donderdag 12 januari 2023

12 januari 2023

 "Soms zijn er van die dagen dat ik het even niet meer weet .."

 Klinkt het je bekend in de oren ? ๐Ÿ˜‰

Vandaag wordt het zo een dag !

Bij het verzamelen van de puzzels keert een toren om.. alle stukken door elkaar
 .. begin er maar eens aan.
Maar net als in het lied weet ik nu ..
 "Je bent nooit alleen" 
want mijn ukken steken de handen uit de mouwen en 
al even snel liggen alle puzzelstukken in het juiste kader. ๐Ÿ’–
In deze donkere dagen is het leuk spelen/ontdekken met de lichttafel
Andere kleuters oefenen hun knipvaardigheid.
Deze 2 meisjes gaan de uitdaging aan en rijgen de mini-kralen op touw.
In de bouwhoek worden torens gebouwd .. hoog en laag ..
Spelend ontdekken de kleuters alles over stabiliteit 
- hoe kleiner het grondoppervlak hoe minder stabiel de toren staat. 
Er wordt geteld, cijfers worden gekoppeld aan het aantal stippen op de dobbelsteen
en cijfers worden gelezen en ingetikt op de kassa of telefoon. 
In de zandtafel wil men 'feesttaart' bakken - alleen wil dit niet zo goed lukken.
Het probleemoplossend denken wordt geactiveerd : Wat hebben we nodig om taart te kunnen bakken ? 
Dit zand glijdt gewoon door de vingers .. 
Wie kan dit probleem oplossen ? vraag ik.
Jij juf ! zegt Nawaz.
Dat zou ik kunnen ! reageer ik op die onverwachte uitspraak
 .. Maar het is aan jullie om een oplossing te bedenken. 



De hele dag lang valt de regen met bakken uit de hemel.. echt hondenweer.. 

en dus kunnen we ook niet buiten spelen tijdens de speeltijden. 

Ik pas mijn agenda aan - een hele dag zonder een beweegmoment .. Neen ! .. dit is om gek van te worden.

Dus bouw ik een beweegmoment op waarbij kleuters allerlei motorische opdrachten krijgen voorgeschoteld zoals .. 

- loop rondjes in de speelzaal zolang de muziek speelt

- loop over de opstelling Zweedse banken. Doe dit voorwaarts, doe dit zijwaarts.

- ga op de Zweedse bank staan en spring - op een gegeven signaal - van de bank zover je kan

- vervolgens krijgen de kleuters mondelinge instructies : 

Spring van de ene kant van de speelzaal naar de andere kant met beide voeten samen.

Loop op handen en voeten van de ene naar de andere kant

- juf speelt op de bellenkrans .. bij snelle belletjes ga je lopen, gaan de belletjes traag dan stap je, stoppen de rinkelende belletjes dan ga je liggen (.. op je rug .. op je buik ..) 

- bij elke instructie nemen de kleuters plaats in de speelzaal op een gele tegel. Wie kan een strikje maken met de benen ? (Lees ; kleermakerszit)

- tot slot spelen we een tikspel "Wolf zit in zijn hol" 

Hoe gaat het ? 

Wolf slaapt in zijn hol in het bos. 

De konijntjes moeten voorbij de slapende wolf om naar het wortelveld te gaan. 

Opgepast, maak de wolf niet wakker want dan durft hij al eens een konijn te vangen. 

Na een extra uurtje LO zijn alle kriebels weg - we keren terug naar de klas en kunnen rustig verder spelen. 


En jawel, ook in de namiddag is er een lesje LO - deze keer onder begeleiding van juf Joke. 

De regen wil van geen wijken weten. 
Na het lesje LO hijs ik alle kleuters in hun jas, 
ook de muts en sjaal worden vakkundig opgezet 
en daarbovenop nog eens een kap - helemaal klaar om de regen te trotseren ! 

Om 15.20 uur zwaaien de deuren van de kleutertuin open.
De kleuters haasten zich een weg naar huis. 
Juf stapelt stoelen, bakken speelgoed en nog zoveel meer - 
het is donderdag en dan komt de poetsvrouw langs om onze klas een frisse beurt te geven. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten