maandag 11 april 2016

11 april 2016


Daar is de lente .. daar is de zon .. 
 ook in de Tandem slaat de lente toe .. en hoe ..
onze schooltuin showt haar mooiste kleuren ..

vrolijke bloemen groeien weelderig ..
 en de bloesems tonen frisse pastelkleuren.
Wat is de lente toch mooi ! 

Deze  morgen sta ik op toezicht aan de schoolpoort.
Een blij weerzien met oude, vertrouwde snoetjes ..
en een welkom aan de nieuwe snoetjes.
Blij dat jullie er weer zijn ! 

In onze klas starten we met een nieuw project : mijn pop up restaurant ! 
Mijn kleuters luisteren geboeid - hier hebben ze wel oren naar ..
Gaan wij echt koken ? Wat gaan we koken ? .. 
Een eerste opdracht : 'Zoek lekkere en gezonde ingrediënten !' 
De kleuters sommen fruit, groenten en noten op .. allerlei lekkers van de natuur

 Ook het kruidentuintje is een succes, 
ruiken en proeven van 
rozemarijn, basilicum, tijm, ..
 bieslook ..
.. en koriander.. 
Nu alles netjes uitplanten in kleurrijke potjes én klaar ! 

De actua-ronde is een groot succes !
Onze info halen we uit de krant. 
De ronde van Vlaanderen was mooi, maar Roubaix was dan weer immens spannend.
Iedereen heeft wel een mening over de voorbije editie van Parijs-Roubaix,
zo ook mijn kleuters.
Fran zag onze favoriet tweede worden op haar televisie. 
Len zag op zijn televisie Boontje winnen (was het maar waar :-) )

Pieter vond het dan weer knap .. hard rijden op kasseien 
en meteen verklapte Pieter zijn fietsgeheim :
Ik kan fietsen op twee wielen, net zoals Tom Boonen !
Van die steunwieltjes is Pieter nu vanaf .. proficiat ! Goed gedaan ! 

De vijfde kassei is niet binnen, helaas ..
maar wij hebben een exemplaar klaar liggen.
Dat heeft Tom toch wel verdiend !




Al snel is het middag en na een korte lunchpauze duiken we de speeltuin in.
 Zoals je kan zien, heeft Eeklo last van hangjongeren :-)
 En met een 'zetje' lukt het wonderwel.
En wie blijft proberen, slaagt .. 
Flink zo ! 
 Wat is het heerlijk om buiten te spelen onder een stralende zon.
Iedereen geniet !

Eén groepje pleegt overleg : 
Wat zullen we spelen ? Ideetje ?
En Jetro - mijn nieuwe kleuter en ja, alweer een jongen - is blij met zijn nieuwe vriendjes.
 Het speeltuig is in trek : klimmen, klauteren, glijden en knallende toeren uithalen. 
Wat een energie ! 
Xavier is heel bedreven in het kruipen over een klimrek, leuk ! 
 En deze jongens rijden hun eigen versie van Parijs-Roubaix.
'Hun' afloop van de wedstrijd is lichtjes bijgekleurd .. Boontje wint !
En Vic vindt zich een echte renner want zoals hij zegt .. 'Ik draag een korte koersbroek'. 

Een mooi begin van het derde trimester, 
we zijn alweer vertrokken voor een aantal boeiende schoolweken.

Familienieuws : 

Als ik deze morgen Mauro(K3) begroet aan de schoolpoort, 
vraag ik hem of hij geen nieuwtje voor me heeft.
"Neen hoor"  en hij haalt de schouders op. 
Na enkele gerichte vraagjes, weet hij precies wat ik wil weten .. 
"Ja, ik heb een broertje en hij heet Matteo !" 

Proficiat aan de ouders en grote broer Mauro. 
Veel geluk met jullie kleine spruit ! 

Uit de kindermond : 
Fran is heel eigenwijs en leert mijn jongens hoe veilig te fietsen : 
"Als je fietst, moet je een fietshelm dragen..want als je valt heb je anders 'een gabbe'"
(Dialect voor open hoofdwonde) 

Op de vraag 'Wat deed je tijdens de paasvakantie ?'
kreeg ik van Vic volgend antwoord :
'Ik was in Molenheide en speelde er bommetje'
(= plenzende duik in het zwembad)
Toch voorzichtig zijn hoor met zulke uitspraken
 na alle terreuraanvallen van de voorbije weken. 

Len had tijdens de vakantie skiles gehad 
'ergens waar er sneeuw was' .. zo vertelde hij. 
Ik kreeg de première van zijn biografie te zien, schattig. 
Na de skivakantie verbleef hij even aan zee en daar heeft papa nieuwe schoenen gekregen.

Kiara verzamelde tijdens de vakantie een pak batterijen ..
zodat K3 naar onze klas kan komen zei ze heel tevreden. 
Ik hoop het, lieve schat en zo niet, ?? !! Speel ik eind juni K3 voor jullie allemaal ! 

Bij het doornemen van de krant zagen we de val van Cancellara met een Zwitserse vlag.
'Hoe dom is dat !' voegde ik er nog aan toe. 
Waarop Fran instemmend knikte .. "Héél dom, juf !"


En dan was er nog ..
Nooit meegemaakt! 
Maar tijdens het rondjes fietsen op de speelplaats haakten Fran en Len in elkaar. 
Pardoes rolden beide maatjes op de grond, 
gelukkig zonder veel erg. 
Jurre en Vic fietsten ook wat rond en bij het zien van deze spectaculaire val,
gingen beide kleuters ook onderuit. 
Daar lagen ze dan .. te spartelen .. 
Wat ga ik nog beleven ?!? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten