dinsdag 20 oktober 2020

20 oktober 2020

Nieuws uit Fabeltjesland !  

Bomen bewonderen met Bor de Wolf ! 
Je hoeft geen schrik van mij te hebben. 
Ik ben een hele lieve wolf. 
Sommigen vinden mij akelig en daar word ik verdrietig van. 
Dan ga ik naar het bos om alleen te zijn. 
Van ruisende bomen word ik heel rustig. 
Ik hou van alle bomen, maar het meeste van de eik. 
(En laten wij in onze schooltuin nu een oude eik staan hebben 😁 - wie durft er nu nog te spelen ?😁) 

Opdracht van Bor de Wolf : Plant je eigen bos op school !

Wij proberen het - plantmateriaal bijeen sprokkelen en nu hopen dat de eikels kiemen. 


Na deze opdracht volgt alweer een nieuwe. 

De kabouter is verdwaald, de dieren wijzen hem de weg naar huis. De kleuters kleuren alle bosdieren in - zij vormen de weg naar de paddenstoel. 

Maar wat is een dier ? Hoort de slak erbij ? En de mol ? De spin en kikker ?  

We maken een definitie - welke zijn de kenmerken van een dier ? Dan pas kan de opdracht opgelost worden. 



Ook een lesje wiskundige initiatie staat op de agenda : herfstmaterialen sorteren is één optie.
De principes van de balans spelenderwijs ontdekken is een tweede optie. 
Verzamelingen opbouwen naar aantallen is een derde optie. 




We hebben nog wat werk in te halen. Onze 'handjes'boom is nog lang niet klaar. 
We kleuren de kruin in met herfstkleuren.
Iedereen werkt graag mee aan het bos voor Bor de Wolf.
Naidat en Muhamad 
Sofia
Fatima
Canakan
Elena
Matheo
Kenza
Emma

Louise en Vince waren mij te snel af dus dan maar een foto maken tijdens het handen wassen.
Al snel slaat de klok twaalf uur - tijd voor de middagpauze. 
Plassen - handen wassen en ontsmetten - brooddoos halen en gezellig samen aanschuiven aan tafel. 
Als iedereen er is, klinkt een 'smakelijk eten iedereen' 

Vandaag leert de middagpauze me dat Kenza dol is op tonijn,
er nog steeds gaten in de kaas zitten 😉,
Emma een reuzenpot choco heeft,
Naidat speciale boterhammen heeft (zoals mijn kleuters zeggen) 
en dat Vince alleen maar 'sandwiches'  eet - veel lekkerder dan brood, beweert hij. 

Soms durft juf er wel eens de kantjes vanaf te lopen. 
En zo kreeg ik het voor elkaar dat Vince gisteren beloofde 'sandwiches' voor me mee te brengen. 
Deze middag echter, herinnert Vince zich wat hij mij beloofd heeft. Die sandwiches is hij vergeten ! 
Niet erg, Vince. Ik eet jouw sandwiches en jij krijgt mijn boterhammen, grap ik. 
Maar Vince vindt dit helemaal niet grappig 😏 
(Sorry Vince, ik zal het nooit meer doen !)
Matheo heeft met me te doen en maakt een belofte : 
Juf, ik breng morgen "swantiesjen" voor je mee. (sandwiches dus) 😂 Ik hoop dat ze even lekker zijn als ze klinken.

Na de middagpauze gaan we nog even een frisse neus halen. 
Dit doet goed. Ondertussen ventileer ik de klasruimte, volledig naar de corona-richtlijnen en veeg snel de kruimels bij elkaar.  
In de namiddag schilderen we Lowieke de vos in - 
wie hanteert correct het penseel en kan de verf netjes doseren...een belangrijke vaardigheid.
En zo tikt de tijd verder. Alweer een schooldag voorbij. 
Zoals elke avond werk ik nog enkele uurtjes door in de klas .. ontsmetten is de boodschap !  
En dan is ook voor mij de schooldag voorbij. 

Ook benieuwd wat er morgen in de Fabeltjeskrant te lezen staat ? 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten