dinsdag 10 januari 2023

10 januari 2023

 De scheurkalender toont vandaag een eerste combinatie aan cijfers -

Het cijfer 10 wordt gemaakt door de combinatie van de cijfers 1 en 0.

De blaadjes van de scheurkalender - van 1 tem 9 - heb ik bijgehouden.

Wie kan de cijfers lezen ? 

Waar vind je cijfers ?

Deze opdracht is vooral gericht op mijn oudste kleuters maar de kleinsten doen gezellig mee. 


Ik heb mijn lesje luchtig opgebouwd. 

We gooien de dobbelsteen en tellen de stippen ( dit is een opdracht voor de kleinste kleuters)

De oudste kleuters gaan op zoek naar het overeenstemmende cijfer.

Omdat de dobbelsteen maximaal 6 stippen telt op één vlak beperk ik de cijfers ook van 1 - 6


De volgende opdracht is net iets moeilijker - waar vind je cijfers ? 
Ik help mijn kleuters op weg.. 
De cijfer-ontdektafel bestaat uit cijfermagneten, rekenmachines - een kassa - een oude telefoon - een telefoonboek .. 
Morgen ontdekken we nog meer cijfers : de nummerplaten op de auto in combinatie met letters -
het huisnummer .. het cijfer op verkeersborden dat een snelheidsbeperking aangeeft, een kasticket, een meetlat .. zelfs de schoenmaat én de kledingmaat.😉

De cijfer-ontdektafel in actie ! 
Owusuwaa plaatst de cijfers in de juiste rij.
Frinn ontdekt de cijfers op de kassa.
Anas leest de cijfers in het telefoonboek en tikt vervolgens de cijfers op de telefoon. 

Een ander groepje helpt om de wenskaarten van de voorbije feestperiode op het bord te prikken.
Ze ordenen de kaarten - zo zijn er fotokaarten, glitterkaarten, sneeuwkaarten, kerstmankaarten .. 
Ik laat mijn kleuters begaan en luister stiekem naar hun criteria. 
Eenmaal de indeling gemaakt is, mag juf aan de slag.
Bij elk kaartje krijg ik een beschrijving te horen maar er komen ook vragen .. 
Van wie heb jij die kaart gekregen, juf ?
Nu is het mijn beurt 😁 .. van mijn tante en oom, van vrienden, van buren, van een neef .. 
Wat is een neef ? wil Rafaelle weten. 
De zoon ( het kind) van mijn tante en oom (oef !)
Op een fotokaart staat een hond afgebeeld - Is dat jouw hond, juf ? gaat Rafaelle verder. 
(Wat een vragenronde - ik krijg het steeds warmer)
Dat is de hond van mijn neef ! vertel ik
Mijn kleuters plegen overleg : Het lijkt wel een wolf 😂
Rafaelle haar interesse is gewekt : Als je de hond roept, gaan zijn oren dan omhoog ? wil ze weten. 
Bij mijn hond gaat het zo, voegt ze er snel aan toe. 
Werkt dat bij jou ook zo ? vraag ik lachend.
Geloof het of niet - dit testen ze snel even uit bij elkaar.
Ze roepen elkaar en observeren de oren van de andere kleuter maar er gebeurt niks 😂😂
Gelukkig maar ! 
En dan maken we voor de laatste keer vuurwerk op papier. 
Sliertjes omplooien en stempelen maar.. 










In de namiddag is er LO met juf Joke.

Ik ruim de laatste restanten van Sint en Kerst op (enkele opdrachtkaarten, enkele werkbladen ..)
Ook de allerlaatste kerstboom van het kerstbos gaat de doos in.
De kerstman zit netjes opgeborgen in een doos en verhuist een jaartje naar de berging.
Meteen lees ik enkele prentenboeken door en kopieer de vertelplaten. 
Mooie timing - ik ben net klaar om mijn kleuters weer onder mijn vleugels te nemen.
Nog een koekje smullen, alles doorspoelen met enkele flinke slokken water,
schriftjes verdelen, jassen aan .. de dag is om .. op naar morgen. 
En zo zal ‘vandaag’ morgen ‘gisteren’ heten 😁 .. maar dat vertel ik mijn kleuters heus nog niet. 

Ook in het nieuwe jaar eten we gezellig samen met onze klasgenootjes..
Alleen kreeg ik Maélie niet op de groepsfoto van onze klas - 
Wat ik ook probeer, de deur zit in de weg .. 
bij deze een aparte foto van Maélie - zij vindt het best grappig want ik heb wat afgesakkerd 😉 
Eind goed, al goed ! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten