vrijdag 20 januari 2023

20 januari 2023

 Op weg naar school hoor ik de actua van de dag : De koningin van België is jarig ! 

Kan ik hier iets mee ? 

Jawel, .. even mijn agenda on hold zetten en inzetten op het wist-je-datje van de dag. 

Een vragenronde bij mijn kleuters levert heel wat info op.
- Hoe ziet een koningin er nu werkelijk uit ? 
- Waar woont ze ? 
- Wie is haar man ? 
- Wie zijn haar kinderen ? 
.. 

Volgens mijn kleuters draagt een koningin elke dag een kroon,
is ze getrouwd met een koning, 
zijn de kinderen 'prinsenssen' (zo zeg je het toch volgens Conor 😁,
eet ze enkel taart en ander lekkers,
bewaart ze haar boterhammen in haar 'sacoche' (is blijven hangen van the Queen en Paddington 😊)
draagt ze 'hakschoenen'
en is ze ook heel lief  ! 

Met deze info kan ik een heel eind verder.

Vandaag mag de kroon met diamanten even de kast in 

- wij knippen een verjaardagskroon (oudste kleuters), 

de jongsten bewerken een model met glitterlijm. 

Ik vertel dat het kasteel waar de koning en koningin werken in Brussel staat. 

We leren een révérence maken 

en dansen samen op het bal der koningen en koninginnen op het lied 

"Later wil ik koningin zijn"

We weten nu ook dat de Belgische vlag wappert aan de vlaggenstok van het kasteel. 

En we ontdekken het kleurenpatroon .. zwart - geel - rood .. 

Zo zie je maar, een stukje actua waaiert uit in allerlei weetjes en opdrachten.

De kronen liggen klaar - knippen maar .. 

De vlag wordt gemaakt en we proberen het kleurenpatroon aan te houden, niet eenvoudig


Groepsfoto : De koningen en koninginnen van de Tandem 😁


Op het einde van de schooldag maak ik nog een beknopte samenvatting. 
Bij mijn vraag "Waar staat het kasteel van de koning en koningin" is Conor er als de kippen bij om het juiste antwoord te geven : 
Ik weet het, juf ! Het kasteel staat in Brussel-land ! 😁
Kleine verwarring !
 Ik vertelde mijn kleuters tijdens de vragenronde dat Brussel de hoofdstad van ons land België is,
het land waar wij allemaal wonen en dus maakt Conor er Brussel-land van 😂

Het einde van schoolweek 2 is er .. 
Ik bekijk even mijn kalender en verklap alvast enkele leuke momentjes. 

Zo bakken we op 2 februari wafels en pannenkoeken aan onze winterchalet 
en nodigen we alle (groot)ouders uit om van dit lekkers te komen proeven. 
De winst die we maken, gaat terug naar onze kleuters.
Noteer deze datum in je agenda. 




Op 3 februari stappen we schoolbus op en gaan we ijsglijden. 
Dolle winterpret ! 



En net voor de Krokusvakantie start, vieren we Carnaval. 
Een verkleedfeest voor jong en oud, een feest met kilo's confetti.. 
Eindelijk kunnen we weer samen vieren. 
Haal alvast je voorraad confetti in huis en zorg voor een té gekke verkleedoutfit ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten