zondag 21 oktober 2018

24 oktober 2018




To do-lijst voor de juf
. Uitstap - speurneuzen in het bos ! 

. Knutseltassen vullen ! 

. Werkvergadering : Voorbereiden Sint ! 

. Voorbereiden oudercontacten 



Herfst in het donkere bos ! 

Vandaag gaan de K2-tjes naar het bos en dat kan je zien aan de vele laarsjes. 
Wij zijn er helemaal klaar voor om het bos te ontdekken ! 


 De ochtendstond heeft goud in de mond en 
dus stappen we iets voor 9 uur op de schoolbus. 
Buiten is het nog duister..en zo blijft het, 
een duistere dag maar is dat niet eigen aan de herfst ? 





 Ook in het bos is het heel stil. 
De natuur slaapt nog .. een aparte belevenis.



Voor een huisje vinden we een bord met een mededeling.
Mamady wil weten wat er te lezen is.

Dus lees ik alles even voor : Zondag 28 oktober huivernacht ! 
Wie zou dit bericht hier nagelaten hebben ? vraag ik.
Mijn kleuters denken het te weten .. De heks natuurlijk, juf. 
 Nieuwsgierig als we zijn nemen we een kijkje door het raam van huisje 1.
Mohamed gaat speurneuzen en vertelt ons wat hij gezien heeft .. 
Een heksenketel ! De heks maakt heksensoep ! zegt hij beslist. 
Ik kan het amper geloven en neem voorzichtig ook een kijkje. 
En gelijk heeft hij .. er pruttelt een kookpot op het vuur 😊
Dan heeft Mohamed toch gelijk.
 Huisje 2 heeft een grote poort. 
Hier woont een wolf ! zegt Radion.
Wolven zijn mijn vrienden, vertelt hij stoer. 
Ok, klop dan even aan bij je vriend, de wolf..zeg ik.
Op weg naar de deur bedenkt Radion zich .. Ik klop liever niet. Ik ben bang. 
Julius geeft hem gelijk .. We doen dit beter niet, juf.
Stoere mannen heb ik 😀
 Mohamed en Mamady durven het wel aan maar de wolf geeft niet thuis, jammer ! 
 In huisje 3 staan een reeks paddenstoelen voor het raam .. 
Hier wonen kabouters, juf ! 
Ok, dat zal dan wel, zeg ik. 
 We zoeken ons een weg door het donkere bos. 
Iedereen durft het aan .. al is het heel erg leuk met een vriendje in de buurt. 
Het voelt veilig, vertrouwd aan. 
 Zichtbaar in het bos, ook heel belangrijk. 
Mijn kleuters lijken wandelende lichtjes in het donkere bos. 








Lize heeft een apart klein zakje bij .. Dan kan ik spulletjes verzamelen, lacht ze.
Dat is fijn ! 
Aan de voet van de beukenboom vind je .. jawel .. beukennootjes. 
Verzamelen maar !
Stilaan ontwaakt het bos. 
De vogeltjes fluiten en in de verte kraait een haan, een kikker snelt er snel vandoor als wij er aankomen.  
We duiken de gracht in. 
Gelukkig staat hij droog. 
Je ruikt gewoon het bos. 
De blaadjes ritselen onder onze voetjes.









In diezelfde gracht ontdekken we een stuk boomstam.
Samen sleuren we die uit de grachtkant en leggen de balk dwars over de weg.

Gelukkig zijn er veel helpende handen. 
Vele handen maken het werk licht, ook voor een juf 😊
Eenmaal deze klus geklaard, gaan we 'balk'springen. 





 En er is nog meer hout te vinden in het bos. 
Maar wat doe je daar allemaal mee ? 
Bezems maken ! roept er eentje. 
Neen, hier maak je lepels mee om in de soep te roeren ! weet een ander. 
Misschien een vuurtje stoken bij een koude herfstavond ? vraag ik.
Geen sprake van ! 
Dat mag niet, zeggen mijn kleuters verontwaardigd. 
Was een mogelijke optie volgens mij, niet dus 😉

Ook de paddenstoelen zijn rijk aanwezig.
Doch die ene speciale .. vinden we niet .. je weel wel, die rode met witte stippen. 
Is die dan echt niet te vinden ? 
Later zal blijken van niet. 




O kijk daar, een boomstam neergelegd over een gracht.
Wie bereikt de overkant zonder van de balk te sukkelen ?
geef ik als opdracht. 

Wie waagt het ?  
Dat moet ik geen 2x vragen. Daar gaan ze..




En na de kinderen is het de beurt aan juf.
Ik kom er echt niet onderuit. 

 Mamady staat me bij. Ik hoop dat ik op de balk blijf.. 

 Ondertussen houden de meeste kleuters een rustpauze. 
Geen bankjes in de buurt ? Een boomstam zit ook goed hoor ! 




Klasfoto ?? Ja, graag !! Hoort toch op een uitstap ?
Een mooie herinnering voor later ! 

 We maken de doorsteek door het bos. Dat is leuk en spannend.
Takken kraken links en rechts .. ziet er iemand oogjes schitteren tussen de struiken ? 
Plots steekt de wind op, de bladeren aan de bomen ritselen. 
De heks vliegt door de bomen, lach ik de verschrikte gezichtjes weg.
Gelukkig kunnen mijn kleuters er eens goed om lachen. 




 Ik ontdek het water, de kleuters kunnen het door de begroeiing niet zien.
Ik gooi enkele blokjes hout in het water. 
Horen jullie het ? Wat horen jullie ? Geplons ? 
We blijven even zitten bij het kabbelende beekje. 
Hier neemt de heks elke dag een bad terwijl ze met de eendjes speelt.
Echt ??? vraagt Raymon. 
Echt waar Raymon ! 
Ik neem een grote blok hout en kantel deze - als de kleuters op dit verhoogje staan, kunnen ze het water zien. 
Raymon denkt echter dat ik ook deze blok in het water wil gooien. 
Neen Raymond, echt niet ! Als ik met deze blok ga slingeren, vlieg ik mee het water in. vertel ik.
Raymon kan zich er iets bij voorstellen en lacht !! Deugniet !! 


 Op onze terugweg lopen we nog voorbij de kastanjeboom en wat vind je daar ??? 
Egeltjes ? vraag ik. 
Maar neen juf, bolsters en in de bolster wonen kastanjes ! 
Ik wil er voor in mijn herfstschattendoos ! Wie neemt ze voor me mee ? 



 Julius pakt het voorzichtig aan.

 Na al de inspanning is er tijd voor wat ontspanning. 
We spelen een tik-spelletje. 
Wat is het toch fijn in het bos. 






Wat is er hier aan de hand ? 
Geen zin om te spelen ? 
 Jawel, maar er is een sportwedstrijd ! zeggen Radion en Raymon in koor. 
Ok, ik laat jullie  rustig kijken, jongens ! 


Juf Nicole, die vandaag met ons mee is naar het bos, heeft een idee.. 
Een klasfoto mét de juf deze keer ! 
Dank je wel, juf Nicole voor de fijne begeleiding ! 


Herfst in het donkere bos .. jawel .. 
Wie weet, als de winter komt met een pak sneeuw 
kunnen we gaan sleeën in het bos. 
Het bos in de vier seizoenen .. 



Na een snelle hap, vergaderen de kleuterjuffen rond een nieuw project. 
STEM-Piet in de Tandem ! 
We hebben grandioze plannen. 
De grote lijnen zijn uitgezet. 
Tijdens de vakantie werken we alles tot in de puntjes uit. 
Ook benieuwd ? ! ? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten