maandag 9 januari 2023

9 januari 2023

 

De aftrap voor 2023 is gegeven.

Deze morgen mag ik 5 nieuwe kleuters omarmen tijdens mijn toezicht.

Welkom Farah, Ester, Amza, Noor en Nathaniel in de kleutertuin. 

En wat zijn ze flink ! 


Door het felle regenweer, vang ik de kleuters op in de speelzaal.

Iedereen schuift netjes aan en even later merk ik dat Jayden een uiltje vangt.

Zware vakantie gehad, Jayden ? 😁

Na een korte powernap maak ik Jayden wakker. Een brede glimlach verschijnt op zijn snoet 

.. altijd en overal goedgezind .. 


Net zoals in het oude jaar blijven ook een paar afspraken / vaardigheden standhouden in het nieuwe jaar. 

Zo worden de schriftjes verzameld, krijgen de jassen een plekje aan de kapstok,

wordt er een plasje gemaakt, worden de handen gewassen - na het plassen handen wassen -

en worden de schoenen gewisseld voor een paar pantoffels. 

En dan zijn we eindelijk klaar om het nieuwe jaar samen te ontdekken,

De oude kalender gaat de vuilnisbak in,

de nieuwe kalender wordt uitbundig onthaald.

Wat is ie dik, de nieuwe kalender, hé juf ! 

Zo is het, deze kalender telt 365 blaadjes en elk blaadje is een dag.

Een dag om leuke dingen te beleven, ga ik door. 

Leuk ! .. Gaan we nog eens samen naar zee ? bedenkt een kleuter plots. 

Euh, wie weet ! 😉

En zo worden meteen plannen gesmeed voor het nieuwe jaar.

Leuk toch ?! 

We leren ook de begrippen rond Tijd .. vandaag .. morgen en gisteren. 

Zo leert je kleuter dat gisteren voorbij is, dat morgen nog moet komen en 

dat we vandaag heel wat zullen beleven. Niet eenvoudig. 

Meteen keren we even terug in de tijd.

Hoe was de vakantie ? 

Wat werd er gegeten met kerst ? 

Hoe werd nieuwjaar gevierd ? 

Frinn vertelt over zijn uitstap naar het circus.

 Hoe een clown de mama's bestookte met een straal water. 

Hoe meisjes met vuur speelden en hoe iemand een stoel op flessen heeft gezet (?) 

Conor is dan  weer een wafel gaan eten in een tent.

Er  werden massaal kroketjes gebakken en gegeten tijdens de voorbije feestperiode

en overal stond taart op het feestmenu. 

Kerst is de tijd van vrede en vreugde. 

Bij sommigen was de vrede ver te zoeken

want tijdens de vakantie werd er ook ruzie gemaakt tussen broers en zussen 😂 ( krijg ik allemaal te horen)

Gelukkig zijn alle onenigheden opgelost en loopt alles weer vlotjes - mooi zo ! 

En tot slot .. het verhaal  over de Nieuwjaarsbrief. 

Elk jaar op 1 januari gaan mijn gedachten naar mijn kleutertjes die 

op Nieuwjaarsdag helemaal alleen hun brief moeten lezen.

Zou het lukken ? 

Wie is stoer genoeg om de mooiste wensen te schenken aan de liefste mensen ? 


Spontaan declameren ze de Nieuwjaarsbrief 'In een bos ik weet niet waar ..' 

en jawel, Kapitein Winokio kwam bij jullie thuis langs om jullie kleuter muzikaal te begeleiden. 

Echt waar, juf ! Kapitein Winokio kwam bij me thuis langs .. en we hebben samen gezongen .. 😆

Zalig toch ! 

Owen heeft wel een heel speciaal nieuwtje ! 

Ik heb ook een Nieuwjaarsbrief gekregen van mijn pepe en er zat een centje tussen ! 

En nu mag ik met dat centje iets kiezen om te kopen. 

Zo zo .. dat lijkt me leuk ! 🎄

Broer Conor weet er net iets meer van - het was een briefjes-centje juf ! .. en daar kan je veel mee kopen. 

Ik koppel er een eerste lesje economie aan vast. 

Dat is waar ! Eén briefje heeft meer waarde dan één centje, steek ik van wal.

Maar wist je dat één briefje van 5 euro minder waard is dan 10 centjes van 1 euro ? 

10 is groter dan 5, niet ?!

De oudsten zijn mee met mijn uiteenzetting. De kleinsten denken nog even na 😁

Tot zover de les economie aan kleuteruniversiteit de Tandem. 

Wat wordt de volgende les ? vraagt juf Nicole plagend.

Beleggen met juf Tania ! grap ik. 

Nieuwjaar is ..

feest .. 

gezelligheid .. 

lekker eten .. 

een Nieuwjaarsbrief voordragen .. 

tantes kussen 😂..

maar Nieuwjaar is ook 'vuurwerk' en hevige knallen 

waar sommige kleuters ook bang van worden. 

Anderen vinden vuurwerk dan weer ontzettend mooi en genieten van de vele kleuren. 

Dit verhaal brengt me waar ik zijn moet - “ ik schilder vuurwerk ! “

Hoe ? Zoek een leeg wc-rolletje en geef fijne knipjes in de rol.

Plooi de geknipte delen om en duw de rol in verf .. stempelen maar .. 

Het resultaat ? Een knallend vuurwerk ! 


Bij het verdelen van de verf giet ik zomaar een smiley.

Nu doe je het weer juf - zoals die keer met de heks van water.

Gelijk hebben ze - ik heb toch enige magie in de vingers - ik ga het zelf bijna geloven 😳












In de namiddag is er taart - juf Nicole zorgde voor 3-koningen-taart

en die wordt met heel veel smaak gegeten. 

Dank je, juf Nicole ! 

Na een drukke schooldag sluit ik de deur van onze klas.

Ik mijmer nog even na.

De vele warme knuffels ,

de mooie woorden - want ja, de kleuters hebben elkaar en hun klasje gemist

en de vele plannen die mijn ukken gesmeed hebben. 

Wat een mooie start van het Nieuwe jaar !! 

Wat kan een juf nog meer wensen .. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten