donderdag 26 januari 2023

26 januari 2023

 26 januari .. gedichtendag .. 

Twee posters sieren het prikbord en juf leest voor ! 



26 januari .. juf Tania is jarig .. 
En wie jarig is, krijgt een verjaardagslied,
krijgt wel duizend knuffels en oneindig veel hiep hiep hoera's. 
Jazzlynn ging gisteren na school nog aan het knutselen ..
een bloem die nooit verwelkt 😀 .. uniek .. een getekende kaart vol lieve woorden 
en Rafaelle dacht eerder aan een uniek juweel, een snoepjesarmband, ingezet met een bloem. 
Een creatie van ons Rafke dus.
Ga je dit even passen, juf ? vraagt Rafaelle.
Dat doe ik met plezier ! 
Even later merk ik de (snoep)hongerige blikken op van enkele kleuters. 
Wijselijk berg ik de armband op in het juwelendoosje 
- bang dat toch iemand het waagt een hap te nemen van de snoep en/of mijn arm 😁
Dank je wel collega's voor de lieve berichtjes, de warme knuffels, de fijne attenties,
jullie verjaardagslied. 
Zowel voor de collega's als voor de kleuters heb ik een 'zoethoudertje' mee 
(Lees ; de befaamde snoepgoed en chocolaatjes) 


26 januari .. bezoek in de Tandem .. 
De voorbije weken werkten de oudste kleuters rond het thema 'vogels' 
En laat een duif nu ook een vogel zijn. 
De duivenbond zorgde voor 'een plaatselijke expert' 
Die bracht heel wat materiaal mee om de kleuters in te wijden in de duivensport
en natuurlijk mocht de duivenmand met 'duifkes' niet ontbreken. Mijn gevederde vrienden .. 
Mijn opa zaliger was een duivenmelker en ik leerde heel wat over de duivensport van hem.  
Zo was er het ledenmagazine 'duifke lacht' 
Wist ik dat duiven vliegen op weduwschap .. 
duiven sneller thuis zijn dan de duivenmelker zelf 😂..
duiven lange afstanden kunnen vliegen.. 
de was nooit buiten mag hangen als de duiven moeten vallen..
en dat wij, de kleinkinderen uit de tuin werden verbannen als de duiven moesten komen. 
Evengoed weet ik dat jonge duifkes gegeten werden Ên worden - wat ik altijd geweigerd heb. 
En dat na het bezoek aan het duivenlokaal, opa altijd een reep chocolade voor ons meehad. 

De compteur van toen is al lang vervangen door een digitaal ontwerp. 
De stempel op de vleugels is vervangen door een ring .. 
maar "duifke lacht" bestaat nog steeds 😁
Het doet me mijmeren. 

Ik duik even in mijn archieven 
- in 2015  heb ik met mijn toenmalige klas 'de duivensport' ook eens in de kijker gezet. 
Helaas, de duiven weigerden toen te vallen.. 
Oorzaak, wij hebben op de Tandem geen duiventil .. misschien komt er ooit wel ÊÊn 😉

Als even later 'de duiven gelost worden' vrees ik het ergste.
Duiven durven in hun vlucht al eens iets laten vallen 😂😂😂
Ik vertel dit de kleuters en bij het lossen, grijpen de meesten naar hun hoofdje (hahaha) 
Bang voor de signatuur !

26 januari .. juf Joke komt een half lesuur ondersteuning bieden in onze kleuterklas 
en oefent de kleuren. 
Terwijl juf Joke de kleuren oefent, duikt in mijn groepje een nieuw gezelschapsspel op
'O grootmoeder' 
Een bordspel. We dobbelen, tellen de stippen en gaan evenveel stapjes vooruit.. maar pas op van de wolf. Maak deze niet wakker !

We oefenen ook op het invullen van een matrix, rekening houdend met kleur Ên vorm. 
Nu nog het juiste vakje vinden en klaar ! 


De gekleurde rijst duikt ook weer op in een lesje wiskundige initiatie 'metend rekenen'


In de namiddag is er LO met juf Joke.
Geen ochtendgymnastiek in de namiddag deze keer
 - zou ze me de opmerking kwalijk nemen die ik dinsdag maakte ? 😌

Deze keer spelen de kleuters een tikspel.
Bij aanvang krijgen ze elk een kaart maar wordt je aangetikt dan moet je de kaart afgeven. 
Ik had het kunnen denken. Het spel gaat nog maar van start of Iman krijst heel boos.
Ze is niet van plan zomaar haar kaart af te geven aan juf Joke 😂
Er ontstaat een discussie en deze eindigt met een boze Iman die juf Joke een heel boze blik toewerpt. 

De voorbije weken heb ik geprobeerd mijn kleuters bij te brengen
 dat je soms een spel kan winnen maar evengoed een spel kan verliezen. 
En dat ligt heeeeeeeeeellllll gevoelig ... 


Het wordt volgende week een hele drukke week en dus verdelen we het werk.
Juf Ilse reserveert de ijspiste voor het ijsglijden.
Juf Kelly zorgt voor veilig vervoer. 
En ik ga (naschools) om een lading boodschappen voor het wafel- en pannekoekenfestijn : 
Melk - bloem - gist - suiker - eieren - vanillesuiker - olie - boter - bruiswater - chocolademelk - koffie .. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten