vrijdag 13 januari 2023

13 januari 2023

 Deze morgen vroeg uit de veren - de klas moet nog op orde gezet worden voor de schooldag begint. 

Sinds covid woont een draak (volgens mijn kleuters toch) in mijn klas. 
Die zorgt ervoor dat bij het ventileren de deur niet dichtslaat.. 
De poetsvrouw had echter andere plannen met de draak ..
 Nieuwe collega in onderhoudsploeg ! schrijft ze. 😁
Vandaag is het 'uitbol-dag' 
Ik verzamel de gezelschapsspelen voor volgende week.
De interesse van mijn kleuters is gewekt. 
Wat doe je ? Hoe werkt het ? Kunnen we nu al een spelletje spelen ? 
Dit is precies waarop ik hoopte 😁 en dus starten we heel eenvoudig. 
We spelen dier op dier - een stapelspel waarbij dieren gestapeld worden op de krokodil. 
De spelregels zijn vrij eenvoudig. 
Gooi je één stip dan mag je één dier stapelen.
Gooi je twee stippen dan mag je twee dieren stapelen.
Gooi je krokodil dan mag je één dier voor of achter de krokodil zetten en wordt je basis groter.
Gooi je een handje dan geef je het dier door aan een andere kleuters die het moet stapelen. 
Het vraagt een zekere vaardigheid om de dieren te stapelen en spelend ontdekken de kleuters dat dit niet zo eenvoudig is. 
Een krokodil met kiespijn ! 
Bij dit spel controleer je de tanden van krokodil.
Heeft kroko pijn dan klapt hij zijn mond dicht - is me dat schrikken. 
Bij dit spel moet je echt wel vingervlug zijn. 
Iedereen vindt het leuk - het is best spannend. 
En dan komt Frinn aanlopen : Juf Tania, ik kijk wel hoor ! Ik geef mijn vinger niet aan krokodil.
En zo denkt Eleonore er ook over 😆
Oei Mattheo ! Pas op Mattheo ! Te laat !! 
De kleuters gieren het uit - zo leuk kan samen spelen dus zijn. 
Nijntje kiekeboe ! 
Bij dit spel wordt het geheugen aan het werk gezet. 
Welke figuur zit onder welk dopje ?? 
Ik heb ook een collectie 'smartgames' waarbij kleuters zelfstandig aan het werk gezet worden. 
Er is een opdrachtenboekje die je één voor één moet afwerken.
De oplossing staan aan de keerzijde van de kaart te lezen. 
Als er één spelregel is die ik NOOIT moet uitleggen, is hoe je stiekem zeurt in een spel. 😏



Het is bijna middag maar voor we gaan eten vertel ik de verrassing van de dag :
"We gaan sneeuwtaart maken én eten !" 
Een eenvoudig recept en volgens mijn kleuters is dit de beste taart ooit ! 😂😂
(Mijn bakker zal het graag horen) 

Koop een hotelcake en bestuif met poedersuiker.
Prik figuurtjes op de feesttaart, prik zwavelstokjes, laat kaarsjes branden en zing samen een lied. 
Smakelijk ! 
Klik ook eens op de filmpjes - zo hoor je ons gezamenlijk nieuwjaarslied en in het tweede filmpje hoor je hoe Avin denkt over de Feesttaart ! Lekker hoor ! 
De waarheid komt uit de kindermond ! Of niet soms ?  😏






De eerste schoolweek van het nieuwe jaar is voorbij. 
We ruimen snel de klas op. 
Draakje gaat voor de deur zitten want hij waakt -ook tijdens het weekend- over onze klas. 
Prettig weekend en tot maandag ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten