikt het gravensteen op ..
"Opgepast, een lage brug !" kirt Axana
Even later duikt iedereen weg .. best grappig
We proberen de brug te raken, lukt niet !
Een mooi plaatje !
Varen onder een treurwilg !
"Kijk juf, nog een kasteeltje" ( in verkleinvorm dan maar )
Eendjes snateren dat het een lieve lust is .. gelukkig hebben we onze pic-nic niet bij !
Ik zie in gedachten de boterhammen al vliegen als voer voor de eendjes.
De kapitein draagt het roer over aan Jasper !
Zie hem stralen ! Jasper neemt zijn taak ernstig en vaart rustig met zijn klasgenootjes en de juffen op de Leie.
Wat een stuurkunst ! Jasper staat stevig op zijn zeemansbenen !
Odil geniet !
Maar ook wij genieten voluit ..


De terugreis wordt aangevat .. het is nu heel wat stiller op de bus ..
Hoe dit komt, kan je zeker wel raden .. 


Tot een volgende uitstap ! 

De juffen wachtte nog één opdracht voor ze naar huis konden .. 
een stevige personeelsvergadering !

Juf Kobie en juf Kelly dank je wel voor de extra begeleiding en wie weet ..
trekken we er samen nog eens op uit !! 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten