dinsdag 19 april 2016

19 april 2016


WELKOM in mijn Pop-up restaurant Jane is cooking 
Vandaag op ons menu .. een variëteit aan soepjes .. én ongelooflijk lekker ! (geloof me maar)
 
Boter in de pan.
Ajuintje stoven - Vic is dé soepmaker van dienst.
De aflossing staat te drummen - 
Heb ik thuis ook al gedaan, ik kan goed roeren beaamt Fran.
Mijn sous-chefs volgen alles aandachtig .. "Hier kan je nog iets leren" glundert Yari
Een smaakmakertje toevoegen .. groentebouillon
Wortelsoep én komkommersoep en wat citroen voor de fraicheur.
Mijn mise-en-place is een pareltje !
Yari controleert : "Niks aangebrand,nog niet !!!" 

Ook de komkommersoep kan een smaakmaker gebruiken .. leve de  bouillonblokjes.
De boter sist, waar blijven de ajuintjes.

En plots ervaren de kleuters wat ajuinen met je doen ..
"Dat prikt !!" pruilt Yari en wrijft stevig in zijn oogjes.
Terwijl de soep suddert, zingen we een liedje 'aspergesoep'
Filmpje volgt - de zingende koks
Ik zie het leven wazig, 
de soep stoomt en 
heerlijke primordiale geuren verspreiden zich in de klas.
Daar is ze zie, dit kan ze niet hebben ..
keuze uit twee overheerlijke soepen.
Wat volgt is giftige commentaar - ik zou er een hartkwaal van kweken.
Komt ze tot inkeer ?? 
Neen hoor, ze gaat maar door met mekkeren !!
Wat kan het leven zwaar zijn ..
Mijn kleuters kunnen het niet meer aanhoren en vluchten ..
.. onder de zandtafel ..
.. onder de tafels ..
Vic moet nog snel een plaatsje vinden en kruipt bij Gheorghii.
Izabella giert het uit .. dolle pret !
En dan is de soep klaar !! 
Aan tafel ! 
En na de komkommersoep, eten we wortelsoep.
Lekker hoor en de duimen gaan de lucht in. Lekkerrrrrrrr !!
Daar is de jury én recensent van de dag ! 
En ze is streng maar 
we krijgen 10/10, 
smaak zit goed .. gevarieerde keuze .. frisse soepjes. 
Dit kan tellen als evaluatie. 
Daarna vertrekt juf Vera naar de klas van juf Anne .. 
op naar een volgend 'proevertje' ..
Mijn kleutertjes smullen hun buikjes rond.





En we hebben er één, 
een afwasman .. een o zo belangrijke taak in mijn keuken !

Snel loop ik eventjes langs bij "comme chez soi ! " in de derde kleuterklas.
Wat ik daar te zien krijg, slaat me om het hart .. Jakkes ! 
En wat mag dit zijn ?? 
Ik ben alvast blij dat ik niet gereserveerd heb bij 'comme chez soi'
Mijn insziens ben je beter af bij the Jane ! 

Bij het tafelen heb je altijd flauwe (plezante) grappenmakers. 
Het hoort er blijkbaar nu eenmaal bij. 
Ik speur mijn kalender af en vind wat ik zocht .. flauwe grapjes ..
precies op het lijf van juf Anne geschreven. Luister maar ! 

Twee bejaarde vrouwtjes zitten ergens een aperitief te drinken.
Zegt één van hen plots : 
Kijk naar die twee oude vrouwtjes daar aan de andere kant van het terras.
Zo zien wij er over tien jaar ook uit.
Haar vriendin kijkt haar aan en zegt : 
'Dat is een spiegel ..' 
-Kijk, dat zou je nou voorhebben met juf Anne ook !-

Een politieman houdt een hoogbejaarde dame tegen.
"Weet U eigenlijk wel hoe snel U reed ?" vraagt hij. 
De dame schenkt hem een brede glimlach en zegt : 
"Waarschijnlijk veel te snel, maar ik moet op mijn bestemming zijn
voor ik vergeet waar ik naartoe wilde"
Ook dat is uit het leven gegrepen. 

Juf Ilse bakt 'gezonde' pannenkoeken (lees boekweitkoeken) vandaag. 
"Ja,ja, dat bestaat !" zegt ze.
Niet echt overtuigd van het antwoord, vraag ik nog : "Heb je dat al eens geproefd ?"
"Neen, het kan enkel maar een cruciale onderneming worden !"
Bijscholing taal gevolgd, collega ?!
Ik hoop echt dat het wat wordt .. wordt vervolgd ! 

Juf Joke en juf Muriel werken in alle stilte aan hun menu.
Ik probeer de komende dagen uit te vissen wat hun plannen zijn. 

 Wij koken als de besten maar we hebben nog meer talenten.
Samen met mijn sous-chefs heb ik een koor gevormd en 
we zingen 'de pannen' (snap je hem ?) van het dak.
We geven een gratis optreden bij onze K3-tjes .. 
een lied over Aspergesoep mét Frans accent. 
En natuurlijk hebben we meerdere coupletten, 
we zingen over tomatensoep, komkommersoep, ajuinensoep, worteltjessoep .. 
soepenmaker is een mooi beroep !
 Fantastisch .. nu nog een naam zoeken voor mijn super-getalenteerd team !






Geen opmerkingen:

Een reactie posten