zaterdag 17 oktober 2020

16 oktober 2020

Zoals jullie reeds konden lezen, was juf Cheyenne mee op uitstap naar het bos. 

Deze extra foto's vond ik nog in mijn mailbox. 

Veel kijkplezier ! 

En een dikke dank-je-wel aan juf Cheyenne. 





















 

Maar hoe ging het er vandaag aan toe in onze tweede kleuterklas ? 

Na een gezellige vertelronde in de kring, gaan we diertjes spotten op een zoekplaat. 
Opdracht : Omcirkel met stift de dieren uit het bos en kleur nadien de kleurplaat in. 
En dat doen ze uitermate schitterend. 


Voor de allereerste keer gaan de K3-tjes zwemmen.
De K2-tjes van de mini-Tandemklas sluiten even aan bij mijn tweede kleuterklas. 
Ik lees een verhaal voor over een kleine heks die meent nooit bang te zijn .. tot ze een eng geluid hoort. 
Best spannend ! 😀

Na het verhaal eten we een stukje fruit. Mama Vitamientje loopt langs met kilo's peren
én een grote doos snoep-chocolaatjes (geloof het of niet, dat vinden onze kleuters helemaal niet erg)
 We maken ons op voor een lesje LO met juf Margot. 

 
 




























50 minuten lang kan ik ongestoord mijn administratie afwerken.
Ik leg de laatste hand aan de tekst van onze (bos)uitstap en maak de briefjes voor het griezel/heksenfeest op voor de kleutertuin. De briefjes komen in het contactschrift zo zijn de ouders meteen op de hoogte. 


In de namiddag zijn juf Kelly (K3) en juf Ilse (K2/3) er niet.
Zij volgen een bijscholing en dus krijg ik de K2-tjes en juf Margot begeleidt K3. 
Onder het goedkeurend en alziend oog van 'heks Anneke' leren we spelenderwijs de basisprincipes van bouwen/construeren.
De blokken kregen we enkele jaren gelden  van juf Vera (ooit secretaresse op onze school) 
en met die blokken werden reeds prachtige constructies gemaakt. 
We zoeken een harde ondergrond, maken een stevige basis voor het bouwwerk en 
dan bouwen we verder op
 rekening houdend met balans in een constructie, 
een hellend vlak, ongelijke afmetingen van het materiaal  enz.
Al snel ontdekken ze hoe het moet. Het is ontzettend fijn te zien hoe kleuters experimenteren,
ook al verliest er hier en daar eentje zijn geduld. 
En dat het 'samen' zoveel beter gaat, is een lesje in sociale vaardigheden. 
Ik mag heel wat doelstellingen uit het leerplan afvinken 😀 de inspectie zal het graag zien gebeuren. 






















We eindigen de schooldag met een taalactiviteit.
Het Japans verteltheater staat klaar. 
De lichten gaan uit, de spot gaat aan, een rustig muziekje brengt sfeer 
en dan gaan de deurtjes van het verteltheater open .. het verhaal wordt verteld. 


Alweer een drukke werkweek, maar eentje dat alweer de moeite waard was. 
Je ziet de kinderen van week tot week 'mentaal' groeien en dat is leuk ! 
Prettig weekend en tot maandag ! 


Voor de juffen zit de werkweek er nog niet op. 
Er staat nog een teamvergadering op de agenda.


Bericht .. bericht .. bericht .. 
In het contactschrift van je kleuter steekt een briefje rond het heksen/griezelfeest van 29 oktober. 
Wie volgende week inschrijft kan eveneens deelnemen aan onze heksenlunch. 
Op 29/10 komen alle kleuters (alsook de juffen) verkleed naar school.
Die dag leidt de heksenjuf een griezelklas ! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten